Skepsisforumet
01. August 2010, 11:04:07 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Meninger om homeopati  (Lest 1235 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Yngve B

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #15 på: 08. Mars 2010, 10:16:49 »

Forresten, de er en skole, og driver derfor ikke behandling, ergo vil ikke de aktuelle reglene gjelde her.

Ja, hva er de aktuelle reglene for hva en skole kan tillate seg å lære bort til studenter/elever?
Loggført

Quod gratis asseritur, gratis negatur.
eirik

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #16 på: 08. Mars 2010, 10:36:43 »

Forresten, de er en skole, og driver derfor ikke behandling, ergo vil ikke de aktuelle reglene gjelde her.

Ja, hva er de aktuelle reglene for hva en skole kan tillate seg å lære bort til studenter/elever?

Der satt du meg i klemme, gitt. Jeg har ikke tenkt over dette før. Meg bekjent er det ingenting som regulerer dette, da regelverket kun gjelder for de som utøver behandling. Og det er i og for seg helt greit.

Staten kan ikke regulere slike generelle utsagn, uansett hvor dumme de enn er. De kunne for eksempel satt vilkår for statsstøtte eller offentlige godkjenninger, men disse mottar heldigvis ikke slikt, eller er godkjent på annen måte. De kan dermed spy ut latterlige påstander til fjordene blåner. Håper noen tar vare på et bilde av siden, for å dokumentere nivået på disse skolene, skulle de slette dette.

Noen bør tipse francis lund eller andre interesserte journalister om seriøsiteten i at homeopatutdanningen fremmer påstander som ville milevis forbi  grensen for ulovlig for en utøvende behandler å hevde. De hevder samtidig å undervise i etikk. Oh the irony..
Loggført
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: 09. Mars 2010, 15:48:21 »

Noen bør tipse francis lund eller andre interesserte journalister om seriøsiteten i at homeopatutdanningen fremmer påstander som ville milevis forbi  grensen for ulovlig for en utøvende behandler å hevde.

Tja, eg forstår jo poenget, men eg trur ikkje det ville koma så mykje bra ut av ei slik vinkling likevel. Dette spørst om ein trur på homeopati eller ikkje. Gjer ein det er det klart at homeopati sjølvsagt verkar mot langt meir enn det som det er tillate å bruka det mot. Trur ein ikkje på homeopati, så trur ein heller ikkje at homeopati verkar mot dei sjukdomane som det er lovleg å bruka det imot.

Når lova framstår som eit slags kompromiss mellom desse to motstridane synsmåtane er det fordi at det skal vera fridom til å prøva seg fram i ein del av dei mindre alvorlege sjukdomstilfella. Det vil likevel ikkje seia at lova gjev eit korrekt bilete av seriøsiteten til homeopatien som metode, korkje slik homeopatane eller skeptikarane oppfattar det.
Loggført
eirik

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #18 på: 09. Mars 2010, 16:23:51 »

Neida, det er ikke automatisk lovens oppgave å avsløre uetiske løgnere. Bare se på nyhetsspeilet. De må endelig få hevde hva de vil.

Problemet oppstår når folk ikke er klar over at det er slik de opererer, at de bedriver dobbeltkommunikasjon. Nyhetsspeilet fremstår som paranoide bajaser både utad og innad, så kan folk ta stilling til det. Slik er det ikke med homeopater, det er tydeligvis stor forskjell på hva som kommuniseres utad for å tekkes lovverket, og hva som kommuniseres innad.

Derfor som utgangspunkt en sak for media, ikke for rettsvesenet.
Loggført
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #19 på: 10. Mars 2010, 17:35:42 »

For å seia det slik: Det ville oppriktig ha overraska meg dersom ein homeopat ikkje trudde at homeopati var brukbart mot dei sjukdomane som det er ulovleg å bruka det mot. Det ligg i homeopatien sin indre logikk.
Loggført
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!