Noe som garantert dukker opp er myten om feminister og hva folk "tror" feminisme er. Wikipedias artikkel er grei nok,
http://no.wikipedia.org/wiki/Feminisme men om jeg får tid, og det blir nødvendig, så håper jeg å kunne bare lage en liten tråd om dette. For myten om hva feminisme er, skremmer f.eks vekk jenter fra realfag. Og det synes ihvertfall jeg er et veldig stort problem.
Som Baron Cohen sa i Hjernevask finnes det endel overlapping, så dette er ikke svart/hvitt, problemet kommer når jenter som er noen racere i realfag på skolen ikke tør å satse på dette fordi "de er redde for å miste sin feminitet"....

I kid you not!
Og dette problemet startet vel på 60-70-tallet grovt sett da det ble slike voldsomme politiseringer av feminismen og ja, den ble til dels kuppet av Akp'ere.
Jeg ble oppdratt som feminist og er det fremdeles, og for min del stod kampen i annen halvdel av 80-tallet. I Arbeiderpartiet tør fremdeles endel å stå frem som feminister, men på høyresiden sitter mange i skapet i det stille, for det der var ikke noen pen kamp. Parolemøter før 8 mars var skumle greier, og hersketeknikkene overfor oss som ikke var med i Akp var tøffe. Feminisme er og forblir tverrpolitisk, men ettersom det ble vedtatt endel paroler som ikke var feministiske, men rent politiske, så datt endel av lasset i det aktive og synlige miljøet.
Så for å drepe de verste mytene nå:
Feminister hater ikke menn.Ottar er ikke = feminismeBH-brenning var aldri noe utbredt fenomen og det er gjengs oppfatning at det var tåpelig. Feminister er ikke "schtøgge" og drømmer om å bli voldtatt fordi de ikke får seg menn.Kvinner på realfag er ikke ufeminine.Det er lov å sminke seg og gå på høye hæler og samtidig være feminist.Min mors generasjons største problem....det går fint an å være husmor og feminist.
Det som er poenget i korthet er at enhver uansett kjønn skal få kunne gjøre det vedkommende vil i forhold til interesser/evner og anlegg, så her er det snakk om humanisme.
Altså mennesker, der kjønn sånn sett er irrelevant.
Kjønnskvotering er vanskelig, men et virkemiddel på veien. Også kvinnelige sjefer unnlater f.eks å ansette kvinner fordi de har en tendens til å bli gravide og få barn med alle de brysomheter det medfører...Radikal kjønnskvotering syns jeg personlig og mange med meg er direkte flaut. Hvem i all verden vil ha en stilling du vet du ikke var den som var best kvalifisert til. Jeg hører de leker med tanken på Veterinærhøyskolen nå i forbindelse med at andelen kvinnelige studenter er så høy, å kvotere inn mannlig studenter. Vel, du må være sterk for å dra ut en kalv som sitter fast i fødselskanalen, og for å være fordomsfull selv, så vil mange av disse jentene drive med smådyrpraksis. Så igjen gråsoner....
Det er denne utskjellingen nå som er problemet, og ettersom endel jenter i dag da faktisk er livredde for å miste sin feminitet (sic)...og den der kommer for dere menn også i full fart, så pass opp, hvem vil bli kalt en femikladd? Eller få på seg det utseendepresset kvinner har hatt i så mange år. Treningshysteri og spiseforstyrrelser er økende blant menn.
Satt på spissen, menn skal være menn og kvinner skal være kvinner, med all de forutinntatte holdninger det innebærer. Det noe aparte paret Lars Monsen og Trine Rein kan vel kanskje sies å være forbilder for denne holdningen.
At det er kjønnsforskjeller utover de åpenbare er vi vel alle her enige om, men de nesten parodiske forskjellene det blir lagt opptil i dagens samfunn (Obs! Ikke av Eia og "de andre vi er enige med her" såvidt meg bekjent), er ingen tjent med.