Skepsisforumet
01. August 2010, 10:53:00 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvem er vi? Presentasjonstråd!  (Lest 5555 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Marky

Utlogget Utlogget

"Rockfeller-soldat" og "NWO-lakei"

Vis profil
« Svar #75 på: 02. Februar 2010, 15:10:46 »

Sitat
Har dessverre ingen medisin/fysikk/biologi/osv osv utdanning å vise til, annet enn sunn fornuft.

Du kommer laaaaangt med det også Glad
Loggført

"I can very happily view posh cosmetics -and other forms of quackery -as a special,  self-administered, voluntary tax on people who don’t understand science properly"

Ben Goldacre

".......considered by top scientists as a miracle."
                                         Futurama
Dupree

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #76 på: 03. Februar 2010, 11:43:07 »

Jeg er utdannet fra teknisk fagskole, (pluss noe tilleggsutdanning), og har drevet med service på alarmsystemer og lignende i mange år. Nå er jeg i gang med en ny utdanning.

Oppvokst med religion og en del woo (spøkelser, sanndrømthet, forutanelser), men har alltid betraktet dette som et marginalt fenomen som de fleste ”normale” mennesker umulig kunne tro på. Kom over noen alternative bøker, ble interressert og fikk fullstendig bakoversveis da jeg oppdaget hvor mange merkverdigheter det finnes på den alternative siden.  Sjokkert

Jeg har fått fullstendig i vrangstrupen New Age-filosofien der mennesker er guder og følgelig har krav på oppføre seg nærmest som de vil. Dette synet kombinert med høyreekstremisme og fornektelse av alt fra klimaforandringer til AIDS, er en uspiselig suppe for mitt vedkommende. Jeg er også rasende på mennesker som tar seg godt betalt for ting som er bløff, som ”synske” og alternativ medisin.

Jeg føler meg mer eller mindre som en spurv i tranedans her mellom alle dere lærde mennesker, og kan sikkert ikke bidra med så mye. Det jeg kan gjøre, er å lære mest mulig av dere, få tips om gode bøker, og lære de mest brukte argumentene som f.eks. kreasjonistene bruker. (Har i skrivende stund tatt fatt på evolusjonsteorien igjen for å lære den til punkt og prikke.)

Jeg blir alltid forb... på folk som påstår at vitenskapen ikke klarer å bevise noe, at alt er bare teorier, og akter å lære mer om vitenskapelig tenkning for å ha noe å slå i bordet med.

Ellers er jeg glad i naturen, musikk, foto og alt det andre jeg ikke får tid til etter at jeg oppdaget Skepsis.no...  Osteaktig

Loggført

Did you do everything you're told
The instruction you had was old - Saga
Sylvan

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #77 på: 08. Februar 2010, 11:22:51 »

Hei folkens, jeg heter Tor Arne. Er ny her på forumet, men har lurket en stund, liker det jeg ser og har planer om å bli fast inventar. Jeg er 32 år, opprinnelig fra nord, de siste årene bosatt i Trondheim. Tidligere dataingeniør fra høgskolen i Oslo som snart er ferdigstudert lege. Steinbukk. Blunker
Loggført
bilderbob

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #78 på: 09. Februar 2010, 04:37:43 »

Bilderbob:

Mann på 30 +-5 år. Nick valgt for å irritere altoids. Wikipat med store fokusproblemer (klarer ikke å velge hva som er mest spennende, så jeg leser alt.)

Kunnskap og vitenskap av alle sorter (men med hovedfokus på helsefag og sikkerhet, da det er det jeg er utdannet innen)
comptubere, gadgets og teknikk
mat og drikke (sistnevnte fortrinnsvis ethanolholdig)
Film, musikk og litteratur
Sære ord og uttrykk (give me your best)

Dislikes:
Helseorienterte altoids (Antivaxere, denialism, homeopater etc etc)
Kiropraktorer (fundamentalistkiropraktorene)
Nyhetsspeilet
Nakams
Religion

Loggført

It is better to understand a little than to misunderstand a lot (Anatole France).
vigridtvedt
Gjest
« Svar #79 på: 03. Mars 2010, 09:53:54 »

Godddag kjære medskeptikere. Jeg fikk høre at dere pratet om meg her inne og tar derfor en svipp innom og besøker dere. Rent bortsett fra at jeg er svært religiøs og holder nordiske religiøse seremonier som Gode (prest) er jeg skeptisk til det meste. Særlig etablerte "sannheter".

Heisann, glemte å fortelle hvem jeg er jo: Tore W. Tvedt, blir 67 og pensjonist om noen små uker og gleder meg til det. Har allerede førtidspensjonert meg og har derfor tid til å delta i en debatt eller to.

Skulle noen ha lyst til å treffe meg for en skeptisk debatt eller meningsutveksling på en kafé for eksempel eller kanskje en liten tretimers samling i Moss-Fredrikstad-området synes jeg det ville være hyggelig.
Loggført
Magnus L

Utlogget Utlogget

"Hjelp, mamma går til akupunktør!"

Vis profil
« Svar #80 på: 09. Mars 2010, 20:13:20 »

Jeg er en 15 år gammel gutt fra Elverum, "grøfta til høyre for Hamar". Håper på å begynne på musikklinja på Stange vgs. til høsten. Foreldrene mine giftet seg borgerlig, jeg hadde navnefest i stedet for dåp og jeg ble konfirmert humanistisk. Har aldri vært kristen i mer enn 2 timer av gangen. Rekker tunge

Interesser: Musikk (spiller bassgitar og piano), politikk (medlem av Venstre/Unge Venstre), bøker (favoritter er LotR, Wheel of Time og The Hitch-Hiker's Guide to the Galaxy), data og vitenskap.
« Siste redigering: 10. Mars 2010, 22:00:57 av Magnus L » Loggført
maritms

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #81 på: 10. Mars 2010, 12:09:22 »

Marit, 25, born and raised Oslo, med påbegynt master i evolusjonsbiologi.

Stort sett nysgjerrig på det meste, og det førte etter hvert til søken etter svar på spørsmålet: Hvordan vet du det? Skjønte i løpet av oppveksten at ved å vite om generelle prinsipper for kausalitet (det ordet kunne jeg nok ikke da) og logikk, kunne jeg vinne diskusjoner med søsknene mine selvom de hadde mellom seks og ti år mer skolegang.

Det var vel å lese om ulve-gutter (feral children) på internett og begynne å tenke på Nature/Nurture som avgjorde hva jeg ville bli. Snuste på samfunnsvitenskap i tre år, men å oppdage naturvitenskapen på ordentlig var det som fikk meg til å føle meg hjemme.

Vært glad i pop.vit siden videregående, men etter at jeg leste Bill Bryson - A Short History of Nearly Everything for omtrent fire år siden tok det helt av med alt jeg skjønte at jeg ikke visste nok detaljer om, og jeg satte i gang med å lese Dawkins, Wiseman, Randi, Plait, div. evolusjonsbio-pop (jeg akkurat hadde søkt om opptak til Bachelor i Molekylærbiologi), litt populærpsykologi og human evolusjon. Deretter oppdaget jeg google reader og leste en stund haugevis med amerikanske science and skepticism-blogs; det ledet meg til SGU, og for litt over et år siden snublet jeg over bloggen til Gunnar Tjomlid - unfiltered perception, og oppdaget at det var skeptikere i Norge også. Han sendte meg på pubtreff i Oslo og det er gøy.

Min største pet peeve er helt klart kreasjonisme, som jeg tidvis nesten tvangsmessig oppsøker for å sitte å hutre over galskapen, og for å øve argumentasjonsteknikk på et tema jeg faktisk kan noe om.

Diskuterte for ikke lenge siden rå mat med en fyr på fest, og etter noen minutter hvor jeg siterte skepsis-litteratur og lurte på hvordan han visste ditt og datt, slang han hendene i været og sa: Jeg vet egentlig ingenting om dette! Det er sånn det skal funke vøtt. (Ikke at jeg vinner uforbeholdent, men at man er bevisst på hvorfor man tror det man tror!)

Jeg er også glad i namedropping, og som Phil Plait sa da han skulle introdusere seg på en fest jeg møtte ham på: Jeg har vanskelig for å introdusere meg selv med mindre enn 300 ord.
Loggført

Hugs and Science.
bjornart

Utlogget Utlogget

Pan Narrans

Vis profil WWW
« Svar #82 på: 10. Mars 2010, 16:16:34 »

Jeg er også glad i namedropping, og som Phil Plait sa da han skulle introdusere seg på en fest jeg møtte ham på: Jeg har vanskelig for å introdusere meg selv med mindre enn 300 ord.
Gliser
Loggført
Itullimani

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #83 på: 10. Mars 2010, 19:54:04 »

Oppdaget skepsisforumet etter å ha kranglet med noen NS folk på et annet forum i de verste svinevaksine tidene. Der gikk det rykter om at alle som ikke var enige i at alt NS skrev var den fulle sannhet var del av en ondsinnet skepsis-gjeng. Kan med dette kanskje gjøre mitt for at de for en gangs skyld får rett i en konspirasjonsteori
Loggført
MortenO

Utlogget Utlogget

Helt vanlig ninja!

Vis profil
« Svar #84 på: 10. Mars 2010, 20:55:04 »

Akkurat samme måte jeg kom over Skepsis på. Ble beskyldt for å være en utsending fra Skepsis.
NS og Altnett er de beste rekrutteringsplassene for Skepsis Blunker
Loggført

arifkarim

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #85 på: 13. Mars 2010, 23:58:28 »

Mitt navn: Arif Karim
Født: 01.05.87
Yrke: Student
Hobby: Kjemper for en bedre verden

Ble medlem idag, etter at Armin på NS viste noen snapshots av forumet. Er kritisk til alt; religion, overtro, vitenskap, økonomi, jus, følelser, meningen med livet, autoriteter osv. Kort sagt fins det knap noen mennesker i verden som vil være enige med meg / omvendt. Håper via denne siden får jeg se den "andre" siden av konspirasjoner enn NS og DB.
Loggført
Øyvind Repvik

Utlogget Utlogget

"agent i en del av et større nettverk"

Vis profil
« Svar #86 på: 14. Mars 2010, 07:50:34 »

Ble medlem idag, etter at Armin på NS viste noen snapshots av forumet. Er kritisk til alt; religion, overtro, vitenskap, økonomi, jus, følelser, meningen med livet, autoriteter osv. Kort sagt fins det knap noen mennesker i verden som vil være enige med meg / omvendt. Håper via denne siden får jeg se den "andre" siden av konspirasjoner enn NS og DB.
Velkommen Arif Glad
Og kudos for at du kommer for å se "den andre siden". Sjeldent fenomen hos nyhetsspeilet-lesere.
Loggført

"Matematikk er bortkastet tid og bør fjernes fra videregånde[sic] pensum som obligatorisk fag." -- Armin Bahrami
"Bare fordi 1million har uteksaminert fra NTNU med diplom på veggen betyr det ikke at de har rett, det kan bare bety at 1million mennesker er dumme som brød." -- Armin Bahrami
Criol

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #87 på: 14. Mars 2010, 10:18:04 »

Hei på seg.
Jeg heter Øystein, kommer fra Haugesund, men har bodd 15 år i Oslo. Er utdannet skipsmaskinist, men har tråkket noen år på Øvre Blindern og studert historie, samfunnsgeografi og sosialantropologi (nesten fullført hovedfag, feltarbeid på Kapp Verde-øyene og har nicket mitt derfra). Er skeptisk til mye av det postmoderne mumbojumboet som kommer fra SV-fakultet, setter stor pris på Harald Eias 'avsløringer' i Hjernevask.
Har stort sett vært feil mann på feil sted i arbeidslivet, jobber nå med support på et ERP-system, skjønner ikke hvordan jeg havnet der.
Var kristen og gikk på Steinerskolen som barn, men mistet troen på Gud og antropsofien i fjerde klasse. Har blitt gradvis mer og mer skeptisk til det meste.
Melder meg inn her etter å ha sett Øyvind Repviks heltemodige kamp mot Nyhetsspeilfjolsene, samt vissvasset og quixotismen der ute på dagbladet.no.
Har lite orden på hjemmefronten, så det skal bli fint å bli en del av den nye verdensordenen  Blunker
Loggført
arifkarim

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #88 på: 14. Mars 2010, 15:42:56 »

Velkommen Arif Glad
Og kudos for at du kommer for å se "den andre siden". Sjeldent fenomen hos nyhetsspeilet-lesere.

Ja, som sagt, jeg er kritisk til alt, og i det ligger såklart NS også. Vi er bare mennesker, og vi alle kan feile og ha rett noen ganger. Konklusjon: Det fins ingen fasit på noenting, bare bedre viten.
Loggført
Kimalainen

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #89 på: 15. Mars 2010, 09:10:01 »

Kvinne, nærmere 30 enn 20. Har alltid sett på konspirasjonsteoretikere som merkelige dyr, men fikk øynene opp for hvor mye skade de kan gjøre under vaksinedebatten, da det meste av mitt daglige internettliv tilbringes på et sted der de fleste svelger alt de leser uten å i det hele tatt tenke på å stille seg kritisk til kilder. Hvem bryr seg vel om Rauni-Leena Luukanen-Kilde tror på UFO og mind control? Det står hun er lege, da må hun ha rett... Øyerulling
Dette skremmer meg faktisk ganske mye.  Tvilende

Det er heller ikke å komme unna at man blir noget påvirket å tilbringe store deler av døgnet sammen med en av Nyhetsspeilets store fiender...

Jeg er oppdratt ateist, selv om jeg i mangel på barnehageplass havnet i en menighetsbarnehage i en alder av 6 der jeg fikk lære om gud og må innrømme at jeg trodde på både han og julenissen. Min mor, snill som hun er, ville ikke være den som leverte de dårlige nyhetene om at vi ikke trodde på noen av delene i familien, men var klar på at det ikke skulle synges "Gud er min far" i hjemmet.
Men det tok ikke lange tiden før jeg ressonerte meg fram til at dette med gud og jesus måtte være svada - det skulle ikke mer til enn å bli forklart Big Bang teorien i en alder av syv. Det tok alikevel noen år før jeg klarte å riste av meg frykten for å havne i helvete hvis jeg var slem.  Øyerulling

Jeg er nok av den stille typen her inne, jeg er ikke særlig flink til å forholde meg saklig for tiden.  Rekker tunge
Loggført

Common sense is the least common of all senses
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!