Skepsisforumet
09. September 2010, 12:16:12 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Homeopathy...  (Lest 2033 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
matsa

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #15 på: 30. Juni 2010, 15:33:49 »

"Homeopati handler ikke om utvannete substanser, men kun om å bruke prinsippet "like cures like". Hvis man påstår at homeopati handler om utvannete substanser så har man misforstått homeopati."

Min første tanke er fyren prøver å smette ut i psykoterapien for å snike seg unna naturvitenskapen.
Loggført
Pernille Nylehn

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #16 på: 30. Juni 2010, 19:34:34 »

Her er en ny vri i forsvar av homeopati. Parafrasert:

"Homeopati handler ikke om utvannete substanser, men kun om å bruke prinsippet "like cures like". Hvis man påstår at homeopati handler om utvannete substanser så har man misforstått homeopati."

"Likt kurerer likt" er absolutt et viktig paradigme i homeopatien. Men det er like lite bevist som utva ... øh potenseringen.

Pernille Nylehn
Ikke utvannet
Loggført

Common sense is really not so common
Stephan Brun

Utlogget Utlogget

ateist, stoiker, kattegjeter, illuminist, mentat.

Vis profil
« Svar #17 på: 30. Juni 2010, 20:17:28 »

Likt kurerer likt er nok et prinsipp i homeopati, men de som husker ungdomsskolematematikk husker nok hva å gange med 0 gjorde med en faktor. Hvis det var et eneste molekyl igjen av virkestoffet, kunne vi nok snakket om om 'likt kurerer likt' var et gyldig prinsipp, men ellers er det poengløst...

Forresten, snakker fyren om å forgifte folk med ublandede giftstoffer, fordi gifteffekten er lik sykdommens? Har noen dødd ennå?

La til avsnitt 2.
« Siste redigering: 30. Juni 2010, 20:23:59 av Stephan Brun » Loggført

Come with me if you want to live.—We are not built to be cruel.—Thank you for explaining.
—TOK715 "Cameron", Sarah Connor Chronicles

cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato
Pernille Nylehn

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #18 på: 30. Juni 2010, 22:16:37 »

(JB explains Homeopathy better than James Randi)

Her er en ny vri i forsvar av homeopati. Parafrasert:

Dette er en av de dårligste forsvarstalene for homeopati jeg noengang har hørt. Han famler og mumler og snakker usammenhengende. Og insisterer  gang på gang på at det ikke handler om fortynning men likt kurerer likt, men han klarer ikke å forklare hvordan det "like" skal komme fram til kroppen hvis det ikke finnes noe igjen av det i "medisinen".

Eksemplet med kattefobi (selv om han presiserer at det bare er en lignelse) er jo ikke homeopati, det er eksponeringsterapi, og foregår i tankene/følelsene. Hva mener han egentlig? Betyr det at når man får et homeopatisk middel med f eks arsenikk, så er det tanken på arsenikk som gjør at det virker?

Han beskriver forresten et perfekt tilfelle av placebo: da han fikk vondt i magen fordi han hadde spist for mye epler, og så tok arsenikk uten arsenikk, ble han bra i løpet av TI SEKUNDER. Det er ikke verst.

(Men ... burde han ikke tatt fortynnet eple i stedet?  Øyerulling)

Pernille Nylehn
Loggført

Yngve B

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #19 på: 01. Juli 2010, 06:05:42 »

For meg så virker det som om han nesten benekter at Hahnemanns prinsipper er homøopati i det hele tatt. Neida, hvis man tror på alle homøopatene som har forklart homøopati tidligere, så har man misforstått homøopati. Moving the goalposts anyone?
Loggført

Quod gratis asseritur, gratis negatur.
TLDuke

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #20 på: 01. Juli 2010, 10:11:08 »

Han har tydeligvis et problem.

Fortynning av substanser er så meningsløst tøysete i seg selv at selv han, som homøopat, har vanskeligheter med å forklare det, så derfor:

Avledningsmanøver 1: Det er prinsippet at likt kurerer likt som er homøopati!
Problemet med fortynningen, og hva som egentlig skjer under risting blir ikke forklart, og står som den velkjente elefanten i rommet.

Når han ikke vil forklare fortynningsprinsippet, er det bedre å argumentere for likhetsprinsippet. Dermed:

Avledningsmanøver 2: Katteangst kan kureres med kosedyr (formet som søte katter). Likt kurerer likt! Elefanten som står og trompeterer i rommet nå er selvsag hva det å behandle angst har med homøopati å gjøre.

Men vi hopper over det! For å komme tilbake til det med å ta medi^D^D^D^Dvann for å bli frisk:

Avledningsmanøver 3: Hvis du får vondt i magen av å spise for mange epler, så kan du ta (fortynnet?) arsenikk og bli frisk på 10 sekunder! Det skjedde faktisk med ham! Igjen er snabeldyret hjertelig tilstede, hvorfor ble arsenikk middelet? Hvorfor ikke epler? Det er dessuten en annen elefant her også: Hvordan kan han utlede at arsenikk kurerer magevondt ut fra ett eneste eksempel?

Som svar til Randi, var det, som nevnt av andre her, patetisk.
Loggført
Harald Hanche-Olsen

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #21 på: 01. Juli 2010, 14:36:35 »

Med alle disse elefantene i rommet, hvordan i all verden blir det plass til homøopatene?  Blunker
Loggført
Pernille Nylehn

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #22 på: 01. Juli 2010, 19:26:14 »

Avledningsmanøver 3: Hvis du får vondt i magen av å spise for mange epler, så kan du ta (fortynnet?) arsenikk og bli frisk på 10 sekunder! Det skjedde faktisk med ham! Igjen er snabeldyret hjertelig tilstede, hvorfor ble arsenikk middelet? Hvorfor ikke epler? Det er dessuten en annen elefant her også: Hvordan kan han utlede at arsenikk kurerer magevondt ut fra ett eneste eksempel?

Ett av prinsippene alternativmedisin spiller på er personlige erfaringer, glade pasienthistorier, alle mine kunder er fornøyd etc.

Det er faktisk vitenskapelig bevist at vi tror mer på noe vi har opplevd selv, selv om vi (muligens) vet med intellektet at vår opplevelse neppe kan generaliseres. Derfor er den personlige vrien meget effektiv.

Kanskje litt malapropos, men de fleste ekspeditører i mote- og kosmetikkbutikker bruker en lignende salgsmetode når man står og prøver et plagg og er litt i tvil. "Jeg har den buksa selv, og jeg er sååå  fornøyd med den, og den holder seg såååå godt i vask". Eller: "huden min er blitt sååå fin etter at jeg begynte å bruke denne kremen".

Jeg har faktisk nesten aldri opplevd at en butikkdame ikke har sagt at hun har plagget selv. De må i så fall ha vanvittig mye klær.

Pernille Nylehn
Loggført

Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #23 på: 01. Juli 2010, 20:59:24 »

Jeg har faktisk nesten aldri opplevd at en butikkdame ikke har sagt at hun har plagget selv. De må i så fall ha vanvittig mye klær.

Pernille Nylehn

Som oppvokst med klesbransjen på nært hold tror jeg jeg kan bekrefte det  Blunker
Loggført

"A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on."
- Winston Churchill (1875-1965)
Harald Hanche-Olsen

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #24 på: 01. Juli 2010, 21:04:11 »

Kanskje litt malapropos, men de fleste ekspeditører i mote- og kosmetikkbutikker bruker en lignende salgsmetode når man står og prøver et plagg og er litt i tvil. "Jeg har den buksa selv, og jeg er sååå  fornøyd med den, og den holder seg såååå godt i vask". Eller: "huden min er blitt sååå fin etter at jeg begynte å bruke denne kremen".

For ikke å snakke om hvor mange kremer de bruker!
Loggført
Pernille Nylehn

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #25 på: 01. Juli 2010, 23:11:32 »

For ikke å snakke om hvor mange kremer de bruker!

Akkurat det stemmer nok. Har du sett fjesene på de damene? De har minst fire lag med sparkel og maling, og klarlakk til slutt. De må unngå å smile for bredt, for da risikerer de at hele greia krakelerer og detter av. Kalles å tape ansikt. En brutal skjebne.

Pernille Nylehn

Loggført

Jan-Erik

Utlogget Utlogget

Team coach, mentalist, frimurer og skeptiker

Vis profil
« Svar #26 på: 02. Juli 2010, 12:53:44 »

Akkurat det stemmer nok. Har du sett fjesene på de damene? De har minst fire lag med sparkel og maling, og klarlakk til slutt. De må unngå å smile for bredt, for da risikerer de at hele greia krakelerer og detter av. Kalles å tape ansikt. En brutal skjebne.

Pernille Nylehn

Det er viktig å være forsiktig med å kritisere folks utseende slik; "Maybe she's born with it... "

Jeg lurer alltid på hvem "De" er, er det de samme som tar over verden, "De" som forsker på ting eller "De" som nå har blit så flinke til å behandle [sett inn hvilken som helst diagnose].

Har forresten bare sett ei dame med sparkel og maling i ansiktet på jobb, hun jobbet i en malingsbutikk :-)
Loggført

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #27 på: 02. Juli 2010, 13:28:59 »

Det er viktig å være forsiktig med å kritisere folks utseende slik; "Maybe she's born with it... "

Født med foundation, dekk-krem, dekkstift, pudder, rouge, mascara, øyenskygge, eyeliner, lipliner og lebestift? Jaja, vet aldri, kanskje de er aliens ...   

Men for all del. Det er jo dem som er i den andre enden av spekteret, og ikke bryr seg katten om hvordan de ser ut. Jeg mener ikke at det er å foretrekke. Og jeg går ikke ut av huset uten å ha pynta litt på trynet jeg heller, så jeg bør kanskje tie ...

Sitat
Jeg lurer alltid på hvem "De" er, er det de samme som tar over verden, "De" som forsker på ting eller "De" som nå har blit så flinke til å behandle [sett inn hvilken som helst diagnose].

Akkurat i dette tilfellet var "De" helt konkret: parfymeriekspeditrisene.

Sitat
Har forresten bare sett ei dame med sparkel og maling i ansiktet på jobb, hun jobbet i en malingsbutikk :-)

Det er mulig du ikke frekventerer parfymerier så ofte? Blunker

Pernille Nylehn
Loggført

Marky

Utlogget Utlogget

"Rockfeller-soldat" og "NWO-lakei"

Vis profil
« Svar #28 på: 15. Juli 2010, 16:37:21 »

Litt på siden

Fikk en "resept" fra en homeopat i dag med noen dråper.

Behandling for luftveisinfeksjon

Brukes i 3-8 uker......

Jeg er ganske sikkert på at hun ble frisk:D

(med forbehold om at riktige "diagnose" er stilt..........hmm...stort forbehold.... Gliser)
Loggført

"I can very happily view posh cosmetics -and other forms of quackery -as a special,  self-administered, voluntary tax on people who don’t understand science properly"

Ben Goldacre

".......considered by top scientists as a miracle."
                                         Futurama
Karsten Eig

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #29 på: 15. Juli 2010, 18:45:24 »

Her er en artikkel fra et engelsk homeopatisykehus. Jeg har prøvd å finne ut hva de egentlig behandlet pasientene med, men symptomatisk nok er metodene veldig dårlig definert.

Og heller ingenting om de fikk konvensjonell behandling i tillegg...?

Jeg så en gang en artikkel i Mat og Helse der de sammenliknet allergivaksinasjon med homeopati, siden begge brukte lit til å helbrede likt. Finn en feil...
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!