Skepsisforumet
01. August 2010, 10:40:27 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Homeopatisk doping.  (Lest 698 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Mastee

Utlogget Utlogget

Kvakkvakt

Vis profil
« på: 01. Mars 2010, 17:03:58 »

Jeg studerer medisin og har i faget "Sports medicine" fått i oppgave å lage en fremføring, eneste kriteriet er at det har med sport og medisin å gjøre. Jeg har valgt topicen "Homeopatisk Doping".  (ikke helt sikker på om jeg her er innenfor med kriterie nummer 2, men artig blir det nok uansett).

Jeg er helt i startfasen på dette prosjektet, så hadde vært gøy å se om dere her på forumet har noen synspunkter om temaet, eller om dere har vært borti det før.

Vinklingen på prosjektet skal være de etiske aspektene, homeopaters forklaring på hvordan det virker (og evt. hvordan det ikke virker hvis noen homeopater mener det), om det bør opprettes et kontrollorgan (anti-doping) etc.

Med fremføringen ønsker jeg på en humoristisk måte å opplyse andre medisinstudenter hva homeopati faktisk er, siden det er mange som ikke er opplyste om de magiske grunnprinsippene og den totale mangelen på god dokumentasjon.

Det eneste jeg har gjort så langt er å spørre en homeopat, jeg har planer om å spørre fler.

Jeg spør:
Sitat
Hvordan er det egentlig med homøopatiske dopingmidler? Jeg antar at feks. Valerina eller kanskje til og med marihuana uttynnet til homøopatisk medisin vil gi en ekstremt oppkvikkende effekt hos utøverene? Er det noe kontroll på dette?
Svar:
Sitat
Godt tenkt!! Nei det er det ikke og ikke kunne de funnet noe heller. som student fikk vi en narkotika hund til å spore opp homeopatisk Kokain. Den luktet det ikke!! Poenget er - homeopati fungerer kun hvis du i utgangspunktet har valeriana symptomer når du er syk på en eller annen måte. HOmo -lik + pati - sykdoms tegn. Da stimmullerer homeopatien kroppen til å rydde opp i de sykdoms tegnene og komme i balanse igjen. Du kan ikke bli sprekere enn du i utgangspunktet er i blanse med homeopati. Homeopati får deg kun tilbake til balanse - hvis du er ute av balanse da. derfor virker det kun hos noen og ikke hos alle. Tenker på skeptikerene i England som har tatt "kjempe doser" homeopati og ikke noe skjedde........De er absolutt så helt på jordet som det går an.
Homeopati var ikke lov de siste 5 dagene før en konkuranse for hest, men om det gjelder ennå vet jeg ikke. Men uansett - ikke kan det spores, ikke ville det få gjort noe annet ennå gjøre deg mer balansert, friskere og sterkere. men det er uansett deg i ditt ess - doping er en effekt av et kjemisk fysisk prosukt du til fører og får deg til å prestere mer enn du egentlig kan - gjør deg ubalansert på en måte.
Håper dette klaret noe opp for deg.

Edit: PS: Jeg er fullstendig klar over hvordan homeopati fungerer/ikke fungerer. Glad
« Siste redigering: 01. Mars 2010, 17:41:13 av Mastee » Loggført

-"Science knows that it doesn't know everything, otherwise it would have stopped." Dara O'Briain
Jan-Erik

Utlogget Utlogget

Team coach, mentalist, frimurer og skeptiker

Vis profil
« Svar #1 på: 01. Mars 2010, 17:42:42 »

Vet ikke om helt om det er til hjelp, men for mange år siden når jeg verserte i bodybuildingmiljøet ble det snakket mye om en undersøkelse med en lege som besvisst hadde gitt placebo merket "Dianabol 500". Visstnok hadde kroppsbyggeren oppnådd svært gode resultater og en vanvittig økning. Aner ikke hvor du kan finne mer om dette, men forumet på steroider.net kan jo kanskje være et sted å begynne?

Ellers så er det jo fullt av historier om folk som fyller seg med Deca-Durobolin rett før trening og merker kjempe-effekt av det med en gang... :-)

Beklager kun anekdoter, men kanskje det kan peke deg i riktig rettning.
Loggført

Utlogget Utlogget

Kvakkvakt

Vis profil
« Svar #2 på: 01. Mars 2010, 18:21:43 »

Ja alt er av interesse, både homeopatiske medisiner og andre preparater som har samme virkningsmekanismer (placebo).
Men deca durabolin (nandrolon) er ikke veldig godt eksempel siden det faktisk er et steroid hormon, og jeg klarer ikke å finne noe som tilsier at Dianebol er sukkerpiller heller, har du en link?
« Siste redigering: 01. Mars 2010, 18:23:42 av Mastee » Loggført

-"Science knows that it doesn't know everything, otherwise it would have stopped." Dara O'Briain
Jan-Erik

Utlogget Utlogget

Team coach, mentalist, frimurer og skeptiker

Vis profil
« Svar #3 på: 01. Mars 2010, 18:37:17 »

Dianabol er ikke sukkerpiller, langt der i fra. Derimot så gav legen vistnok sukkerpiller som var merket med "Dianabol 500".

Nandrolon er også et ekte stoff, men det tar vel betydlig lenger tid enn 2 timer før du får noe særlig effekt av det? Når folk kommer på gymmet rett etter/eller setter det på gymmet, for så å kjøre en økt hinsides det de vanligvis gjør, er det grunn til å lure på om det er injeksjonen eller andre ting som spiller inn :-)

Etter å ha sett skadevirkningene av dopbruk (jeg har selv alltid vært ren), er jeg faktisk tilbøylig til å mene at dette er ett av de få områdene hvor det ok å lure folk med å gi dem placebo istedenfor ekte saker. Homeopatisk doping er paradoksalt nok i mine øyne den mest etiske form for homeopati...
Loggført

Utlogget Utlogget

Kvakkvakt

Vis profil
« Svar #4 på: 01. Mars 2010, 18:47:09 »

Sitat
Homeopatisk doping er paradoksalt nok i mine øyne den mest etiske form for homeopati...
hehe enig Glad

Sitat
Dianabol er ikke sukkerpiller, langt der i fra. Derimot så gav legen vistnok sukkerpiller som var merket med "Dianabol 500".
Skjønner, da er det veldig mye mer interessant Glad skal prøve å se om det finnes no om dette på nett, om om det evt. er gjort noen vitenskaplige blindtester på doping vs. placebo.

Sitat
Etter å ha sett skadevirkningene av dopbruk (jeg har selv alltid vært ren), er jeg faktisk tilbøylig til å mene at dette er ett av de få områdene hvor det ok å lure folk med å gi dem placebo istedenfor ekte saker.
Jeg kan være enig i at om en dop-pusher selger placebo til en "boler", så er det "bra" (de er jo i utganspuktet veldig uetiske mennesker), men jeg vil aldri støtte legitimering av noen som helst form for bruk av homeopati.
Loggført

frenchisbacan
Gjest
« Svar #5 på: 12. Mars 2010, 00:09:44 »

Homøpatetisk doping er vel eit stort glas med vatn, kanskje to sukettar til.
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #6 på: 12. Mars 2010, 02:45:08 »

Sukettene må først røres ut i Stillehavet. Så tar du én tusendels teskje vann derifra og heller ut i Maridalsvannet. Da først vil det ligne litt på homøopati.

Og det som kommer ut av vannkranene i Oslo de neste ti tusen år vil være overdosert.
Loggført
MortenO

Utlogget Utlogget

Helt vanlig ninja!

Vis profil
« Svar #7 på: 12. Mars 2010, 10:48:01 »

Sorry Gnisten, det er "shaken not stirred" som gjelder i homøopati. Kunne man banket stillehavet i en hestehårsfylt skinnsak 15ganger hadde eksempelet ditt vært riktig. Men vannet husker ingenting om man rører virkestoffet inn. Basiskunnskap!! Blunker
Loggført

Gnisten
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #8 på: 12. Mars 2010, 21:43:45 »

Sorry Gnisten, det er "shaken not stirred" som gjelder i homøopati. Kunne man banket stillehavet i en hestehårsfylt skinnsak 15ganger hadde eksempelet ditt vært riktig. Men vannet husker ingenting om man rører virkestoffet inn. Basiskunnskap!! Blunker

Javel. Har du noe sted å henvise til, som forklarer dette mer nøyaktig? Jeg har omtrent bare støtt på debunking-sider når det gjelder den eksakte framstillingsmåten. Hvordan lages egentlig disse sukkerpillene? Jeg har altså til gode å se en reportasje fra en fabrikk som viser hele framstillingsprosessen.
Loggført
Mastee

Utlogget Utlogget

Kvakkvakt

Vis profil
« Svar #9 på: 12. Mars 2010, 21:51:43 »

Strengt tatt ville vel homeopatiske suketter virket mot sin hensikt (i forhold til dette med doping), ville ikke det gjort en sløv?  Rekker tunge
« Siste redigering: 12. Mars 2010, 22:06:39 av Mastee » Loggført

Alvin Brattli
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Fysiker

Vis profil
« Svar #10 på: 12. Mars 2010, 21:56:42 »

Hvordan lages egentlig disse sukkerpillene? Jeg har altså til gode å se en reportasje fra en fabrikk som viser hele framstillingsprosessen.

http://www.youtube.com/watch#!v=Zj2_MIPpZus
http://www.youtube.com/watch#!v=vMK_wLYKpF0
Loggført

That's not right. It's not even wrong. (Wolfgang Pauli)
frenchisbacan
Gjest
« Svar #11 på: 13. Mars 2010, 00:33:15 »

Strengt tatt ville vel homeopatiske suketter virket mot sin hensikt (i forhold til dette med doping), ville ikke det gjort en sløv?  Rekker tunge
Er ikkje det heile poenget? Å ha sløve kundar slik at dei kan utnyttast vidare?
Loggført
Marky

Utlogget Utlogget

"Rockfeller-soldat" og "NWO-lakei"

Vis profil
« Svar #12 på: 13. Mars 2010, 01:09:51 »

Heh, homeopatisk doping. Ville ikke teknisk sett alle være homeopatisk dopet, bortsett fra de som faktisk inntar preparatene? Osteaktig

Homeopatisk doping blir en psykisk effekt (naturlig nok) der man får tryggheten på at man presterer, og dermed får mer tro på seg selv og dermed yter bedre.

Angående homeopatisk boling. Skulle gjerne sett at de som bolet seg på sukkerpiller ville oppnådd de samme resultatene uten sukkerpiller. Muskelbygging er ofte genetisk, noe bygger muskler raskere enn andre. Kanskje er det andre faktorer som bidrar til muskelveksten. Dessuten blir det vel vanskelig å replikere siden samme person teknisk sett måtte miste musklene og trene de opp igjen uten sukkerpillene, og dette er vel praktisk rimelig vanskelig.
Det har muligens tilsynelatende en effekt for en person, men har det det for folk flest mon tro?
Loggført

"I can very happily view posh cosmetics -and other forms of quackery -as a special,  self-administered, voluntary tax on people who don’t understand science properly"

Ben Goldacre

".......considered by top scientists as a miracle."
                                         Futurama
Sithious33

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #13 på: 24. Mars 2010, 12:04:57 »

Heh, homeopatisk doping. Ville ikke teknisk sett alle være homeopatisk dopet, bortsett fra de som faktisk inntar preparatene? Osteaktig

Homeopatisk doping blir en psykisk effekt (naturlig nok) der man får tryggheten på at man presterer, og dermed får mer tro på seg selv og dermed yter bedre.

Angående homeopatisk boling. Skulle gjerne sett at de som bolet seg på sukkerpiller ville oppnådd de samme resultatene uten sukkerpiller. Muskelbygging er ofte genetisk, noe bygger muskler raskere enn andre. Kanskje er det andre faktorer som bidrar til muskelveksten. Dessuten blir det vel vanskelig å replikere siden samme person teknisk sett måtte miste musklene og trene de opp igjen uten sukkerpillene, og dette er vel praktisk rimelig vanskelig.
Det har muligens tilsynelatende en effekt for en person, men har det det for folk flest mon tro?

Dette hadde ikke blitt korrekt, i henhold til "muscle memory".
Loggført

Nyt sommeren, for snart går alt til helvete Glad
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!