Skepsisforumet
07. September 2010, 03:52:29 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål omkring kristendommens opprinnelse  (Lest 1894 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Hardy

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #60 på: 17. Mars 2010, 11:03:25 »

At en Selot var med i Jesus følge har forundret mange kristne, men der var det folk med forskjellig bakgrunn.
Simon gjorde vel det han var trenet til å gjøre da han trakk sverd for å forsvare sin mester.

Jeg er fortsatt interessert i kilde for dette  Blunker

Her er et godt sitat på latin som jeg ikke er sikker på hvem som skrev (Umberto Eco?), men som illustrerer tilfellet over:
Men jeg må innrømme at min tro på Det Nye Testamentet som sikker sannhetskilde er sterkt svekket etter å ha sett hva moderne forskning har avdekket av feiloversettinger, osv.

Hvem her inne har sagt at det er en sikker sannhetskilde? Det de fleste fagfolk nok mener er at vi ikke har noen bedre kilder. Og da mener jeg fagfolk uansett livssyn.

Her er et godt sitat på latin som jeg ikke er sikker på hvem som skrev (Umberto Eco?), men som illustrerer tilfellet over:
"Quod enim laicali ruditate turgescit non habet effectum nisi fortuito. Sed opera sapientiae certa lege vallantur et in fine debitum efficaciter diriguntur". 
Hvilket er utlagt:
"Det som stammer fra enkel opprinnelse har ofte tilfeldig virkning. Mens visdommens resultater bevares gjennom sikre lover". 

Roger Bacon, tror jeg. Hva er relevansen for denne tråden?
Loggført
Ordo ab Chao

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #61 på: 17. Mars 2010, 18:17:50 »

Siden du er så interessert i Simon Seloten (ikke Simon Peter):
Han ble kalt til Jesu som disippel (Lukasevangeliet), og kom fra den Jødiske sekten Selotene.
http://www.katolsk.no/biograf/simon.htm
Så er det!
Loggført
Sider: 1 ... 3 4 [5]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!