Skepsisforumet
09. September 2010, 12:06:35 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Svineinfluensavaksinen  (Lest 5759 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Juniors

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #90 på: 11. Mars 2010, 22:21:26 »

Siden de fleste her har et ekstremt nasjonalegoistisk utgangspunkt […]
En interessant påstand. Hva bygger du den på?

Jeg er mer interessert i hvordan du stiller deg til det etiske dilemma at Norge med vitende og vilje kaster bort 1 milliard for å sikre noen få hvite skinn, heller enn å bruke pengene til  redde tusenvis av liv andre steder - gjennom vaksinasjon som har en hensikt. ( så du kan gjerne ta utsagnet som en bevisst provokasjon heller enn en dokumenterbar hypotese)
Loggført
Ingvar Åberge

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #91 på: 11. Mars 2010, 23:16:02 »

Eg er veldig einig med Juniors her. Dessverre er Nyhetsspeilet-gjengen sine påstandar så overdrivne og ville at dersom det fører til at ein vert sett i bås med dei berre ein ytrar eit kritisk ord om svineinfluensavaksinen, så vert det veldig vanskeleg å kritisera denne vaksinen.

Det verkar for meg som at det er ei svak side ved den organiserte skeptisismen at han ikkje greier å å avdekka fusk og fanteri, fordreiingar, pseudovitskap og så vidare, som kjem frå "mainstream" i samfunnet. Heller ikkje i klimadebatten har Skepsis-miljøet greitt å koma opp med fornuftig og faktabasert kritikk, fordi Klimapanelet har ein offisiell status så er alt dei seier sant inntil panelet vert avslørt om kanskje ikkje altfor lenge.

Men altså: Eg tykkjer ikkje det er noko godt argument til støtte for svineinfluensavaksinering at Nyhetsspeilet er imot vaksinen. Det er å gjera dette konspirasjonsmiljøet til ein slags "omvendt autoritet".
Loggført
eirik

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #92 på: 12. Mars 2010, 09:31:27 »

Jeg skjønner til dels poengene som blir tatt opp her.

Men jeg må påpeke at hovedargumentet er en falsk dikotomi.

Norge har ikke vært i den situasjonen at vi har måttet velge mellom å vaksinere enten oss selv, eller å donere vaksiner til andre land. Vi kan gjøre begge deler, og dette blir også faktisk gjort i stor stil.  Det som er helt klart, er at norske helsemyndigheter har et særlig ansvar for norsk helse, ikke først og fremst ugandisk eller kongolesisk helse, selv om dette er et politisk korrekt inntrykk som tidvis gis. Det er faktisk lov å sette seg selv og sine først i enkelte situasjoner.

For å si det på en annen måte, hvis det brenner i blokka der du bor, redder du deg selv og familien din først, eller sjekker du først at alle naboene dine har kommet seg i sikkerhet? Livet er urettferdig.

Et annen ting som provoserer meg litt, er hvordan dødstallene relativiseres. Uten sammenligning forøvrig, så døde det omlag 6-10 millioner(min hukommelse) i kz-leirer under krigen. Så kan man si at tallene ikke overstiger dødstallene i verden i et "normal"-år. Men det blir feil, fordi disse dødsfallene kommer i *tillegg* til normalen, og fordi det er helt unødige dødsfall som kunne vært avverget.

Loggført
bilderbob

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #93 på: 13. Mars 2010, 02:28:05 »

Det er jo interessant å teste "føre var" prinsippet vitenskapelig. Du mener altså at her måtte man være føre var uansett? Nrk dokumenterte vel at det fantes nok av fagfolk om var skeptiske lenge før massevaksinasjonen begynte. Dette minner om taktikken miljø-rørsla bruker når dokumentasjonen mangler - det skader jo ikke å være føre var. I dette tilfelle mener jeg helsemyndighetene opptrådde uvitenskapelig og feigt, og det skadet å være føre var. Ved at man brukte midler om kunne reddet mange liv  for å sikre seg mot kritikk hvis influensaen svingte uventet mot kraftig igjen. 

1: Min erfaring er at enhver debatt som tar for seg helse alltid inneholder en viss andel dissidenter. Det at f.eks. Dr. Mercola (kjent og ikke fullt så kjær antivaxer) er lege og ikke var/er enig i bruken av svineinfluensavaksine betyr ikke nødvendigvis at svineinfluensavaksineringen var feil. Det betyr bare at han er utdannet innen medisin og har et annet standpunkt enn mesteparten av sine kollegaer (i tillegg til tøffere bil, da han sikkert har fått råd til ny porche etter å ha solgt trailerlass "h1n1-vitaminer" samtidig som han uttalte seg negativt om vaksinen). Argumentet ditt om "nok av fagfolk" som var skeptiske er i mine øyne ikke relevant.

2: Vaksiner dreier seg faktisk om å være føre var. Vi vet ikke om vi kommer til å få gulfeber når vi drar til gulfeberland, men de fleste reisende vaksinerer seg allikevel. Føre var. Når det gjelder pandemisk influensa er det likedan, da det festlige med influensa er muligheten for en økning i virulens i andrebølge-influensaen, på lik linje med f.eks. spanskesyken. Det betyr at helsedirektoratet måtte ha tatt med flaks i sin beregning dersom de skulle velge å ikke tilby vaksinering til hele befolkningen (får vi en økning av virulens eller ikke?). Men, istedenfor valgte man (med et virus som på tidspunktet hadde stor spredningsevne, men relativt begrenset virulens) å gå til anskaffelse av nok vaksiner til hele befolkningen.  Dyrt? Ja. Men allikevel langt billigere (både i penger og menneskeliv) enn å gamble og tape på hvorvidt andrebølgeinfluensaen tok til seg virulens eller ikke.

3: Manglende dokumentasjon?  Det finnes tonn på tonn med forskning og dokumentasjon, både i forhold til pandemiscenarioet, risikovurderinger, svineinfluensaen og vaksinen(e). Problemet er at mange ukritisk svelger antivax-påstander om at f.eks. svineinfluensavaksinen er utestet (for det er den ikke), og at WHO/FHI/CDC og alle andre fagfolk innen feltet ikke har peiling på hva de driver med. For det har de. Det er bare at dette som oftest foreligger i skriftlig form, istedenfor å lett kunne tilegnes ved hjelp av en youtube-video...

4: Hvordan skadet det å være føre var? Fordi man brukte penger på det (som teoretisk kunne gått til et u-land istedenfor)? I så tilfelle kan man jo trekke det til det ekstreme og påstå at f.eks. ethvert offentlig veiprosjekt her i landet er like skadelig, da Tanzania har større behov for veier enn oss. Og hvordan er det uvitenskaplig og feigt å handle utifra tilgjengelig vitenskap og kunnskap? Om ikke annet tør jeg påstå at arbeidet som Helsedir og Fhi har stått for definitivt ikke har vært preget av feighet, snarere tvert imot.

5: Sist, men ikke minst: Sett fra samfunnssikkerhetssiden har faktisk gjennomføringen av h1n1 vaksineringen vært meget nyttig.  Man har fått testet sitt planverk ang. almen helseberedskap og pandemiberedskap, fra regjeringsnivå ned til kommunal førstelinjehelsetjeneste. Man har gjort endel feil i gjennomføringen (f.eks. å bare vaksinere med det sterile vannet i vaksinepakningen), men man har samtidig fått en god mulighet til å lære av det. Og dette medfører at en har betydelig større motstandsdyktighet i samfunnet når neste pandemi kommer.
Loggført

It is better to understand a little than to misunderstand a lot (Anatole France).
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #94 på: 13. Mars 2010, 15:01:27 »

Ny studie publisert i JAMA, som nettopp viser betydningen av flokkimmunitet

Effect of Influenza Vaccination of Children on Infection Rates in Hutterite Communities

Hutteritter er litt som Amish-folket (se http://en.wikipedia.org/wiki/Hutterite). I denne studien fra Canada ble barn fra 22 kolonier  gitt en influensavaksine, mens kontrollgruppen, 24 kolonier,  fikk en hepatitt A-vaksine (hepatitt A var visst også endemisk der).

Sitat
Laboratory-confirmed influenza was detected in 119 nonrecipients: 39 (3.1%) in the colonies assigned to influenza immunization (23, influenza A and 16, influenza B by RT-PCR) and 80 (7.6%; 60, influenza A and 20 influenza B by PCR) in colonies assigned to hepatitis A.

Sitat
Immunization of children and adolescents aged 3 to 15 years with the trivalent influenza vaccine formulated for the 2008-2009 influenza season conferred 61% indirect protection against influenza among persons who did not receive the study vaccine. The protection conferred to all study participants was similar. Our data suggest that a significant herd immunity effect can be achieved when the uptake of vaccine is approximately 80% in clusters in which children and adolescents aged 3 to 15 years are immunized.
(...)

The substantial indirect benefit found in this setting validates observational studies and modeling studies, offering rigorous scientific proof about the ability of inactivated vaccine to induce herd immunity. The reduction in cases of influenza appeared to be primarily due to the prevention of outbreaks, with about half as many observed in colonies receiving the influenza vaccine colonies as those receiving the hepatitis A vaccine.
Loggført

"A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on."
- Winston Churchill (1875-1965)
Beate Szanday
Gjest
« Svar #95 på: 17. Mars 2010, 01:22:41 »

Jeg vet ikke hvor jg skal putte denne, kanskje ikke engang på dette forumet, men den Lille Snille Ulven skrev dette i går kveld:
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/10/stopp-massevaksineringen-na/comment-page-21/#comment-22606
"Den Lille Snille Ulven sier:
16. 03. 2010 klokken 14:33
Mer enn 1000% økning i dødfødsler i Telemark første 3 uker i 2010 ! (6 dødsfall i løpet av de første 3 ukene av året, mot 8 dødsfall totalt pr år som det vanlige).De mange dødfødslene inntraff for mødre som hadde tatt svineinfluensavaksinen.

I tillegg kommer dødsfall og spontanaborter: http://www.dagbladet.no/2009/11/20/nyheter/helse/influensa/9137500/

Det meldes også om et betydelig antall aborter som har blitt utført etter at det har vært konstatert store misdannelser på fostre, bl.a. blokkering av hovedpulsåren. Legene ved Rikshospitalet sier at dette skyldes Pandemrix."

Jeg har skrevet et svar, men jeg var så sint at jeg vet ikke om det egentlig duger, det ble skrevet såpass fort....men jeg ble så sjokkert. Her er mitt:
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/10/stopp-massevaksineringen-na/comment-page-21/#comment-22677
Loggført
panne
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #96 på: 17. Mars 2010, 07:41:05 »

Jeg vet ikke hvor jg skal putte denne, kanskje ikke engang på dette forumet, men den Lille Snille Ulven skrev dette i går kveld:
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/10/stopp-massevaksineringen-na/comment-page-21/#comment-22606
"Den Lille Snille Ulven sier:
16. 03. 2010 klokken 14:33
Mer enn 1000% økning i dødfødsler i Telemark første 3 uker i 2010 ! (6 dødsfall i løpet av de første 3 ukene av året, mot 8 dødsfall totalt pr år som det vanlige).De mange dødfødslene inntraff for mødre som hadde tatt svineinfluensavaksinen.

I tillegg kommer dødsfall og spontanaborter: http://www.dagbladet.no/2009/11/20/nyheter/helse/influensa/9137500/

Det meldes også om et betydelig antall aborter som har blitt utført etter at det har vært konstatert store misdannelser på fostre, bl.a. blokkering av hovedpulsåren. Legene ved Rikshospitalet sier at dette skyldes Pandemrix."

Jeg har skrevet et svar, men jeg var så sint at jeg vet ikke om det egentlig duger, det ble skrevet såpass fort....men jeg ble så sjokkert. Her er mitt:
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/10/stopp-massevaksineringen-na/comment-page-21/#comment-22677

"Legene ved rikshospitalet sier at det skyldet Pandemrix"? Særlig. Fy faen, dette er skremselspropaganda av laveste sort. Dessuten: Misdannelser av hovedpulsåra? Den er da ferdig danna før 2. trimester, som er tidspunktet de anbefaler vaksina fra, så hvordan skal det kunne skje?

Bra svar du skrev Beate, beundringsverdig at du orka - jeg hadde blitt for sint til å formulere noe fornuftig.

Edit2: Haha, den lille snille ulvens svar:
Sitat
Info jeg legger ut her på forumet kommer fra den faktiske virkeligheten.

Minner meg litt om Conservapedia-artikkelen der en av kildene var oppgitt som "this actually happened".
« Siste redigering: 17. Mars 2010, 07:47:39 av panne » Loggført
MortenO

Utlogget Utlogget

Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..

Vis profil
« Svar #97 på: 17. Mars 2010, 08:30:03 »

Jeg har lyst til å gråte!!!

NULL NIKS OG INGEN KILDER, kun det evinnelige patetiske sprøytet: "Her er mitt tips til deg, Beate: Gjør dine egne undersøkelser og trekk dine egne konklusjoner – hvis din målsetting er å komme frem til sannheten."

Loggført

panne
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #98 på: 17. Mars 2010, 08:33:47 »

Sitat lille snille ulven et par innlegg ned:

Sitat
Såvidt meg bekjent har helsemyndighetene ikke iverksatt noen undersøkelser for å kartlegge de mange skadevirkningene av Pandemrix-panikken. Og hvem ville nå ha vært habil nok til å gjennomføre dette ? De har jo vært med på dette grusomme angrepet på folks helse og velferd hele bunten.

Nei, ingen undersøkelser, bortsett fra den nøye overvåkninga og innrapporteringa av mulige bivirkninger  Øyerulling

skløajdasløjdasljdasd

Sitat fra: Den lille mongo ulven
Hvor mange har dødd etter at de fikk vaksinen ? Vi spør ikke om årsaksforhold – kun de rene tallene i første omgang. Kan noen please ta initiativ for å få fremskaffet dette ene tallet ?

Disse folkene må da lide av alvorlige lesevansker!? Beate posta følgende lenke i sitt innlegg:

På denne siden gir Legemiddelverket en oversikt over mistenkte bivirkninger rapportert etter at vaksineringen startet opp. Listen blir oppdatert ukentlig.

Totalt antall rapporter, inkludert alvorlige bivirkninger og dødsfall: 995
Antall rapporter med mistenkte alvorlige* bivirkninger: 242
Antall rapporter med dødsfall: 10
Antall rapporter med spontanabort/fosterdød: 23
« Siste redigering: 17. Mars 2010, 08:51:49 av panne » Loggført
Øyvind Repvik

Utlogget Utlogget

"agent i en del av et større nettverk"

Vis profil
« Svar #99 på: 17. Mars 2010, 09:01:03 »

Kilden til den lille "snille" ulven:
Sitat
Info om tragiske svangerskapsutfall etter Pandemrix er fra en kilde med tilgang på informasjonen uten noe annet motiv for å gi meg opplysningene enn at det er alvorlig info som bør bli kjent.
Med andre ord; ren fantasi (men det visste vi jo fra før...)
Loggført

"Matematikk er bortkastet tid og bør fjernes fra videregånde[sic] pensum som obligatorisk fag." -- Armin Bahrami
"Bare fordi 1million har uteksaminert fra NTNU med diplom på veggen betyr det ikke at de har rett, det kan bare bety at 1million mennesker er dumme som brød." -- Armin Bahrami
PO Johansen

Utlogget Utlogget

Stor bidragsyter til AGW

Vis profil
« Svar #100 på: 17. Mars 2010, 09:50:14 »

Disse folkene må da lide av alvorlige lesevansker!? Beate posta følgende lenke i sitt innlegg:

De lider ikke av lesevansker, de lider av skylapper, kognitiv dissonans og mangel på logisk tankegang. De "lider" også av at de ikke aner hva det egentlig er de vil. De krever rapportering av bivirkninger. Men de godtar ikke rapporteringen av bivirkninger. Det er nemlig propaganda fra legemiddelverket.
Sitat
Beate Szanday kan du ikke være snill å spare oss på denne nettsida for propagandaen fra legemiddelverket, den finner vi nok av ellers for hele samfunnet er gjennomsyret av løgn og dekkoperasjoner fra den kanten

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/10/stopp-massevaksineringen-na/comment-page-21/#comment-22682

Vanskelig å følge med på tankegangen deres? Selvsagt. La oss ta det en gang til:
Anti-vaxxer: Vi krever rapportering av bivirkninger!!!!
Skeptiker: Øh, her er en oversikt....
Anti-vaxxer: Nei nei nei, vi vil ikke ha slik propaganda!!!!
Skeptiker: Så......hva er det dere vil ha?
Skeptiker: Jaha, men hva skal til for at kravet deres imøtekommes?
Skeptiker: .........
Loggført
Beate Szanday
Gjest
« Svar #101 på: 17. Mars 2010, 15:59:00 »

Jeg gir opp den tråden foreløpig. Jeg kan ramse opp studier og uttalelser lange som vonde år, men så lenge de lar den ene stå.
Når alt er en konspirasjon, så.....Monica Waade, ja. Der går jeg ikke! Enkelt sagt i denne verden så er vel Statens Legemiddelverk en slags motsats til "big pharma"...

Men når slike uhyrlige påstander blir fremsatt så må de få et svar. Min eneste trøst er at det vel stort sett er "us and them" som generer alle treffene på sidene deres Blunker

Den åndelige oppvåkningen og Niburu og 2012 og bla bla gjør vel ikke all verdens konkret skade, men disse helsesidene deres, etter den vaksineaksjonen ble jeg redd.
Så helsestoffet og disse leflingene med anti-semittisme er det som skremmer meg.

Loggført
FreeMind

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #102 på: 23. Mars 2010, 17:29:52 »

Iran og shahen realiserte oljedrømmen til Norge. Dra til Deichmanske bibiliotek og spør om VG's artikkelserie av den gavmilde persiske kongen som ga millioner til Norge. Uten denne oljen hadde Norge fortsatt vært i steinalderen.

Hva jeg har gjort for Norge? Jeg reddet livet til en person utenfor massevaksinasjonssenteret og overtalte gravide kvinnen å snu og dra hjem Osteaktig

å redde et liv, er som å redde hele menneskeheten.

Loggført

"Vi skeptikere" blir jo ofte beskyldt for å være lydige sauer for staten, og godta alt som kommer fra media.
Men selv om jeg vet at dette ikke stemmer, klarer jeg ikke å komme på noen eksempler på at "vi" på ingen måte tar alt for god fisk uten videre på stående fot.
Noen eksempler?" Øyvind Repvik
Wastri

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #103 på: 23. Mars 2010, 17:36:25 »

Hva jeg har gjort for Norge? Jeg reddet livet til en person utenfor massevaksinasjonssenteret og overtalte gravide kvinnen å snu og dra hjem Osteaktig

å redde et liv, er som å redde hele menneskeheten.

Så du mener at denne person hadde død han han tatt vaksinen? På hvilket grunnlag kan du si dette?

Siden å redde et liv, er å redde hele menneskeheten så må alle de vaksinene du kjemper i mot være bra? For du er vel ikke uenig i at vaksiner har reddet liv...og da også reddet menneskeheten..
Loggført
FreeMind

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #104 på: 23. Mars 2010, 17:49:57 »

Spørsmålet er ikke om vaksine dreper, men innholdet i vaksinen kan drepe. Det var 60 gravide damer i Norge som ble brukt som forsøkskaniner for H1N1 vaksinen. Vi var det eneste landet i Verden som offret gravide og deres fostre til denne horrible drepemiddelindustrien.

14 mistet sine forstre Trist

Jeg har sikkert reddet livet til enda flere gjennom STOPP LES SI NEI TIL SVINEINFLUENSA PLAKAT kampanjen vår som spredde seg over hele landet.

Kansje enda fler gjennom innsatsen med nyhetsspeilet og Vaksineaksjon.no reddet vi flere hundre.

40-50% av befolkningen tok sprøyta i et saueflokkmentalitetland som norge skulle 99% ha  tatt den.

Osteaktig

Hva har du gjort for Norge og menneskene som lever her ?

« Siste redigering: 23. Mars 2010, 17:51:49 av FreeMind » Loggført

"Vi skeptikere" blir jo ofte beskyldt for å være lydige sauer for staten, og godta alt som kommer fra media.
Men selv om jeg vet at dette ikke stemmer, klarer jeg ikke å komme på noen eksempler på at "vi" på ingen måte tar alt for god fisk uten videre på stående fot.
Noen eksempler?" Øyvind Repvik
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!