Skepsisforumet
09. September 2010, 11:59:29 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er takhøyden blitt for lav på Skepsis?  (Lest 548 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Busted

Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: 27. Mai 2010, 14:58:31 »

Jeg er av den oppfatning at takhøyden på Skepsis er blitt for lav.

At det er tendenser til trolling her, utvilsomt.
At enkelte har en virkerlighetsoppfatning som skiller seg fundamentalt fra flertallet av debattantene, og også kan virke svært provoserende for mange, utvilsomt.

Uansett.
Jeg synes terskelen for advarsler og ikke minst utestenging ligger for lavt, og på enkelte områder nærmer seg hvordan tendensen var på Nyhetsspeilet for en tid tilbake.
Husker godt hvordan de ble beskyldt for "sirkelrunking" ved at alle de som var uenige ble lempet ut.

Det er et underlig paradoks at brukerere på Nyhetsspeilet med annen virkelighetsoppfatning enn flertallet der, pr. idag blir utsatt for mindre inngripen enn her på Skepsis.

Er det slik vi vil ha det ?

En annen sak er at jeg synes det er sunt for diskusjonene, og ikke minst mer interessant å lese Skepsis forum med debattanter fra den andre siden.

Edit : Korrigert skrivefeil.
Loggført
Arman
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #1 på: 27. Mai 2010, 15:19:21 »

1) Deler overhodet ikke din oppfatning om at takhøyden på dette forumet (for jeg antar det er dét du sikter til, ikke det som skjer på bloggen og/eller hovedsidene?) har blitt lavere. Tvert i mot.

2) Enkelte nye brukere har med overlegg ignorert advarsler fra moderatorer og brutt flere av reglene i reglementet.

3) Vi har vært (og er fortsatt?) utsatt for et angrep fra en sock-puppeteer - en som oppretter flere brukere for å omgå både reglement og utestenging, dette har vært spesielt synlig i forumet om konspirasjonsteorier.

4) Trolling og Gish-galloping slår vi ned på, fordi det forsøpler forumet. For ordens skyld, det gjelder også denne tråden.

5) Diskusjonskulturen og reglene for Nyhetsspeilet er deres sak. Hva de gjør/ikke gjør har ingenting med tilsvarende for dette forumet. Hvorfor? Både fordi mye mer enn det som skjer på Nyhetsspeilet diskuteres her og fordi separate nettfora står helt fritt til å legge sine rammer rundt bruken av forumet.
Loggført

"... like the Hubble Space Telescope, it represents a massive feat of engineering, but is not actually any good for anything, except perhaps a few cheap laughs." Douglas Adams
===
Nei. Ingen 'i'. Heller ingen 'd' på slutten av nicket.
Niklas

Utlogget Utlogget

Exilrumän från Honduras.

Vis profil
« Svar #2 på: 27. Mai 2010, 15:35:30 »

Precis som Arman skriver ovan så är Gish-galloping ett stort problem, kanske det största problemet tycker jag. Dessutom har forumet svämmat över av Holocaust-förnekare och troofers de senaste veckorna. Jag kan se det som ett problem om vi är allt för petiga med att kasta ut folk för att de inte följer reglerna, men vi måste ju också se till att de diskussionerna som sker här i forumet handlar om just vetenskaplig skepsis och att folk bör kunna följa upp sina påståenden enligt de rättningslinjer som en skeptisk syn på världen innefattar.
Loggført
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: 27. Mai 2010, 15:41:00 »

Som moderator er jeg kanskje ikke helt uhildet i denne debatten, men jeg er ikke enig med trådstarter. Jeg kan bl.a. forsikre om at vi aldri går inn på folks meninger når vi vurderer å sperre eller kaste ut folk.
Loggført

"A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on."
- Winston Churchill (1875-1965)
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: 27. Mai 2010, 15:53:25 »

men vi måste ju också se till att de diskussionerna som sker här i forumet handlar om just vetenskaplig skepsis och att folk bör kunna följa upp sina påståenden enligt de rättningslinjer som en skeptisk syn på världen innefattar.

Her er jeg enig, forumet har ikke som mål å være et talerør for konspirasjonsteorier!
Loggført

"A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on."
- Winston Churchill (1875-1965)
Sithious33

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: 27. Mai 2010, 16:11:21 »

Har noen blitt utestengt for godt i det siste?

Hvis man diskuterer på en saklig måte, så ser det ikke ut til å bli noen problemer i henhold til moderering.

Det jeg har lagt merke til derimot, er at visse regelbrudd slås langt hardere ned på enn andre, gish-galloping osv får kraftige replisalier, mens regelbrudd i form av person angrep ser ikke ut til å vekke nevneverdig respons.

Loggført

They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack a light to show the way.

John 3:16

For God so loved the world that he gave his only begotten son.
Arman
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #6 på: 27. Mai 2010, 16:24:28 »

Det jeg har lagt merke til derimot, er at visse regelbrudd slås langt hardere ned på enn andre, gish-galloping osv får kraftige replisalier, mens regelbrudd i form av person angrep ser ikke ut til å vekke nevneverdig respons.
Tja - syns da det har blitt gjort en del med personangrep også i det siste. Men vi kan jo ha oversett noe? Send meg en PM om du finner eksempler som ikke er redigert, eller trykk på "Rapportér til moderator"-knappen. Ingen av delene medfører automatisk redigering, men vi kikker i hvert fall på ting vi blir gjort oppmerksomme på.
Loggført

"... like the Hubble Space Telescope, it represents a massive feat of engineering, but is not actually any good for anything, except perhaps a few cheap laughs." Douglas Adams
===
Busted

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #7 på: 27. Mai 2010, 16:33:17 »

1) Deler overhodet ikke din oppfatning om at takhøyden på dette forumet (for jeg antar det er dét du sikter til, ikke det som skjer på bloggen og/eller hovedsidene?) har blitt lavere. Tvert i mot.

Uttrykte meg uklart. Mener dette forumet. Ikke bloggen eller hovedsidene.

3) Vi har vært (og er fortsatt?) utsatt for et angrep fra en sock-puppeteer - en som oppretter flere brukere for å omgå både reglement og utestenging, dette har vært spesielt synlig i forumet om konspirasjonsteorier.

Det har jeg merket meg. Slik jeg har forstått det er det en teknikk flere aktive brukere her på forumet selv har benyttet for å omgå utestengning på Nyhetsspeilet.

5) Diskusjonskulturen og reglene for Nyhetsspeilet er deres sak. Hva de gjør/ikke gjør har ingenting med tilsvarende for dette forumet. Hvorfor? Både fordi mye mer enn det som skjer på Nyhetsspeilet diskuteres her og fordi separate nettfora står helt fritt til å legge sine rammer rundt bruken av forumet.

Jeg har selvfølgelig full forståelse for at dere som drifter dette forumet kan gjøre nøyaktig som dere vil med sletting, moderering, utestengning også videre.
Poenget mitt er at den desidert mest diskuterte nettsiden her på forumet er Nyhetsspeilet, og en av de tingene de oftest blir kritisert for er sensurering/moderering og utestengning, altså måten de legger sine rammer rundt bruken av kommentarfeltet sitt.

4) Trolling og Gish-galloping slår vi ned på, fordi det forsøpler forumet. For ordens skyld, det gjelder også denne tråden.

Da håper jeg at min personlige oppfatning vedrørende takhøyde på forumet ikke blir regnet som å komme inn under dette.

Dessutom har forumet svämmat över av Holocaust-förnekare och troofers de senaste veckorna. Jag kan se det som ett problem om vi är allt för petiga med att kasta ut folk för att de inte följer reglerna, men vi måste ju också se till att de diskussionerna som sker här i forumet handlar om just vetenskaplig skepsis och att folk bör kunna följa upp sina påståenden enligt de rättningslinjer som en skeptisk syn på världen innefattar.

Få ting gjør meg så forbannet som Holocaust fornekting, og artikkelen om dette er et foreløpig lavmål (blant flere) på Nyhetsspeilet.
Samtidig synes jeg det bra at fornekter synet får ytre seg her på Skepsis i og med at kunnskapsnivået på forumet er såpass høyt at det ikke burde være det store problemet å feie gulvet med fornekternes forskrudde versjon av et historisk faktum.

men vi måste ju också se till att de diskussionerna som sker här i forumet handlar om just vetenskaplig skepsis och att folk bör kunna följa upp sina påståenden enligt de rättningslinjer som en skeptisk syn på världen innefattar.

Her er jeg enig, forumet har ikke som mål å være et talerør for konspirasjonsteorier!

Ang. talerør for konspirasjonsteorier vil jeg heller si at det er stikk imot når KP-menigheten slipper til her. Et godt eksempel på det er Haarp diskusjonen med Maarit der flere av debattantene her på forumet viste at jordskjelv-våpen teorien var en fysisk umulighet. Jojo, Maarit publiserte en artikkel på NS med de samme påstandene som ble pulverisert her, men samtidig står tråden som et klart bevis mot jordskjelv-våpen teorien for de som har basiskunnskap i fysikk.

Edit : rettet tegnsetting.
« Siste redigering: 27. Mai 2010, 16:36:09 av Busted » Loggført
Sithious33

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #8 på: 27. Mai 2010, 16:47:21 »

Tja - syns da det har blitt gjort en del med personangrep også i det siste. Men vi kan jo ha oversett noe? Send meg en PM om du finner eksempler som ikke er redigert, eller trykk på "Rapportér til moderator"-knappen. Ingen av delene medfører automatisk redigering, men vi kikker i hvert fall på ting vi blir gjort oppmerksomme på.

Jeg refererte blant annet til mine egne innlegg når jeg først ble medlem. Det ble ganske hett i enkelte instanser, og det samme kan sies om enkelte av mine mot debattanter. Har sett en del rusk i ettertid også, men det er verdt å bemerke seg at dette har blitt bedre, og det blir nå ryddet opp i mye større grad enn hva det ble før, og det som har vært av personangrep i det siste, ser ut til å ha blitt tatt hånd om. Så kudos for det.

Men det jeg ville frem til var ikke manglene redigering, men at det for meg ser ut som om gish-galopping osv i betydelig større grad resulterer i advarsler og utestengelser.
Loggført

They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack a light to show the way.

John 3:16

For God so loved the world that he gave his only begotten son.
Arman
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #9 på: 27. Mai 2010, 17:06:19 »

Det har jeg merket meg. Slik jeg har forstått det er det en teknikk flere aktive brukere her på forumet selv har benyttet for å omgå utestengning på Nyhetsspeilet.
Har registrert at det er noe som blir påstått på Nyhetsspeilet, og som - for alt jeg vet - kan være riktig. Men enten akkurat dette er slik eller sånn; Her er det ikke tillatt.

Poenget mitt er at den desidert mest diskuterte nettsiden her på forumet er Nyhetsspeilet, og en av de tingene de oftest blir kritisert for er sensurering/moderering og utestengning, altså måten de legger sine rammer rundt bruken av kommentarfeltet sitt.
Det kan tenkes at Nyhetsspeilet er den nettsiden det oftest blir referert til her inne, men det er i så fall nokså naturlig, gitt at det er den norske nettsiden som samler desidert mest 'woo' på et og samme sted. Det jeg derimot er helt uenig i er at vi skal være mer opptatt av modereringen på Nyhetsspeilet enn innholdet. Uten å ha sjekket vil jeg påstå at det kanskje blir diskutert noe sånt som 10% av gangene.

Da håper jeg at min personlige oppfatning vedrørende takhøyde på forumet ikke blir regnet som å komme inn under dette.
Slapp av. Det blir den ikke.  Glad

Dessutom har forumet svämmat över av Holocaust-förnekare och troofers de senaste veckorna. Jag kan se det som ett problem om vi är allt för petiga med att kasta ut folk för att de inte följer reglerna, men vi måste ju också se till att de diskussionerna som sker här i forumet handlar om just vetenskaplig skepsis och att folk bör kunna följa upp sina påståenden enligt de rättningslinjer som en skeptisk syn på världen innefattar.

Få ting gjør meg så forbannet som Holocaust fornekting, og artikkelen om dette er et foreløpig lavmål (blant flere) på Nyhetsspeilet.
Samtidig synes jeg det bra at fornekter synet får ytre seg her på Skepsis i og med at kunnskapsnivået på forumet er såpass høyt at det ikke burde være det store problemet å feie gulvet med fornekternes forskrudde versjon av et historisk faktum.
Holocaustfornektingen er til å spy av, men jeg er enig med deg i at det ikke er noe stort problem at de får ytre seg, og at det diskuteres. Problemet oppstår når diskusjonen sklir helt ut og enkeltbrukere henfaller til Gishing.

Ang. talerør for konspirasjonsteorier vil jeg heller si at det er stikk imot når KP-menigheten slipper til her. Et godt eksempel på det er Haarp diskusjonen med Maarit der flere av debattantene her på forumet viste at jordskjelv-våpen teorien var en fysisk umulighet. Jojo, Maarit publiserte en artikkel på NS med de samme påstandene som ble pulverisert her, men samtidig står tråden som et klart bevis mot jordskjelv-våpen teorien for de som har basiskunnskap i fysikk.
Bra at du nevner Maarit. Hun er - etter min mening - en av de mest positive brukerne fra det vi løselig kan kalle 'den andre siden', i den forstand at hun både viser generelt god diskusjonsskikk og har humor - til en viss grad også selvironi. Trådene hvor hun diskuterte HAARP med mange andre er generelt sett eksempler til etterfølgelse.

Sithious33: Noe av opplevelsen av forandring skyldes sikkert at det nåværende reglementet er både en innstramming, detaljering og fornying av det gamle. Dermed har ikke ting fra før det ble innført blitt underlagt samme 'regime'.
Loggført

===
Øyvind Repvik

Utlogget Utlogget

"agent i en del av et større nettverk"

Vis profil
« Svar #10 på: 27. Mai 2010, 17:38:33 »

Har registrert at det er noe som blir påstått på Nyhetsspeilet, og som - for alt jeg vet - kan være riktig. Men enten akkurat dette er slik eller sånn; Her er det ikke tillatt.
For syns skyld; Jeg laget flere brukere på NS på grunn av det jeg mente var usaklig sensur (dvs, redaksjonen som sensurerte spørsmål de ikke likte). Jeg sa klart fra med fullt navn hver gang jeg laget en ny bruker. Og på det tidspunkt hadde ikke Nyhetsspeilet noe reglement som tilsa at det ikke var tillatt. Det har skepsisforumet.
(Hvordan andre evt. har laget flere brukere kan jeg ikke uttale meg om)
Loggført

"Matematikk er bortkastet tid og bør fjernes fra videregånde[sic] pensum som obligatorisk fag." -- Armin Bahrami
"Bare fordi 1million har uteksaminert fra NTNU med diplom på veggen betyr det ikke at de har rett, det kan bare bety at 1million mennesker er dumme som brød." -- Armin Bahrami
moynar

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #11 på: 27. Mai 2010, 19:11:15 »

I forhold til personangrep og sånn så håper jeg de blir lagret før de slettes/redigeres vekk. Det kan jo være greit å ha sånt på bok, just in case. Ser forøvrig ikke problemet med å gi folk en klask på lanken for direkte personangrep når det erstatter argumenter fullstendig.
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #12 på: 27. Mai 2010, 19:47:28 »

I forhold til personangrep og sånn så håper jeg de blir lagret før de slettes/redigeres vekk. Det kan jo være greit å ha sånt på bok, just in case.

Jeg for min del tar "screenshot" (finnes det noe godt norsk navn?), eventuelt lager "webarchive" eller .PDF-fil.

Just in case.
Loggført
Ole Eivind

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #13 på: 27. Mai 2010, 20:22:27 »

(finnes det noe godt norsk navn?)

Språkrådet foreslår «skjermdump» på deres liste over avløserord.

Jeg holder meg til screenshot.  Blunker
Loggført
Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #14 på: 27. Mai 2010, 20:23:30 »

Bra at du nevner Maarit. Hun er - etter min mening - en av de mest positive brukerne fra det vi løselig kan kalle 'den andre siden', i den forstand at hun både viser generelt god diskusjonsskikk og har humor - til en viss grad også selvironi. Trådene hvor hun diskuterte HAARP med mange andre er generelt sett eksempler til etterfølgelse.

Som en av de som har diskutert mest med Maarit her på forumet, så må jeg si meg enig.  Jeg er i sak svært uenig med Maarit, men jeg har satt stor pris på at hun har deltatt her.  Kudos til henne for det!
Loggført

That's not right. It's not even wrong. (Wolfgang Pauli)
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!