|
Ketil
|
 |
« på: 02. Desember 2009, 18:07:09 » |
|
Hei, Jeg nevnte tidligere (på mailinglisten) at jeg søkte etter "svineinfluensa" på Google og fikk opp betalt reklame for Rubini, et helsekostmiddel, som inneholdt teksten "Rubini forebygger". Jeg klaget inn reklamen til Forbrukerombudet, som i tur sendte klagen videre til Mattilsynet. Fikk følgende beskjed i dag: Date: Wed, Dec 2, 2009 at 12:48 PM Subject: svineinfluensa og rubini 09/157371! Hei!
Viser til din klage vedrørende Rubini og dens markedsføring, oversendt fra forbrukerombudet. Mattilsynet har fulgt opp saken og linken er nå fjernet.
Ta gjerne kontakt om du har noen spørsmål.
Med vennlig hilsen Mattilsynet, Distriktskontoret for Oslo Så det er bare å følge opp, alle sammen! Ser dere falsk reklame, så klag det inn! Jeg angrer spesielt på at jeg ikke hadde klaget inn kolloidalt sølv også, som dukket opp i et resultat en gang. Både Rubini og kolloidalt sølv så jeg før Asbjørn D var sitert i artikkelen i Dagbladet om anti-vaxxerne, og da hadde man hatt enda bedre skyts om man allerede hadde klaget dem inn til Mattilsynet for falsk reklame! Om det er ønskelig kan jeg dele hva jeg skrev i klagen, så har vi en "mal" å jobbe ut fra som tydeligvis fungerte. Ketil
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ole Eivind
|
 |
« Svar #1 på: 02. Desember 2009, 18:22:28 » |
|
Veldig kult. Godt jobbet! Om det er ønskelig kan jeg dele hva jeg skrev i klagen, så har vi en "mal" å jobbe ut fra som tydeligvis fungerte. Det hadde vært praktisk. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ketil
|
 |
« Svar #2 på: 02. Desember 2009, 18:34:34 » |
|
OK. For å fylle ut skjema, gå til: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11037573&subid=0og velg " Ønsker du å klage på ulovlig markedsføring,...." og så " Vil du klage på annen markedsføring eller avtalevilkår?". Der fylte jeg ut følgende: Her er detaljene: Klagen gjelder:Uriktig/villedende reklame. Ved søk på "svineinfluensa" på Google kommer reklame for Rubini opp, med tekst som sier at rubini forebygger svineinfluensa. Jeg tror ikke det er grunnlag for å si at Rubini forebygger svineinfluensa, og mener at dette må være falsk reklame. Navn:Gate/vei:Postnummer og sted:Telefon:E-post:mine detaljer... Hvem klages det på:Firmaopplysninger (navn og adresse og org.nr). Jeg slo opp domenenavnet reklamen pekte til på http://www.norid.no/domenenavnbaser/whois/ og fant organisasjonsnummer, som igjen kan slås opp på http://w2.brreg.no/enhet/sok/Hvilket tiltak, markedsføring eller avtalevilkår, det klages på:Følgende reklametekst, som vises ved søk på "svineinfluensa" på Google: Redd for Svineinfluensa? Vi gir deg Rubini i 4 uker nå helt Gratis. Rubini forebygger [url=http://www.Rubini.no]www.Rubini.no[/url] Hvor og når du observerte tiltaket (Om mulig, send en kopi av eller en lenke til dette tiltaket:Det ble observert ved Google-søk 28. oktober mellom kl. 23 og 00, og 29. oktober ca kl 22.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
beLIEve
Gjest
|
 |
« Svar #3 på: 02. Desember 2009, 18:52:01 » |
|
Bra at det fungerte.
Jeg lurer, er det da ulovlig å reklamere på tv om bønn og helbredelse (10 kroner SMS'en på tv-kanalen Visjon Norge). Stort sett har de bare reklamert for bønn (bli bedt for), men jeg så en gang for noen dager siden at de reklamerte med helbredelse.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
theama
Utlogget
Cogito ergo dubito
|
 |
« Svar #4 på: 02. Desember 2009, 18:56:35 » |
|
Vel, går religiøs helbredelse under "alternativ behandling" eller religion? Ifølge lovverket for alternativ behandling så er det ulovlig å reklamere for noe som helst helbredende virkninger. Man har ikke lov til å påstå at behandlingsmetoden eller kosttilskuddet har en positiv effekt på spesifikke symptomer, sykdommer, lidelser m.m.
Red: Men, om lovverket faktisk var godt for noe så hadde vel snåsakællen blitt arrestert fort som fankern.
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Isn’t it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" -Douglas Adams
|
|
|
|
Ketil
|
 |
« Svar #5 på: 02. Desember 2009, 19:58:32 » |
|
beLIEve: ikke lur, test det.  Skriv en klage, så ser man hva som skjer. Er man uenig i utfallet og begrunnelsen, kan man vel klage på det. Om man fortsatt ikke får medhold, må man forsøke andre vinklinger, eller begynne å jobbe for å endre lovverk/praksis. I verste fall en tung prosess, men hvem skal gjøre det om ikke vi? Red: jeg snakker på generelt grunnlag, men lovnader om helbredelse ved bønn mot en tier høres ut som en aktuell kandidat å teste! Og husk: dokumenter nøye! Noter klokkeslett, ta det opp, evt med videokamera/videomobil eller annet, for å legge ved som "bevis".
|
|
|
|
« Siste redigering: 02. Desember 2009, 20:01:07 av Ketil »
|
Loggført
|
|
|
|
Niklas
Utlogget
Exilrumän från Honduras.
|
 |
« Svar #6 på: 03. Desember 2009, 11:23:52 » |
|
Fantastiskt Ketil! Här ska klagas! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Yngve.S
Utlogget
Gryende fjasbekjemper
|
 |
« Svar #7 på: 03. Desember 2009, 12:03:10 » |
|
Glimrende tiltak, det er kanskje denne type aktivisme som savnes i Norge på dette området, vi er mer enn fornøyde så lenge vi får sitte her og oie oss over all idiotien, hehe  Hva med å lansere tråden "ukens klagesak" eller "woo fighters"? Om noen finner noe klanderverdig i media så kan dette postes der, så kan folk klage om de vil og se hva det fører til... ..
|
|
|
|
|
Loggført
|
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.
|
|
|
bjornart
Utlogget
Pan Narrans
|
 |
« Svar #8 på: 03. Desember 2009, 13:57:34 » |
|
Jeg var innom NIFAB for noen dager siden og klagde i tilbakemeldingsboksen på flere av oppsummeringene om behandlingsmetoder over manglende informasjon om farer/bivirkninger og vitenskapelig indikasjoner på at behandlingen er humbug. Men det er kanskje mindre sjanse for at det har noen effekt?
Jeg følte meg i det minste bedre etterpå. Ikke en gang ørelys turde de nevne direkte noe negativt om.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
beLIEve
Gjest
|
 |
« Svar #9 på: 03. Desember 2009, 15:07:10 » |
|
beLIEve: ikke lur, test det. Jeg skal slå innom tv-kanalen en gang i blant og kikke.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Asbjørn Dyrendal
Administrator
Utlogget
|
 |
« Svar #10 på: 03. Desember 2009, 15:17:19 » |
|
Flott! Tiltak a la det som er gjort og foreslås her i tråden tiltredes.
Og lag gjerne en "ukens sak". (Så kan den blogges også...)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
theama
Utlogget
Cogito ergo dubito
|
 |
« Svar #11 på: 03. Desember 2009, 21:02:01 » |
|
Omg. T-skjorte, klistremerker, buttons, I want it all! Spreadshirt.no er et OK sted å leke med design (for å se om det fungerer mht ratio, font osv). Jeg klagde inn diverse markedsføring for Shaktimatten i Juni, men svaret jeg fikk var at Forbrukerombudet setter en liste mer prioriterte saker for hvert år - og alternative saker står ikke på den listen, og blir dermed nedprioritert. MEN, om de får nok klager så vurderer de saken. Om man ikke er fornøyd med avgjørelsen kan man klage det inn til Markedsrådet (klagen på Shaktimatten ligger hos de nå). Skal vi sende inn klager individuelt på den samme saken kanskje? I så fall stemmer jeg for Shaktimatten, spesielt i disse juletider. De mattene koster jo fankern meg 700 spenn og gir samme effekt som hvis du stikker deg med tannpirkere. Men Torgrim Holte er også ganske irriterende. Og Altshop.no 
|
|
|
|
« Siste redigering: 03. Desember 2009, 21:03:56 av theama »
|
Loggført
|
"Isn’t it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" -Douglas Adams
|
|
|
theama
Utlogget
Cogito ergo dubito
|
 |
« Svar #12 på: 03. Desember 2009, 21:10:20 » |
|
Retningslinjer for markedsføringLov om alternativ behandling av sykdom"Statens helsetilsyn fører ikke tilsyn med utøvere av alternativ, og behandler derfor ikke klager som retter seg mot slik behandling.
Alternativ behandling er regulert i lov om alternativ behandling av sykdom mv. Ifølge denne loven er det ingen offentlig instans som fører tilsyn med at virksomheten alternative behandlere driver, er forsvarlig. Det er heller ikke noe krav i loven om at slik virksomhet skal være forsvarlig. Det er ikke etablert autorisasjonsordninger for alternative behandlere, og det er ikke fastsatt krav til utdanning før noen kan tilby alternativ behandling av sykdom. Dette innebærer at pasienter som ønsker å benytte alternativ behandling, selv må bære risikoen når det gjelder valg av behandling, utfallet av denne, kostnader osv.
Alternative behandlere som grovt bryter bestemmelser i lov om alternativ behandling av sykdom mv., for eksempel ved at behandlingen utsetter noen liv eller helbred for alvorlig fare, kan straffes. I slike situasjoner har Statens helsetilsyn som oppgave å bistå politiet i etterforskningen av saken, og gjennom begjæring av offentlig påtale mot en alternativ behandler å vurdere om en konkret behandling bør straffeforfølges.
Straffeforfølgning av alternative behandlere vil bl.a. kunne være aktuelt nå de behandler alvorlige eller allmennfarlige sykdommer. Slike tilstander skal kun behandles av autorisert helsepersonell. Behandling som utelukkende har til formål å styrke kroppens immunforsvar eller evne til selvhelbredelse er imidlertid ikke forbudt for alternative behandlere.
Klager på markedsføring av alternative behandlingsmåter og/eller utstyr som brukes i alternativ behandling Henvendelser om markedsføring av alternativ behandling rettes til Forbrukerombudet som rett instans. Jf. § 8 femte ledd og forskrift nr. 1501 om markedsføring av alternativ behandling av sykdom. Forbrukerombudet har utarbeidet egne retningslinjer for markedsføring av alternativ behandling. Bruk av laser og sterke optiske kilder av alternative utøvere som ikke er autorisert helsepersonell Henvendelser om bruk av laser og lysutstyr av alternative behandlere rettes til Statens strålevern som rett instans. "
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nitusen
Utlogget
|
 |
« Svar #13 på: 03. Desember 2009, 21:27:26 » |
|
Ghostbusters!  Kult - dette skal gjøres! Hadde fler gjort det hadde ting vært bedre... Synes også det er veldig merkelig at norske markedsføringslover ikke må følges av tv3 osv, selv om det er en kanal som er spesielt rett mot norge - søsterkanalene i de andre landene har andre sendeskjemaer... altså - ikke sammenlignbart med f.eks cnn osv, som vel må være argumentene for at de kan bryte markedsføringsloven daglig, men dette er OFFTOPIC! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
beLIEve