Skepsisforumet
07. September 2010, 03:39:15 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Slankekur: Ketolyse/ Lavkarbo  (Lest 1849 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
AndersBreiflabb

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #15 på: 22. April 2010, 20:52:29 »

takk for at du delte din historie, Beate. Var meget interessant lesning. Selv har jeg vært meget opptatt av kosthold/ernæring/trening i mange år, og har lest mye rundt ulike ketose-kosthold - din historie (som var fra et sykdomsperspektiv) var meget informativ sådan.
Loggført
EllaGrey

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #16 på: 22. April 2010, 21:05:43 »

Jeg lærte akkurat at PCOS kan dukke opp og bli borte. Det visste jeg ikke. Jeg har (av en eller annen grunn) hatt for meg at dette er en type medfødt tilstand man alltid lever med.

Godt du ble frisk igjen Beate!  Glad
Loggført
Beate

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: 13. Juli 2010, 20:03:18 »

Henger ved dette nettmøtet i Dagbladet i dag angående lav-karbo.

Sitat

Loggført
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #18 på: 13. Juli 2010, 20:42:38 »

Henger ved dette nettmøtet i Dagbladet i dag angående lav-karbo.

Sitat

Registrerer at hun er veldig opptatt av å spre frykt om insulin. Ja, hun har rett i at insulin stimulerer lagring av fett og hemmer forbrenning av fett, men det virker som hun tror at ingen andre faktorer (som f.eks. energibalanse) og andre hormoner (f.eks ASP) er involvert. Det er heller ikke slik at karbohydrater i kostholdet fører til et konsekvent høyt insulinnivå; det øker som regel bare i timene etter et måltid, og synker igjen i den såkalte "postabsorptive" fasen mellom måltidene. Dessuten kan enkelte typer protein øke insulinutskillelsen like mye som tilsvarende mengde karbohydrat.

Se f.eks:
The entero-insular axis and adipose tissue-related factors in the prediction of weight gain in humans.

Effects of an oral and intravenous fat load on adipose tissue and forearm lipid metabolism.

An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods.
Loggført

"A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on."
- Winston Churchill (1875-1965)
Gnisten
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #19 på: 13. Juli 2010, 23:44:07 »

http://www.dagbladet.no/2010/07/12/tema/helse/lavkarbo/12523445/

Sitat
SLUTTMELDING
Takker for den store interessen rundt dette emnet. Hvis jeg skal svare på alle spørsmålene må jeg sitte her i minst 1 døgn. Anbefaler at dere søker etter mer info om lavkarbo på nettet og i bøker. I boken min "Frisk med lavkarbo - nytt liv med riktig mat" er det en lang liste over aktuelle bøker og artikler. Mye nyttig info finnes på www.lavkarbo.no og www.kostreform.no. Anbefaler også det nye bladet VOF - Vitenskap og fornuft som vil skrive masse om dette kostholdet www.vof.no

VIKTIG INFO: Til alle dere som har kroniske sykdommer og bruker medisiner anbefaler jeg sterkt oppfølging av lege ved radikale endringer i kosten!!!
Ønsker dere alle en god sommer. Hilsen Sofie Hexeberg

Sofie Hexeberg, lege, dr.med.  • www.drhexeberg.no  • www.kostreform.no  • www.vof.no

Min utheving. Alarmklokkene ringte så høyt at jeg sprang etter ørepropper:

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,1449.0.html (Bladet "Vitenskap og fornuft"...)

Alt dette bør følges opp med argusøyne!
Loggført
Yalla

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #20 på: 14. Juli 2010, 00:41:04 »

Hun har jo publisert noe: http://www.drhexeberg.no/d4WBSxlnU1E.4.idium

Så jeg vet ikke hvor sprø hun er, jeg er ikke istand til å bedømme kvaliteten. Men det kan virke som hun er ute i selvpromoteringens ærend, og da kaster man jo fort noen prinsipper på båten.
Loggført
Beate

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #21 på: 14. Juli 2010, 04:59:22 »

http://www.dagbladet.no/2010/07/12/tema/helse/lavkarbo/12523445/

Sitat
SLUTTMELDING
Takker for den store interessen rundt dette emnet. Hvis jeg skal svare på alle spørsmålene må jeg sitte her i minst 1 døgn. Anbefaler at dere søker etter mer info om lavkarbo på nettet og i bøker. I boken min "Frisk med lavkarbo - nytt liv med riktig mat" er det en lang liste over aktuelle bøker og artikler. Mye nyttig info finnes på www.lavkarbo.no og www.kostreform.no. Anbefaler også det nye bladet VOF - Vitenskap og fornuft som vil skrive masse om dette kostholdet www.vof.no

VIKTIG INFO: Til alle dere som har kroniske sykdommer og bruker medisiner anbefaler jeg sterkt oppfølging av lege ved radikale endringer i kosten!!!
Ønsker dere alle en god sommer. Hilsen Sofie Hexeberg

Sofie Hexeberg, lege, dr.med.  • www.drhexeberg.no  • www.kostreform.no  • www.vof.no

Min utheving. Alarmklokkene ringte så høyt at jeg sprang etter ørepropper:

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,1449.0.html (Bladet "Vitenskap og fornuft"...)

Alt dette bør følges opp med argusøyne!

Så ikke dette, bare skummet gjennom og så at kostholdet ikke var komplett ketolyse. Alle bør oppsøke lege før de begynner med lav-karbo. Noen kan faktisk stappe i seg napoleonskaker og loff med sirup uten at det spiller en trille. Nettopp det Frøyshov-Larsen sa, vi er alle forskjellige.

Man bør teste det hun nevner, og kanskje også ta en sukkerbelastningstest.

Men som jeg vel sa på forrige side, man merker veldig fort når kroppen ikke virker. Det går ut over psyken og hele systemet. Men jeg bestilte en kokebok til min far fra Norsk Diabetesforbund, og jeg hoppet høyt i taket da jeg så den. Den var fullstendig i mot råd fra den Amerikanske Diabetesforeningen, og ettersom han er der hvor han la kraftig på seg etter å ha begynt med insulin, er vel lav-karbo den eneste veien å gå.
Boken var full av pasta og poteter. Villris var det eneste fornuftige, så en GI-kokebok jeg bestilte samtidig var mye bedre. (GI= Glykemisk indeks)

(Folk med Diabetes 2 kan bli skikkelig gretne om man ikke får orden på blodsukkeret deres...ssshhhh Blunker )

Det var en artikkel om den vekteffekten og hva man funderer å gjøre med den, blant annet prøve å lure kroppen til å tro den veier noe annet enn den gjør i fjor sommer i The Scientist, men jeg har ikke bladet lengre, og fant den ikke på nett. (Høres rart ut, men det kan den visstnok lures til...)

Registrerer at hun er veldig opptatt av å spre frykt om insulin. Ja, hun har rett i at insulin stimulerer lagring av fett og hemmer forbrenning av fett, men

Jeg er livredd for insulin..... Blunker

Loggført
maritms

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #22 på: 15. Juli 2010, 13:52:08 »

Registrerer også at norges største Steinalderkosthold-fantast, Iver Mysterud, er med i VOF. Han var ivrig i Mat & Helse før og skrev om det samme der.

Jeg har hatt undervisning med Mysterud og han er ikke helt fjomp altså, men han strekker noen ganger kostholdsslutningene sine litt langt på litt tynt grunnlag.
Loggført

Hugs and Science.
Yalla

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #23 på: 31. August 2010, 17:02:34 »

Dagbladet har en artikkel om lavkarbo / proteinrikt kosthold i dag (dvs, det er ukebladsjournalistene i Klikk.no som har laget saken som vanlig...).

http://www.dagbladet.no/2010/08/31/tema/klikk/helse/13198211/

Sitat
Derfor blir du slank av proteiner

Du trenger verken å bevege deg mer eller spise mindre.

[...]

- Forsøkene viser at mus som får store mengder proteiner går ned i vekt selv om de hverken spiser mindre eller beveger seg mer enn kontrollgruppen. Dette er fordi proteinene trigger forbrenningen av energi i de brune fettcellene våre, sier Lise Madsen til Klikk.no.

I klartekst kan hun og kollegene ha funnet ut hvorfor dietter basert på lavt inntak av karbohydrater og høyt inntak av proteiner, fungerer.

[...]

Fedon Lindberg har de siste ti årene hjulpet 15 000 mennesker bare i Oslo til et slankere liv, ved å sette dem på en balansert lavkarbodiett med høyere proteininnhold, og synes Madsens forskningsresultater er spennende.

- Jeg tror ikke studien uten videre er direkte overførbar til mennesker fordi det er stor forskjell på mus og oss. Men hvis det viser seg i forsøk på mennesker at at man kan få økt kroppens mengde av brunt fett ved å spise mer proteinrikt, er det virkelig viktige resultater. Da kan man over tid øke andelen brunt fett i kroppen sin, og øke forbrenningen på sikt, sier doktor Lindberg.

[...]

En lege Klikk snakket med i januar 2009, mente han hadde fryst av seg 18 kilo, og en av teoriene Madsen jobber med er nettopp at mus danner flere brune fettceller når de lever kaldt.

Bare noen utklipp av det jeg synes var mest interessant. Jeg må innrømme at jeg er ganske "allergisk" mot stoffet fra klikk.no, da det ofte viser seg å være ren søppel. Men jeg er nysgjerrig på temaet, så noen kommentarer?
Loggført
Øyvind Repvik

Utlogget Utlogget

"agent i en del av et større nettverk"

Vis profil
« Svar #24 på: 31. August 2010, 17:54:14 »

Bare noen utklipp av det jeg synes var mest interessant. Jeg må innrømme at jeg er ganske "allergisk" mot stoffet fra klikk.no, da det ofte viser seg å være ren søppel. Men jeg er nysgjerrig på temaet, så noen kommentarer?

Det stemmer vel sånn noenlunde og har blitt overfladisk diskutert her: http://skepsis.no/forum/index.php/topic,1229.msg17833.html#msg17833
Loggført

"Matematikk er bortkastet tid og bør fjernes fra videregånde[sic] pensum som obligatorisk fag." -- Armin Bahrami
"Bare fordi 1million har uteksaminert fra NTNU med diplom på veggen betyr det ikke at de har rett, det kan bare bety at 1million mennesker er dumme som brød." -- Armin Bahrami
Mona

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #25 på: 31. August 2010, 20:13:19 »

Det bør kanskje presiseres at de testet fisk og melkeproteiner, der fisk kom best ut. Har sett fiskeproteiner nevnt tidligere i forbindelse med slanking (God knows where...).
Loggført

Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Atheism is a religion like bald is a hair colour"
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!