Skepsisforumet
09. September 2010, 12:18:23 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Det funker å klage til Mattilsynet!  (Lest 5015 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Mona

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #60 på: 30. Januar 2010, 18:01:52 »

Sitat
Niklas
Utvennes herved til "Woo-fighter of the month".
Well, done. Well done indeed Gliser
Loggført

Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Atheism is a religion like bald is a hair colour"
Asbjørn Dyrendal
Administrator

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #61 på: 30. Januar 2010, 18:11:00 »

Sitat
Niklas

Tiltredes!

Vi bør ta noen nye runder med ukens innklaging. Virksom aktivisme bør foreskrives jevnlig.
Loggført
Niklas

Utlogget Utlogget

Exilrumän från Honduras.

Vis profil
« Svar #62 på: 30. Januar 2010, 18:11:38 »

Sitat
Niklas

Tack!  Gliser
Loggført
Beate Szanday
Gjest
« Svar #63 på: 31. Januar 2010, 09:45:26 »

Gratulerer fra meg også!  Gliser

Når det gjelder refleksologen som står bak, får jeg ryggmargsreflekser av gammelt sinne, ettersom jeg mistet en venninne til Summit Lighthouse da jeg var 16. Vi greide ikke å få henne tilbake... de er skumle, hverken mer eller mindre... http://www.alternativdoktoren.no/Om_oss.htm
Alternativ bedriftshelsetjeneste får meg til å bli like sint, det er jo ikke bedriftshelsetjeneste/arbeidsmedisin. Påstandene er absurde!
Så dette var virkelig bra arbeid!

Når det gjelder sølvet. Statens Legemiddelverk hadde hørt om det da jeg snakket med dem for å faktasjekke rundt omkring vedrørende vaksiner og annet i forbindelse med et innlegg på NS etter at Dagbladet avslørte at Dreyer solgte det.
Var det bare alternativlegen.no som må forandre markedsføringen eller var dette mer generelt? Jeg fant det ikke hos dem nå.
Jeg ser sidene som er lenket fra NS-artikkelen er moderert til "tradisjonelt kjent for", men artikkelen er like villedende med ganske hårreisende påstander fremdeles.
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/11/naturens-eget-antibiotikum/

altshop.no går løs på smurfemannen som hemmelig agent som desinformerer. Mannen selv mener jo åpent at det ikke var drikkingen som var problemet..ham om det. http://www.katu.com/news/12648491.html:

"Flere falske rapporter har lekket ut fra legemiddelindustrien via media og andre kilder om at Ionisert Kolloidalt sølv kan føre til blå hud(Argyria), gjerne avbildet med en knall blå smurfeliknende mann. Dette er falsk informasjon for å forsøke å forvirre deg og andre for at du skal unngå å oppdage de helbredende virkningene av ionisert kolloidalt sølv."  http://www.altshop.no/nettbutikk/silver-light-ionisert-kolloidalt-solv-liter-p-552.html
Loggført
Mastee

Utlogget Utlogget

Kvakkvakt

Vis profil
« Svar #64 på: 02. Februar 2010, 01:14:23 »

Det fungerer å kontakte mattilsynet...  jeg kontaktet dem i November med spørsmål angående et vidundermiddel fra havet som skulle kurere psoriassisen min, var veldig skeptisk til hele opplegget og sendte dem et spørsmål, endte med at de stengte sjappa.
Men vær forsiktig, når du klager på noen gjennom offentlig etat har du ikke rett på å være anonym.
Forespørselen min til mattilsynet ble feilaktig behandlet som en klage, og påklaget part fikk da fullt innsyn i dokumenter og min identitet.

Sitat
Tilbakemelding vedrørende spørsmål om produktet XxX fra XxxxxX AS, Stavanger
Vi viser til din henvendelse til Mattilsynet den xx.11.2009 (Ref sak XXXXX Forespørsel om markedsføring av av
XxX). Saken ble oversendt Mattilsynets Distriktskontor for Midt-Rogaland, der virksomheten holder til. Vi takker for
henvendelsen og setter pris på at publikum engasjerer seg og gjør oss oppmerksomme på produkter og andre forhold der
det er tvil om hvorvidt regelverket overholdes.
Produktene, kalt xxx med ulike tilleggsnavn, er å definere som kosmetiske produkter som ligger under Mattilsynets
forvaltningsområde. De inneholder ifølge merkingen en aktiv ingrediens med samme navn xxx som er utvunnet fra sjøvann.
Leverandøren er nylig etablert og registrert hos oss som produsent av kosmetiske produkter. Vi har etter din henvendelse
gjennomført tilsyn (ref. sak xxxxxxx) med fokus på dokumentasjon på virkestoffet XXX og korrekt merking av produktene,
og da dokumentasjon ikke kunne framlegges har det blitt gitt omsetningsforbud for produktene inntil relevant dokumentasjon
kan framlegges. Det er også gitt pålegg vedrørende bruk av medisinske påstander i merking og markedsføring, som ikke
tillates for kosmetiske produkter.
Pga at patentsøknader tar lang tid å behandle vil nok mange virksomheter bruke ”patentsøkt” i sin markedsføring av
produktet inntil et patent eventuelt er innvilget. Ønskes mer informasjon om patentsøknaden kan virksomheten kontaktes
direkte.
Vi håper dette var tilfredsstillende svar på henvendelsen.
Vennlig hilsen
Ina xxxxx
Førsteinspektør
Mattilsynet Distriktskontor

« Siste redigering: 07. Februar 2010, 23:12:38 av Mastee » Loggført

-"Science knows that it doesn't know everything, otherwise it would have stopped." Dara O'Briain
DagT

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #65 på: 02. Februar 2010, 09:19:38 »

Det skal være mulig å få vanlige klager unndratt offentligheten også, hvis særlige hensyn taler for det. Hensyn til sykdomsbilde kan gjerne være et slikt hensyn, eller bedriftshemmeligheter. Man må bare passe på å be spesifikt om hemmelighold av de opplysningene.
Loggført
Mastee

Utlogget Utlogget

Kvakkvakt

Vis profil
« Svar #66 på: 02. Februar 2010, 09:39:17 »

Jeg fikk denne hyggelige beskjeden fra mattilsynet:

Sitat
Hei
Vi viser til deres forespørsel om markedsføring av av XXX, og til svar fra oss ved Ina xxxxxx. Ola Nordmn hos firmaet
xxxxxxx har bedt om å få vite hvem som har kommet med forespørselen. Vi gjør Dem derfor oppmerksom på at vi må
etterkomme den henvendelsen i henhold til paragraf 3 i offentlighetsloven om innsynsrett i dokumenter for en part i saken.
Mvh

Sett at du klager til mattilsynet og får en kebabsjappe stengt pga. rotter og generellt dårlig hygiene, da har eieren av sjappa rett til å vite hvem klageren er....!! Moralen er (tydligvis), det er best å holde kjeft og ikke klage!(?) (det var iallefall den følelsen jeg satt igjen med ett at jeg fikk den siste mailen fra mattilsynet).
På forbrukerrådet sine sider står det at man kan tipse anonymt, men da blir det behandlet som et tips og ikke som en klage, du har da ikke krav på å få svar fra forbrukerrådet og sansyligheten for at tipset blir fulgt opp er vel relativt liten med mindre tipset omhandler en veldig graverende sak (i og med at de har en del klager å behandle fra før av...)
Loggført

-"Science knows that it doesn't know everything, otherwise it would have stopped." Dara O'Briain
Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #67 på: 06. Februar 2010, 13:40:04 »

Følgende alternativmedisinske website ble omtalt på mailinglista:
    http://www.alternativdoktoren.no/
"Alternativdoktoren" hevder blant annet å kunne kurere herpes:
    http://www.alternativdoktoren.no/Herpes.htm
Jeg har nå sendt inn en klage til Forbrukerombudet, så får vi se hva det fører til...

Det tok sin tid, men i dag fikk jeg følgende brev fra Statens legemiddelverk i posten (stilet til Mattilsynet, med kopi til meg, Forbrukerombudet og Alternativdoktoren):
Sitat
OMSETNING AV KUR MOT HERPES

Vedlagt oversendes klage på markedsføringen av et helsekostprodukt med medisinske påstander.

Helsekostprodukter kan ikke markedsføres med medisinske bruksområder, jf Lov om legemidler § 20. Medisinske påstander kan bare benyttes om legemidler som er godkjent av Legemiddelverket og som har markedsføringstillatelse.

Vi legger til grunn at aktøren, i dette tilfelle Alternativdoktoren, ønsker å selge produktene sine som helsekostprodukter og ikke som et legemiddel, og henviser derfor saken til Mattilsynet for oppfølging/saksbehandling.

Legemiddelverket ønsker orientering om oppfølgingen.

Nå blir det spennende å se hva som skjer videre!  Gliser
Loggført

That's not right. It's not even wrong. (Wolfgang Pauli)
Niklas

Utlogget Utlogget

Exilrumän från Honduras.

Vis profil
« Svar #68 på: 06. Februar 2010, 17:27:24 »

Følgende alternativmedisinske website ble omtalt på mailinglista:
    http://www.alternativdoktoren.no/
"Alternativdoktoren" hevder blant annet å kunne kurere herpes:
    http://www.alternativdoktoren.no/Herpes.htm
Jeg har nå sendt inn en klage til Forbrukerombudet, så får vi se hva det fører til...

Det tok sin tid, men i dag fikk jeg følgende brev fra Statens legemiddelverk i posten (stilet til Mattilsynet, med kopi til meg, Forbrukerombudet og Alternativdoktoren):
Sitat
OMSETNING AV KUR MOT HERPES

Vedlagt oversendes klage på markedsføringen av et helsekostprodukt med medisinske påstander.

Helsekostprodukter kan ikke markedsføres med medisinske bruksområder, jf Lov om legemidler § 20. Medisinske påstander kan bare benyttes om legemidler som er godkjent av Legemiddelverket og som har markedsføringstillatelse.

Vi legger til grunn at aktøren, i dette tilfelle Alternativdoktoren, ønsker å selge produktene sine som helsekostprodukter og ikke som et legemiddel, og henviser derfor saken til Mattilsynet for oppfølging/saksbehandling.

Legemiddelverket ønsker orientering om oppfølgingen.

Nå blir det spennende å se hva som skjer videre!  Gliser

Jag fick samma.  Gliser
Loggført
Niklas

Utlogget Utlogget

Exilrumän från Honduras.

Vis profil
« Svar #69 på: 07. Februar 2010, 13:15:50 »

Nästa seger gäller Biopuls i Drammen

Från Forbrukerombudet:

"I din markedsføring av otopati på internett bruker du utsagn som: "Les mer om ørelys og videre hvilke plager som ørelysbehandling kan hjelpe for". Under overskriften "Behandling" hevdes det videre blant annet at "Den mest spontane effekten uppnås hos personer med akutt mellomørebetennelse". Videre blir det under overskriften: "Benhandling med ørelys blir ofte benyttet ved plager som" listet opp en rekke konkrete sykdommer, lidelser eller plager.

Når du beskriver hva behandlingsformen går ut på, hvordan den gjennomføres og samtidig knytter dette opp til å beskrive helt konkrete sykdommer, lidelser eller plager vil dette etter vår mening gi intrykk av at behandlingen har effekt på disse lidelsene.

Forbrukerombudet ber på denne bakgrunn om at du endrer markedsføringen på internett slik at den blir i tråd med foreskrift om makedsføring av alternativ behandling. Vi gjør oppmerksom på at eksemplene som er nevnt ovenfor ikke er en uttømmende liste. Det forventes at du selv går igjennom innholdet i markedsføringen på internett og forsikrer deg om at den er i overensstemmelse med våre krav."

Jag älskar den delen av kritiken som går ut på att kunderna kan få en falsk känsla av att öronljusena faktisk gör något!  Gliser
Loggført
CaptainFrekkeF

Utlogget Utlogget

Rase:Reptil Arbeidsgiver:CIA Mål:Sabotere NS

Vis profil WWW
« Svar #70 på: 07. Februar 2010, 13:18:40 »

Det her er jo helt rått. Mer!
Loggført

http://sensurspeilet.blogspot.com/

"Science is interesting, if you don't agree you can fuck off." - Richard Dawkins

"Without your permission and with your interruption, that's what I'm doing now." - Christopher Hitchens
Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #71 på: 07. Februar 2010, 14:18:37 »

[...]
Jag älskar den delen av kritiken som går ut på att kunderna kan få en falsk känsla av att öronljusena faktisk gör något!  Gliser

*Tomler opp*  Dette rocker!
Loggført

Niklas

Utlogget Utlogget

Exilrumän från Honduras.

Vis profil
« Svar #72 på: 07. Februar 2010, 14:33:28 »

[...]

*Tomler opp*  Dette rocker!

Det är som en drog....
Loggført
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #73 på: 07. Februar 2010, 19:50:54 »

Jeg tenker å sende inn noe snart... Ser at flere antioksidanttilskudd reklamerer med at de "beskytter cellene dine", noe jeg har forstått regnes som en ulovlig helsepåstand. Har dessuten eksempler på ulovlig bruk av medisinske påstander.
Hvem har dere sendt klager til? Forbrukerombudet eller Mattilsynet?
Hvor lang tid har behandlingstiden vært, sånn ca?
Loggført

"A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on."
- Winston Churchill (1875-1965)
Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #74 på: 07. Februar 2010, 20:24:49 »

Jeg tenker å sende inn noe snart... Ser at flere antioksidanttilskudd reklamerer med at de "beskytter cellene dine", noe jeg har forstått regnes som en ulovlig helsepåstand. Har dessuten eksempler på ulovlig bruk av medisinske påstander.
Hvem har dere sendt klager til? Forbrukerombudet eller Mattilsynet?
Hvor lang tid har behandlingstiden vært, sånn ca?

Jeg sendte mail til Forbrukerombudet (klage@forbrukerombudet.no) den 7. desember.  Forbrukerombudet har tydeligvis sendt dette videre til Statens legemiddelsentral, som så har sendt saken videre til Mattilsynet.  Jeg fikk kopi av Legemiddelsentralen sitt brev til Mattilsynet i går, 6. februar.  Altså to måneders saksbehandlingstid så langt (men så har det jo vært juleferie, så den reelle behandlingstida er nok kortere).  Om du klarer å finne rette instans med det samme vil det nok gå kortere tid.  Kosttilskudd med medisinske påstander ser ut til å sortere under Mattilsynet, så du kan kanskje få raskere behandlingstid om du sender direkte til dem.
Loggført

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!