Skepsisforumet
01. August 2010, 10:53:08 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Det funker å klage til Mattilsynet!  (Lest 4698 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #75 på: 07. Februar 2010, 20:28:42 »

Kosttilskudd med medisinske påstander ser ut til å sortere under Mattilsynet, så du kan kanskje få raskere behandlingstid om du sender direkte til dem.
OK - tenkte det var like greit å prøve Forbrukerområdet siden det gjelder villedende markedsføring, men instansene snakker sikkert sammen slik at det kommer fram til den det måtte angå...
Loggført

- Once you hear about confirmation bias, you start seeing it everywhere!
Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #76 på: 07. Februar 2010, 20:34:17 »

OK - tenkte det var like greit å prøve Forbrukerområdet siden det gjelder villedende markedsføring, men instansene snakker sikkert sammen slik at det kommer fram til den det måtte angå...

Om du er i tvil kan du jo f.eks. sende til Mattilsynet, med kopi til Forbrukerombudet og Statens legemiddelsentral Glad
Loggført

That's not right. It's not even wrong. (Wolfgang Pauli)
Mastee

Utlogget Utlogget

Kvakkvakt

Vis profil
« Svar #77 på: 07. Februar 2010, 23:06:07 »

Som jeg skrev tidligere så har jeg hatt kontakt med Mattilsynet ang. alternative medisiner som ikke har dokumentert effekt, her er et lite utdrag fra en lang korrespondanse, kanskje det kan oppklare litt.

Sitat
SV: Forespørsel om markedsføring av av XXX
To: Mastee <mastee@xxx>
Hei
Beklager at det tok noen dager før du fikk svar. Jeg misforstod litt, og tenkte at du tok denne dialogen med DK Stavanger da det er
de som fører tilsyn med aktuelt produkt.

Vedrørende ditt første spørsmål:
" Vi gjør alle våre kunder oppmerksom på at våre produkter ikke er klassifisert som et legemiddel. "
Jeg vet ikke om den teksten gjør at de faktisk holder seg til loven?

Denne teksten fritar ikke virksomheten fra å følge det norske regelverket (for kosttilskudd viser jeg da blant annet til:
merkeforskriften, kosttilskuddforskriften, Syse-utvalget, forskrift om tilsetningsstoffer, lov om legemidler, klassifisering
av legemidler, etc.). Når det gjelder kosttilskudd er det ikke tillatt å merke produktene med medisinske påstander. Det vil
klassifisere produktet som et legemiddel og skal gjennom søknaden som statens legemiddelverk har for legemidler. Er en
i tvil om en påstand er en legemiddelpåstand kan en kontakte statens legemiddelverk.

Videre stiller du følgende spørsmål:
Spørsmålet mitt til dere er, hvor skal vi henvende oss med produkter og tjenester vi mener bryter loven om
alternativbehandling? Finnes det en egen instans for dette?

Hvis du finner et ”kosttilskudd” som er merket med påstander som er medisinske, kan du kontakte distriktskontoret i mattilsynet som
fører tilsyn med aktuell produsent eller importør.

Med vennlig hilsen
xxxx
Mattilsynet

Jeg har gjort dette på et produkt som lovet å kurere diverse hudlidelser, og Mattilsynet påla bedriften omsetningsforbud pga. manglende dokumentasjon og ulovlig reklame (firmaet,et AS.(!), hadde ikke søkt/fått godkjenning av legemiddelverket).

-behandlingsstid ca 1mnd (over jul og etter en rekke purringer)
-Jeg brukte dette skjema: http://mattilsynet.no/om_mattilsynet/kontakt_oss_18548
-NB! Husk at påklaget part har rett til fullt innsyn i klagen (og klagerens personalia!)
« Siste redigering: 07. Februar 2010, 23:18:50 av Mastee » Loggført

-"Science knows that it doesn't know everything, otherwise it would have stopped." Dara O'Briain
Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #78 på: 07. Februar 2010, 23:34:57 »

Som jeg skrev tidligere så har jeg hatt kontakt med Mattilsynet ang. alternative medisiner som ikke har dokumentert effekt, her er et lite utdrag fra en lang korrespondanse, kanskje det kan oppklare litt.

Flott at flere engasjerer seg!  *Tomler opp*

-NB! Husk at påklaget part har rett til fullt innsyn i klagen (og klagerens personalia!)

For min egen del har jeg overhodet ingen problemer med dette.  Det er fullstendig udiskutabelt at det er deres ansvar å holde seg innenfor loven (og påstått uvitenhet om loven er overhodet ingen unnskyldning i tilfeller som dette) så da må de regne med å få reaksjoner om de ikke gjør det.  Om de jeg har klaget på har problemer med akkurat det og forsøker seg med noen slags «morsomheter», så kan de stole på at jeg kommer til å følge dette opp, både i form av kontakt med rette myndigheter og publisering av eventuell korrespondanse.  Jeg vil overhodet ikke ha noen som helst sympati for dem om de skulle få seg en smekk over fingrene.

[Edit: endret dårlig grammatikk]
« Siste redigering: 07. Februar 2010, 23:37:14 av Alvin Brattli » Loggført

Mastee

Utlogget Utlogget

Kvakkvakt

Vis profil
« Svar #79 på: 07. Februar 2010, 23:51:33 »

Sitat
Jeg vil overhodet ikke ha noen som helst sympati for dem om de skulle få seg en smekk over fingrene.

Det har mer med frykt å gjøre enn sympati!
Personlig har jeg hatt litt for mye nærkontakt med alternative aktører, og det er ikke alle som er 100% tilregnelige!
I dette tilfellet jeg nevner var det et AS som ble pålagt omsetningsforbud, firmaet ble startet i november.... dvs at "bakmennene" har tapt minst 110.000kr (for å registrere AS) på veldig kort tid, DET er god nok grunn til at jeg ikke vil at de skal ha kjennskap til min personalia.
Sitat
Fra mattilsynet:
Hei
Vi viser til deres forespørsel om markedsføring av av XXX, og til svar fra oss ved Ina xxxxxx. Ola Nordmn hos firmaet
xxxxxxx har bedt om å få vite hvem som har kommet med forespørselen. Vi gjør Dem derfor oppmerksom på at vi må
etterkomme den henvendelsen i henhold til paragraf 3 i offentlighetsloven om innsynsrett i dokumenter for en part i saken.
Mvh

Jeg synes det er hårreisende at man ikke kan være anonym!
Jeg stilte tidligere et hypotetisk spørsmål; hva om man ser en rotte i en luguber kebabrestaurant som drives av feks. B-gjengen i Oslo, hadde du turt å klage til mattilsynet?
Sitat
Om de jeg har klaget på har problemer med akkurat det og forsøker seg med noen slags «morsomheter», så kan de stole på at jeg kommer til å følge dette opp, både i form av kontakt med rette myndigheter og publisering av eventuell korrespondanse.
Ok, kanskje du... men ikke jeg, og jeg antar at fler kanskje vil tenke seg om 2 ganger!

Alternativt kan man sende inn et anonymt tips:
Sitat
På forbrukerrådet sine sider står det at man kan tipse anonymt, men da blir det behandlet som et tips og ikke som en klage, du har da ikke krav på å få svar fra forbrukerrådet og sansyligheten for at tipset blir fulgt opp er vel relativt liten med mindre tipset omhandler en veldig graverende sak (i og med at de har en del klager å behandle fra før av...)
Loggført

-"Science knows that it doesn't know everything, otherwise it would have stopped." Dara O'Briain
Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #80 på: 08. Februar 2010, 00:11:45 »

Personlig har jeg hatt litt for mye nærkontakt med alternative aktører, og det er ikke alle som er 100% tilregnelige!
I dette tilfellet jeg nevner var det et AS som ble pålagt omsetningsforbud, firmaet ble startet i november.... dvs at "bakmennene" har tapt minst 110.000kr (for å registrere AS) på veldig kort tid, DET er god nok grunn til at jeg ikke vil at de skal ha kjennskap til min personalia.

Jeg skjønner din bekymring.  Vi har alle vår terskel i forhold til hva vi vil akseptere av ulemper om vi varsler om negative forhold i samfunnet.  Noen velger å stikke hodet sitt mer fram enn andre.  Jeg vil overhodet ikke kritisere deg for å ikke være mer frampå.  Tvert imot - jeg synes det er flott at du i det hele tatt vil engasjere deg!  Du velger din framgangsmetode og jeg velger min, så kan vi utveksle erfaringer her Blunker

Jeg synes det er hårreisende at man ikke kan være anonym!

Dette er absolutt relevant kritikk, og jeg er på mange måter enig med deg i dette.  På den annen side må også de som blir klaget på ha sin rettssikkerhet, for å forhindre at f.eks. en ellers bunn ærlig næringsdrivende blir utsatt for en vendetta fra en ustabil person som er ute etter hevn (ja, dette blir ditt eksempel snudd 180 grader).

Jeg stilte tidligere et hypotetisk spørsmål; hva om man ser en rotte i en luguber kebabrestaurant som drives av feks. B-gjengen i Oslo, hadde du turt å klage til mattilsynet?

I dette tilfellet er nok politiet rette instans å sende klagen til.
Loggført

J. Bøckman

Utlogget Utlogget

Glorifisert grøftegraver

Vis profil
« Svar #81 på: 18. Mai 2010, 19:39:58 »

I dag dyttet Facebook på meg en detox-reklame jeg vil vil klage på, men jeg er usikker på hvor klagen bør rettes. Her er det både feilaktig skremselsreklame og medisinske påstander om en kur som jeg oppfatter som et kosttilskudd fordi det oppfordres til "regelmessig bruk".

Reklamen på Facebook lød (jeg har tatt skjermdump):
Sitat
Du forgiftes daglig
Det tapper deg for energi, søvn og kan gi vektøkning. Prøv en leverrens kur fra Medforsk. Veldokumentert ved avgifting. Les mer:

Lenken går til: http://www.lycopene.no/andre_produkter/leverrens/

Sitat
Et leverrensende og organisk naturprodukt med Mariatistel, Sitronmelisse, Chlorella og Gurkemeie. Mariatistel gir Silymarin som øker produksjonen av Glutation. Denne avgifter forurensningene i leveren og bygger opp en god lever- og gallefunksjon.  Sitronmelisse virker beroligende på stressbaserte fordøyelsesproblemer og stimulerende på lever og galleblære.

Chlorella i synergi med gurkemeie bidrar til å motvirke leverskader og forgiftning av tungmetaller som bly og kvikksølv.  Dette forsterker også virkningen til silymarin.

Mat og væske som absorberes i tynntarmen, vil passere gjennom leveren før næringen fordeles via blodbanen til cellene i kroppen. Det vi spiser og drikker er ikke alltid så rent og fritt for avfallsstoffer som vi liker å tro. Avfallsstoffene og giftstoffene lagres i leveren.

Nesten halvparten av den voksne befolkning kan bli rammet av fettlever p.g.a. ugunstig sammensatt mat, alkohol, giftstoffer fra mat og drikke og skadelige bivirkninger av enkelte legemidler. Dessuten har mange gallesten eller fordøyelsesproblemer. Derfor er det viktig å rense leveren regelmessig. Dette kan ha positive effekter mot: gallestein, fettlever, fordøyelsesbesvær, magesyre, lavt energinivå, uren hud og dårlig almenntilstand. Derfor anbefales regelmessig bruk av LEVERRENS.

Her er det åpenbart både usannheter, ulovlige medisinske påstander og misvisende reklame, men hvor bør man da helst rette klagen?
Loggført

"That’s not opinion; that’s science. And science is one cold-hearted bitch with a 14-inch strap-on." (Fra Dexter)
Niklas

Utlogget Utlogget

Exilrumän från Honduras.

Vis profil
« Svar #82 på: 18. Mai 2010, 20:18:28 »

Her er det åpenbart både usannheter, ulovlige medisinske påstander og misvisende reklame, men hvor bør man da helst rette klagen?

Jag föreslår att du klagar till Forbrukerombudet. De tar en titt på saken och avgör vilken instans som bör behandla fallet.
Loggført
J. Bøckman

Utlogget Utlogget

Glorifisert grøftegraver

Vis profil
« Svar #83 på: 18. Mai 2010, 21:42:48 »

OK. Borgerplikten er utført; klage er sendt til Forbrukerombudet.
Loggført

"That’s not opinion; that’s science. And science is one cold-hearted bitch with a 14-inch strap-on." (Fra Dexter)
Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #84 på: 18. Mai 2010, 21:49:07 »

*Applaus*
Loggført

Sider: 1 ... 4 5 [6]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!