Skepsisforumet
01. August 2010, 10:41:47 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Udos Choice  (Lest 211 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Mona

Utlogget Utlogget

Innlegg: 496



Vis profil
« på: 12. Mai 2010, 20:23:00 »

Jeg ble tipset om noe som kalles Udos Choice som angivelig skulle hjelpe på diverse helseplager, men et raskt googlesøk gjorde meg litt skeptisk (pun intended):

http://bedreviteren.blogg.no/1242656237_ikke_bruk_udos_choice.html

Medisinsk studie:
http://www.mdconsult.com/das/citation/body/200839624-2/jorg=journal&source=MI&sp=19977474&sid=0/N/19977474/1.html?issn=

Visstnok inneholder den alfalinolsyre som da angivelig ikke omdannes noe særlig bra til EPA og DHA fettsyrer i menneskerkroppen. Er det noen som kjenner til produktet eller som skjønner litt mer av hva studien innebærer? Har man grunnlag for å konkludere med at Udos Choice er bortkastede penger? Bør man holde seg til tran?
Loggført

Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

http://towelday.org/
Thanks for all the fish...
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Innlegg: 601



Vis profil
« Svar #1 på: 12. Mai 2010, 22:23:50 »

Det at ALA (= alfa-linolensyre) kun i litengrad omdannes til EPA og DHA (både ALA, EPA og DHA er omega-3-fettsyrer) er ikke noe nytt, men noe det har vært "konsensus" om lenge, og er konvensjonell "lærebokkunnskap". ALA kan konverteres til bl.a. EPA og DHA, men dette er svært ineffektivt hos mennesker. Mellom 15-35 % av ALA oksideres raskt til karbondioksid "in vivo", og under 1 % omdannes til DHA, men blant kvinner kan faktisk opptil 21 % konverteres til EPA og 9 % til DHA (Conversion of alpha-linolenic acid to eico-
sapentaenoic, docosapentaenoic and docosahexaenoic acids in young women.
).

Det er praktisk mulig å omdanne betydelige mengder ALA til EPA og DHA hvis man har et relativt lavt inntak av omega-6-fettsyrer (omega-6 og omega-3-fettsyresyntesen i kroppen involverer de samme enzymene), men blant friske med et vanlig kosthold gir tilskudd av ALA små endringer i EPA-/DHA-konsentrasjonen i blodet (se f.eks Effect of dietary alpha-linolenic acid and its ratio to linoleic acid on platelet and plasma fatty acids and thrombogenesis), og har særlig liten effekt på DHA-nivåene. Det kan man f.eks se hos vegetarianere.  Det er dessuten noe genetisk variasjon i evnen til å konvertere disse fettsyrene, og påvirkes også av generell ernæringsstatus og annen livsstil (f.eks. røyking).

Utover dette vet jeg ikke stort om Udo's Choice er, eller hva det skal være godt for. Du trenger ALA - minst 0,5 % av energiinntaket (eller litt over 1 gram pr 2000 kcal), men det finnes foreløpig ikke nok grunnlag for å bestemme noe gjennomsnittlig behov. Et vanlig, variert kosthold har mange kilder til ALA, så du trenger ikke uten videre tilskudd av det. Tran gir mye EPA og DHA, samt vitamin D, men makrell i tomat og laks er også svært gode kilder - og smaker i tillegg mye bedre!
Loggført

- Once you hear about confirmation bias, you start seeing it everywhere!
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!