Skepsisforumet
07. September 2010, 03:46:16 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 23   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Hjernevask"  (Lest 8443 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Behemoth

Utlogget Utlogget

4-dimensjonal katt

Vis profil
« Svar #45 på: 04. Mars 2010, 18:56:42 »

Hørte det på podkast idag, og kom på en ting. Lorentzen etterlyser stadig bevis på at kvinnens hjerne er forskjellig fra mannens. Er det noen som vet om det er målbar forskjell på hjernene til han- og hun-dyr hos andre arter?

Lorentzen er en låst dør. Se eks: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=his-brain-her-brain

Sitat
To date, no one has uncovered any evidence that anatomical disparities might render women incapable of achieving academic distinction in math, physics or engineering. And the brains of men and women have been shown to be quite clearly similar in many ways. Nevertheless, over the past decade investigators have documented an astonishing array of structural, chemical and functional variations in the brains of males and females.

Loggført

]]Interesser: vodka, pistoler, sjakk[[
DagT

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #46 på: 04. Mars 2010, 19:44:31 »

Hørte det på podkast idag, og kom på en ting. Lorentzen etterlyser stadig bevis på at kvinnens hjerne er forskjellig fra mannens. Er det noen som vet om det er målbar forskjell på hjernene til han- og hun-dyr hos andre arter?

Lorentzen er en låst dør. Se eks: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=his-brain-her-brain

Sitat
To date, no one has uncovered any evidence that anatomical disparities might render women incapable of achieving academic distinction in math, physics or engineering. And the brains of men and women have been shown to be quite clearly similar in many ways. Nevertheless, over the past decade investigators have documented an astonishing array of structural, chemical and functional variations in the brains of males and females.

Aha, takk, jeg visste jeg hadde lest noe sånnt og der var den.

Red.: Kommentar løftet ut av sitatramma.
« Siste redigering: 04. Mars 2010, 20:01:04 av Gnisten » Loggført
DagT

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #47 på: 04. Mars 2010, 19:48:20 »

Det er vel få som påstår at det ikke er det... (i psykologien i allefall). Kvinners hjerner er bl.a. mindre lateraliserte (dvs hjerneaktivitet er mer distribuert over hele hjernen, fremfor få enkelte områder) noe som også gjør at kvinner lettere får tilbake språk etter et slag, f.eks. De klassiske mytene om at kvinner er bedre i språk og menn bedre med visuospatiale oppgaver (romforståelse) ser også ut til å stemme. På gruppenivå, vel og merke.

Motsatt av hva jeg ba om, men det gjør samme nytten. Hvis forskjellen hadde manglet på pattedyr som helt tydelig skilte på kjønnenes oppførsel (hvilket vil si de fleste ifølge Lifjell) så hadde argumentet til Lorentzen vært tynt selv om det var sannt.
Loggført
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #48 på: 04. Mars 2010, 20:45:28 »

En intressant aspekt med den här debatten som jag aldrig har fått riktigt att gå ihop är att de samma människorna som hävdar att kön enbart kommer av miljö i nästa andetag är lika starka förespråkare för att homosexualitet enbart beror på arv. Någon som har några tankar om det?

Homofili blir visst tatt opp i et senere program. Jeg kjenner/kjente Agnes Bolsø, som er kjønnsforsker på NTNU, og ble intervjuet i serien, men er usikker på om hun blir med. I dette intervjuet avviser hun evolusjonspsykologien helt...

http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=4add4a5e255926.14524483
Sitat
- Kan du forstås dit hen at du avfeier evolusjonspsykologien som en vitenskapelig holdbar underdisiplin?

- Ja – i alle fall slik den framstår i dag.
Loggført

"A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on."
- Winston Churchill (1875-1965)
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #49 på: 05. Mars 2010, 01:21:19 »

Denne debatten kan truleg knytast opp til norsk samfunnsforsking i eit vidare pespektiv, i verste fall meir og mindre i det store og heile.

I fjor kom Manfred Gerstenfeld ut med ei kontroversiell bok om antiisraelisme i Norden. Boka er i alle fall her: http://jcpa.org/text/nordic.pdf . I samband med dette vart det ein viss mediedebatt og Gerstenfeld påstod i samband med dette (finn ikkje referanse i farten) at norsk samfunnsforsking hadde levert veldig lite av verdi eller interesse eller noko slikt. Forklaringa hans var vel at samfunnsforskinga her i landet er for politisert til å halda eit høgt fagleg nivå. Primært tenkte han nok på Midt-Austen-forskinga, men kritikken var allment formulert, og det fokuset som no har vorte sett på kjønnsforskinga set fokus på ting som passar inn i dette større biletet.

At kjønnsforskinga opererer ut frå den førehandsdefinerte premissen at alle kjønnsskilnader utelukkande er tillærde har for så vidt vore kjent i fleire tiår for den som har teke seg bryet med å undersøkja, men dette er fyrste gongen at det har vorte trekt fram offentleg som eit problem. Berre at før heitte det kvinneforsking, men det er jo heilt tydeleg det same som no heiter kjønnsforsking.

Saka har interesse også på den måten at me visstnok er eit land som nyttar relativt mykje ressursar på nettopp samfunnsforsking.
« Siste redigering: 05. Mars 2010, 01:38:09 av Ingvar Åberge » Loggført
Yngve B

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #50 på: 05. Mars 2010, 06:54:02 »

Klarer du å finne referansen din til det Ingvar? Hadde vært veldig interessant å lese om.
Loggført

Quod gratis asseritur, gratis negatur.
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #51 på: 05. Mars 2010, 18:28:31 »

OK. Eit søk på "nyheter" på Kvasir gav til slutt dette treffet frå ANB:
http://www.sognavis.no/Innenriks/article4162399.ece
Det omtalte sitatet står på slutten, men det ser ut til at Gerstenfeld berre uttalte seg om satsvitskapen som fag, ikkje samfunnsforskinga i det heile. I alle fall er det berre statsvitskapen det er snakk om her. 
Loggført
Yngve B

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #52 på: 05. Mars 2010, 22:57:50 »

Det er jo litt tydelig at han ikke er helt upartisk i saken selv. I statsvitenskapen er jo Stein Rokkan en av de som bygget opp det teoretiske grunnlaget for kunnskapen om statsbygging. Dette er ikke helt mitt felt, men jeg reagerer på å kalle kritikk av en stat som antisemittisk. Jeg ser det som en taktikk for å stilne kritikk ved å koble den til nazisme. De tilfellene der jeg ser det brukt underbygges det ikke med gode argumenter, men det vekker følelser og da er målet nådd ser det ut til.

Dette er likevel en avsporing fra denne tråden og burde i så fall skilles ut i en egen tråd hvis det skal diskuteres.
Loggført

Quod gratis asseritur, gratis negatur.
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #53 på: 06. Mars 2010, 00:00:47 »

Rokkan er kjent for å være den mest siterte norske samfunnsforsker i internasjonal faglitteratur. Universitetet i Bergen har oppkalt et hus (Stein Rokkans Hus) og et senter (Rokkansenteret) etter den betydningsfulle samfunnsforskeren.

http://no.wikipedia.org/wiki/Stein_Rokkan
Loggført
PO Johansen

Utlogget Utlogget

Stor bidragsyter til AGW

Vis profil
« Svar #54 på: 06. Mars 2010, 12:35:22 »

En biolog kaster seg inn i debatten:
http://www.dagbladet.no/2010/03/06/kultur/debatt/debattinnlegg/hjernevask/10717229/

Jeg tror hun oppfordrer til edruelighet i debatten. Det er jo så kjedelig...
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #55 på: 07. Mars 2010, 02:14:53 »

Harald Eia er på Facebook med Hjernevask:

http://www.facebook.com/pages/Hjernevask/338179020893

Her skriver han:

Sitat
I 2008 gikk Jørgen Lorentzen offentlig ut og anklaget en psykolog ved NTNU og en humanbiolog ved NINA for «biofascisme», påstod at de drev med «psykovrøvl», samt krevde at de skulle «abdisere som forskere». -- Lorentzen er tydligvis ikke en venn av biologi.
Loggført
Beate Szanday
Gjest
« Svar #56 på: 07. Mars 2010, 07:56:12 »

Noe som garantert dukker opp er myten om feminister og hva folk "tror" feminisme er. Wikipedias artikkel er grei nok, http://no.wikipedia.org/wiki/Feminisme men om jeg får tid, og det blir nødvendig, så håper jeg å kunne bare lage en liten tråd om dette. For myten om hva feminisme er, skremmer f.eks vekk jenter fra realfag. Og det synes ihvertfall jeg er et veldig stort problem.
Som Baron Cohen sa i Hjernevask finnes det endel overlapping, så dette er ikke svart/hvitt, problemet kommer når jenter som er noen racere i realfag på skolen ikke tør å satse på dette fordi "de er redde for å miste sin feminitet".... Sjokkert I kid you not!
Og dette problemet startet vel på 60-70-tallet grovt sett da det ble slike voldsomme politiseringer av feminismen og ja, den ble til dels kuppet av Akp'ere.

Jeg ble oppdratt som feminist og er det fremdeles, og for min del stod kampen i annen halvdel av 80-tallet. I Arbeiderpartiet tør fremdeles endel å stå frem som feminister, men på høyresiden sitter mange i skapet i det stille, for det der var ikke noen pen kamp. Parolemøter før 8 mars var skumle greier, og hersketeknikkene overfor oss som ikke var med i Akp var tøffe. Feminisme er og forblir tverrpolitisk, men ettersom det ble vedtatt endel paroler som ikke var feministiske, men rent politiske, så datt endel av lasset i det aktive og synlige miljøet.

Så for å drepe de verste mytene nå:

Feminister hater ikke menn.
Ottar er ikke = feminisme
BH-brenning var aldri noe utbredt fenomen og det er gjengs oppfatning at det var tåpelig.
Feminister er ikke "schtøgge" og drømmer om å bli voldtatt fordi de ikke får seg menn.
Kvinner på realfag er ikke ufeminine.
Det er lov å sminke seg og gå på høye hæler og samtidig være feminist.
Min mors generasjons største problem....det går fint an å være husmor og feminist.

Det som er poenget i korthet er at enhver uansett kjønn skal få kunne gjøre det vedkommende vil i forhold til interesser/evner og anlegg, så her er det snakk om humanisme.
Altså mennesker, der kjønn sånn sett er irrelevant.

Kjønnskvotering er vanskelig, men et virkemiddel på veien. Også kvinnelige sjefer unnlater f.eks å ansette kvinner fordi de har en tendens til å bli gravide og få barn med alle de brysomheter det medfører...Radikal kjønnskvotering syns jeg personlig og mange med meg er direkte flaut. Hvem i all verden vil ha en stilling du vet du ikke var den som var best kvalifisert til. Jeg hører de leker med tanken på Veterinærhøyskolen nå i forbindelse med at andelen kvinnelige studenter er så høy, å kvotere inn mannlig studenter. Vel, du må være sterk for å dra ut en kalv som sitter fast i fødselskanalen, og for å være fordomsfull selv, så vil mange av disse jentene drive med smådyrpraksis. Så igjen gråsoner....

Det er denne utskjellingen nå som er problemet, og ettersom endel jenter i dag da faktisk er livredde for å miste sin feminitet (sic)...og den der kommer for dere menn også i full fart, så pass opp, hvem vil bli kalt en femikladd? Eller få på seg det utseendepresset kvinner har hatt i så mange år. Treningshysteri og spiseforstyrrelser er økende blant menn.

Satt på spissen, menn skal være menn og kvinner skal være kvinner, med all de forutinntatte holdninger det innebærer. Det noe aparte paret Lars Monsen og Trine Rein kan vel kanskje sies å være forbilder for denne holdningen.

At det er kjønnsforskjeller utover de åpenbare er vi vel alle her enige om, men de nesten parodiske forskjellene det blir lagt opptil i dagens samfunn (Obs! Ikke av Eia og "de andre vi er enige med her" såvidt meg bekjent), er ingen tjent med.
Loggført
OddB

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #57 på: 07. Mars 2010, 08:27:49 »

Jon Hustad har en kronikk i dagens Aftenposten hvor han stiller spørsmålet hvorfor man har sparket historikeren Arnved Nedkvitne, mens man lar Jørgen Lorentzen i fred.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3552809.ece
Loggført
Panhead56

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #58 på: 07. Mars 2010, 10:14:19 »

Jon Hustad har en kronikk i dagens Aftenposten hvor han stiller spørsmålet hvorfor man har sparket historikeren Arnved Nedkvitne, mens man lar Jørgen Lorentzen i fred.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3552809.ece

Synes Hustad i sin iver for å forsvare Nedkvitne blander epler og pærer.
Eia er ikke Lorentzens kollega, men har derimot i rollen som programleder "angrepet" Lorentzen i et tv-program. Lorenzen er da i sin fulle rett til å gi tilsvar. Tilsvarsretten sier ingenting om at dette må være godt/saklig, det står for Lorentzens risiko. (Det er jo ikke bare Eia som leser tilsvaret)

Nedkvitne største synd var vel ikke bare e-postene, men det at han i etterkant/underveis nektet å møte ledelsen og samarbeide med arbeidsgiver. Du trenger hverken like eller respektere arbeidsgiver, men som ansatt har man også selv en plikt til å bidra til et godt arbeidsmiljø. Men nå sporer jeg av tråden.

Når det gjelder kravet om å avsette noen fordi de er faglig idiot i stedet for fagidiot, så er nok beviskravet langt større og vanskeligere i en arbeidsrettssak. Men det er ikke tvil om at mange ved UiO ikke burde arbeide der. Spørsmålet er vel å bli enige om hvem disse er.

Loggført
Syntese

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #59 på: 07. Mars 2010, 16:00:11 »

Apropos kronikken. Leste dette på Twitter:

roffe: http://bit.ly/9lrZ7A <- finn faktafeilen. jeg har alt blogget om den.

Jeg ble smått paranoid. Hvilken faktafeil!? Ikke ser jeg noe på bloggen hans heller:

http://www.grendel.no/blog/
http://skepsis.no/blog/

Jeg likte jo kronikken til Hustad, og synes "predarwinistisk" var et spesielt festlig uttrykk.
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 23   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!