Jeg studerer medisin og har i faget "Sports medicine" fått i oppgave å lage en fremføring, eneste kriteriet er at det har med sport og medisin å gjøre. Jeg har valgt topicen "Homeopatisk Doping". (ikke helt sikker på om jeg her er innenfor med kriterie nummer 2, men artig blir det nok uansett).
Jeg er helt i startfasen på dette prosjektet, så hadde vært gøy å se om dere her på forumet har noen synspunkter om temaet, eller om dere har vært borti det før.
Vinklingen på prosjektet skal være de etiske aspektene, homeopaters forklaring på hvordan det virker (og evt. hvordan det ikke virker hvis noen homeopater mener det), om det bør opprettes et kontrollorgan (anti-doping) etc.
Med fremføringen ønsker jeg på en humoristisk måte å opplyse andre medisinstudenter hva homeopati faktisk er, siden det er mange som ikke er opplyste om de magiske grunnprinsippene og den totale mangelen på god dokumentasjon.
Det eneste jeg har gjort så langt er å spørre en homeopat, jeg har planer om å spørre fler.
Jeg spør:
Hvordan er det egentlig med homøopatiske dopingmidler? Jeg antar at feks. Valerina eller kanskje til og med marihuana uttynnet til homøopatisk medisin vil gi en ekstremt oppkvikkende effekt hos utøverene? Er det noe kontroll på dette?
Svar:
Godt tenkt!! Nei det er det ikke og ikke kunne de funnet noe heller. som student fikk vi en narkotika hund til å spore opp homeopatisk Kokain. Den luktet det ikke!! Poenget er - homeopati fungerer kun hvis du i utgangspunktet har valeriana symptomer når du er syk på en eller annen måte. HOmo -lik + pati - sykdoms tegn. Da stimmullerer homeopatien kroppen til å rydde opp i de sykdoms tegnene og komme i balanse igjen. Du kan ikke bli sprekere enn du i utgangspunktet er i blanse med homeopati. Homeopati får deg kun tilbake til balanse - hvis du er ute av balanse da. derfor virker det kun hos noen og ikke hos alle. Tenker på skeptikerene i England som har tatt "kjempe doser" homeopati og ikke noe skjedde........De er absolutt så helt på jordet som det går an.
Homeopati var ikke lov de siste 5 dagene før en konkuranse for hest, men om det gjelder ennå vet jeg ikke. Men uansett - ikke kan det spores, ikke ville det få gjort noe annet ennå gjøre deg mer balansert, friskere og sterkere. men det er uansett deg i ditt ess - doping er en effekt av et kjemisk fysisk prosukt du til fører og får deg til å prestere mer enn du egentlig kan - gjør deg ubalansert på en måte.
Håper dette klaret noe opp for deg.
Edit: PS: Jeg er fullstendig klar over hvordan homeopati fungerer/ikke fungerer.