http://www.dagbladet.no/2010/07/12/tema/helse/lavkarbo/12523445/SLUTTMELDING
Takker for den store interessen rundt dette emnet. Hvis jeg skal svare på alle spørsmålene må jeg sitte her i minst 1 døgn. Anbefaler at dere søker etter mer info om lavkarbo på nettet og i bøker. I boken min "Frisk med lavkarbo - nytt liv med riktig mat" er det en lang liste over aktuelle bøker og artikler. Mye nyttig info finnes på
www.lavkarbo.no og
www.kostreform.no.
Anbefaler også det nye bladet VOF - Vitenskap og fornuft som vil skrive masse om dette kostholdet www.vof.no VIKTIG INFO: Til alle dere som har kroniske sykdommer og bruker medisiner anbefaler jeg sterkt oppfølging av lege ved radikale endringer i kosten!!!
Ønsker dere alle en god sommer. Hilsen Sofie Hexeberg
Sofie Hexeberg, lege, dr.med. •
www.drhexeberg.no •
www.kostreform.no •
www.vof.noMin utheving. Alarmklokkene ringte så høyt at jeg sprang etter ørepropper:
http://skepsis.no/forum/index.php/topic,1449.0.html (
Bladet "Vitenskap og fornuft"...)
Alt dette bør følges opp med argusøyne!
Så ikke dette, bare skummet gjennom og så at kostholdet ikke var komplett ketolyse.
Alle bør oppsøke lege før de begynner med lav-karbo. Noen kan faktisk stappe i seg napoleonskaker og loff med sirup uten at det spiller en trille. Nettopp det Frøyshov-Larsen sa, vi er alle forskjellige.
Man bør teste det hun nevner, og kanskje også ta en sukkerbelastningstest.
Men som jeg vel sa på forrige side, man merker veldig fort når kroppen ikke virker. Det går ut over psyken og hele systemet. Men jeg bestilte en kokebok til min far fra Norsk Diabetesforbund, og jeg hoppet høyt i taket da jeg så den. Den var fullstendig i mot råd fra den Amerikanske Diabetesforeningen, og ettersom han er der hvor han la kraftig på seg etter å ha begynt med insulin, er vel lav-karbo den eneste veien å gå.
Boken var full av pasta og poteter. Villris var det eneste fornuftige, så en GI-kokebok jeg bestilte samtidig var mye bedre. (GI= Glykemisk indeks)
(Folk med Diabetes 2 kan bli skikkelig gretne om man ikke får orden på blodsukkeret deres...ssshhhh

)
Det var en artikkel om den vekteffekten og hva man funderer å gjøre med den, blant annet prøve å lure kroppen til å tro den veier noe annet enn den gjør i fjor sommer i
The Scientist, men jeg har ikke bladet lengre, og fant den ikke på nett. (Høres rart ut, men det kan den visstnok lures til...)
Registrerer at hun er veldig opptatt av å spre frykt om insulin. Ja, hun har rett i at insulin stimulerer lagring av fett og hemmer forbrenning av fett, men
Jeg er livredd for insulin.....