Det er mye tøys og tull på treningsfronten og mange magiske forestillinger om snarveier til effekt. Men det er sjelden man møter på noe så ustyrtelig komisk som omtalen av Intersports nye produkt «Power Balance». Det er nesten (men bare nesten) så man blir overbevist om at det er en bevisst spøk. Hør bare:

Alt du trenger å vite om power balance. Power Balance = Kraftbalanse, et produkt basert på holografisk teknologi der lydfrekvensen som er programmert inn i hologrammet reagerer positivt med kroppens egen energi og forbedrer balanse, kraft og fleksibilitet.

Sant nok. Dette fortalte allerede alt jeg hadde lyst til å vite om produktet: tekno-lydende babbel uten noen form for substans, knyttet til populære uttrykk som «energi» og mer treningsrelaterte uttrykk som «forbedre», «kraft», «balanse» og «effektivitet» kvakker så høyt som en flokk ender allerede. Og derfra blir det egentlig bare festligere.

Allerede i punkt 2 under har de nemlig glemt at det handler om «lydfrekvensen» og snakker istedet om at det er «De elektromagnetiske frekvensene.» Under punkt 3 kommer fantasifull håndveiving for å legitimere at dette har noe for seg, i form av standard alternativt vås: appell til alder og eksotisk bakgrunn:

Frekvensensenes mange varierte påvirkninger på menneskekroppen er ikke noe nytt oppfunnet av oss, dette er jo basis forståelsen for f.eks akupunktur.

Eh, nei. Det er ikke «basis forståelsen» for akupunktur, med eller uten orddeling eller ekstra «sene»r. Det er bare veiving med ord for å vise til noe man håper kunden heller ikke vet noe om. Men det historie- og kunnskapsløse blir bedre:

Ideen om at det er en naturlig vibrasjon i visse matretter, bergarter og mineraler som er flere hundre år gamle.

(Er det maten, bergartene, idéene, eller «vibrasjonene» som er gamle her?)

«Vibrasjon» er et nyttig, gammelt alternativord. Som «energi» kan det høres ut som det betyr noe med teknologi, mens den vanlige kundekretsen kjenner mest på egne vibber i forhold til ordet. Flere hundre år gammelt er begredelig lite for noe så fint, det er nesten så de hadde tjent mer på å gjøre «nytt og revolusjonerende». Som Martin Ystenes kommenterer er jo det som kunne vært relevant av vitenskap en god del nyere.

Min favorittuttalelse fra «spørsmål og svar»-seksjonen er imidlertid fra svar nummer 5:

Når hologrammet når kroppens energifelt (innenfor 4-7 cm ifra huden) muliggjør dette en interaksjon mellom den lagrede frekvens i hologrammet og kroppen naturlige medfødte frekvens og i dette sampillet vil kroppens energistrøm forbedres.

Dette er babbel verdig en pomo-generator. For å sitere Douglas Adams kanalisering av Benji mouse: «Sounds very significant without actually tying you down to meaning anything at all.»

Nyt også appellen til «tattforgitt-kunnskap» av litt spesiell karakter, som måten det tas for gitt at «kroppens energifelt» eksisterer og at det befinner seg «4-7 cm» innenfor huden. Litt mer skjult er appellen til den vanlige alternativforståelsen av at problemer skyldes problemer med «energiflyt». Men det er selvfølgelig det som ligger i forbedring av energistrøm, fra møtet mellom produkt og «naturlig»: Spesifikt babbel (hologram) + generelt alternativbabbel (energi, frekvens, naturlig, medfødt) => forbedres. Tilfør hemmelig ingrediens X og ting blir magisk bedre.

Lett oversatt til et annet eventyr: «Når du tar denne fjæren i snabelen, vil du kunne fly.»

Med den enkle appellen til «energiflyt» burde det også høre med mer behandlingsorientert woo. Så jeg er også begeistret over måten det antydes, men ikke loves, at produktet ellers kan påvirke helsen positivt:

ved å optimalisere energiflyten og styrke samarbeidet mellom cellene har det blitt hevdet å ha flere positive effekter. …Vi har fått flere anbefalinger fra toppidrettsutøvere som mener dette også skaper et generelt velbehag … Vi hevder ikke at dette produktet vil kunne, heale, behandle eller diagnostisere problemer.

De er ikke helt her enå, eller i akkurat dette produktet. Men for den som måtte ha lurt frem til da er det å bruke «healing» som verb et lite signal. Produsentenes selvbeskrivelse (og «mission statement») inkluderer:

Created by athletes dedicated to holistic care.

Du sier ikke.

Men de gjør nesten en liten tabbe, salgsmessig. Riktignok insisterer de på at flere produkter (fra 500,-) er bedre enn ett, men de sier også at «Med riktig bruk skal hologrammets effekt vare evig.» Hvordan redde seg inn igjen? Her er mulighetene flere ved å insistere på f.eks. spesielle vaskeinstrukser. Som for eksempel disse:

Vi anbefaler håndvask for armbånd, unngå maskin vask og bruk av tørketrommel.

Det er i det hele tatt en «oppklarende tekst» det er vanskelig å ikke elske mellom latterhikstene. Fra påstanden om at hologrammene er programmert vha patentert programvare via menneskets éne, enhetlige vibrasjonsfrekvens til beskrivelsen av hvordan akkurat de kom til å lage produktet:

Vi har utviklet evnen til å programmere og utvikle disse frekvensene til et skjema som er nyttig for kroppen.

De har utviklet evnen. Om enn ikke til sammenhengende tenkning og konsistens, så i det minste til å pakke teknisk lydende ord sammen i setninger som ikke betyr noe.

Mon ikke Intersport burde utvikle evnen til kritisk tenkning rundt vareutvalget bittelitt?

Oppdatering
Jeg skylder på sykdommen. Vanligvis ville jeg nok googlet først. Da ville jeg oppdaget at det å skrive inn «power balance» medfører interessante ordkombinasjonsforslag på toppen.

Jeg fulgte Googles råd, og et søk på power balance fraud ga 702 000 treff. Skulle tro noen hadde sett produktet før, eller noen av alle de relaterte variantene de diskuterte på Museum of Hoaxes.

Og la oss for all del, som Erik Arnesen sier, se hva en fortsatt uformell og enkelt, men tross alt mye bedre test viser:

(Takk til Erlend Hamberg for tips, og kikk for all del også på Martin Ystenes kommentarer.)

Nok en oppdatering

Jeg oppdager at Odd Busmundrud på Dyade-bloggen var først ute med en saftig kritikk. Og han har flere syrligheter på lager i dag. *daske seg selv på lanken*