Det der har jeg ikke skjønt helt ennå. Hvordan kan man være sikker på at treringdataene begynte å bli upålitelige? Det var vel andre kilder som korrelerte noenlunde fram til treringdataene ble upålitelige. Men jeg stoler ikke fryktelig mye på en datakilde som plutselig avviker veldig, når man ikke kan forklare hvorfor. Hvordan vet vi at treringdataene ikke har vært upålitelig i tidligere perioder?
Det er gode spørsmål, som jeg ikke helt vet svaret på. Jeg har ikke sett noen utfyllende forklaring i noenlunde tilgjengelig form. Så det kan hende man må gå i forskningslitteraturen for å finne ut mer.
Men på realclimate.org kan man lese
dette:
Some aspects of climate science are more open to subjective interpretation than others (the standardization of some late 20th century tree ring paleoclimate records being near the top of this list).
Gitt denne usikkerheten, er det ikke rart at klimafornekterne ynder å hevde at hele teorien om global oppvarming står og faller med treringdataene. Slik er det heldigvis ikke. Man har masser av kilder å øse av.