Skepsisforumet
01. August 2010, 10:49:50 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Religiøs omskjæring av gutter - hva bør tillates i Norge?  (Lest 796 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Kimbara

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #15 på: 08. Mars 2010, 21:18:10 »

Jeg ser ikke helt at det er noe argument i det hele tatt, dette med å "unngå operasjoner på bakrommet". Hvis noen gjør dette, og det blir komplikasjoner som må utredes av helsepersonell (hvilket det veldig ofte vil bli), er saken klinkende klar; vedkommende har gjort seg skyldig i grovt brudd på norsk lov (barnemishandling) og burde få streng straff.

Vi kan ikke fortsette å legge til rette for alle mer eller mindre syke religiøse ritualer her i landet.
Loggført

"Learn to swim"
panne
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #16 på: 08. Mars 2010, 21:43:38 »

Jeg ser ikke helt at det er noe argument i det hele tatt, dette med å "unngå operasjoner på bakrommet". Hvis noen gjør dette, og det blir komplikasjoner som må utredes av helsepersonell (hvilket det veldig ofte vil bli), er saken klinkende klar; vedkommende har gjort seg skyldig i grovt brudd på norsk lov (barnemishandling) og burde få streng straff.

Vi kan ikke fortsette å legge til rette for alle mer eller mindre syke religiøse ritualer her i landet.

Dette problemet har litt det samme aspektet som disusjonen rundt hva det skal være mulig å få fritak for av undervisning - hvor går grensa? Omskjæring er vanlig både i jødedommen og i islam. Men hva hvis det kommer noen med en religion som krever at ungene deres skal tatoveres i ansiktet? At de skal få en finger kutta av? Etc etc.
Loggført
Kimbara

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: 08. Mars 2010, 22:00:26 »

Dessverre så er en av de mest utbredte vrangforestillingene i vårt samfunn i dag at man må respektere andre menneskers livssyn/religion. Legg merke til at det ikke er like vanlig å kreve respekt for andre mennesker.

Merkelig nok tror jeg likevel jeg ville møtt sterk motgang dersom jeg startet en ny religion hvor man skar av tuppen av en finger på nyfødte. Det er altså ikke livssyn/religion i seg selv som er saken - det er hvor godt forankret det er i verdenssamfunnet. Det hele minner litt om forskjellen på kliniske og generelle vrangforestillinger, spør du meg.
Loggført

"Learn to swim"
Synnøve

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #18 på: 08. Mars 2010, 22:05:40 »

Og for å ta den enda litt lenger, så er det også innen samme kategori som å nekte å motta medisinsk hjelp på bakgrunn av religion og livssyn.
Som f.eks nekte livsnødvendig blodoverføring til en mindreårig fordi det strider imot foreldrenes livssyn. Eller vaksinering. Eller ekstreme dietter.

Hvor skal en sette grense mellom personlig frihet til livssynsutfoldelse og omsorgssvikt?
Loggført

Ikke følg regler du ikke vet hvorfor finnes.
Kimbara

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #19 på: 08. Mars 2010, 22:19:05 »

Hvor skal en sette grense mellom personlig frihet til livssynsutfoldelse og omsorgssvikt?

Det burde vel være innlysende? Hvis voksne mennesker er så dumme at de ønsker å skade seg selv pga. religiøs overbevisning, så må de så gjerne få lov til det (i enkelte tilfeller burde dog kanskje psykiatrien blandes inn). Men så fort man utøver sin religion på en slik måte at det fysisk eller psykisk skader mindreårige (eller andre mennesker overhodet), har toget gått for alt som heter respekt og toleranse (slik burde det ihvertfall være).
Loggført

"Learn to swim"
Bjørn Arve

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #20 på: 09. Mars 2010, 01:27:57 »

Så kommer diskusjonen, er omskjæring av gutter skadelig?  Av det jeg har sett ser det ikke ut til at omskjæringen hverken er til særlig gavn eller skade, selv om det finnes enkelttilfeller av begge deler.

Jeg tror nok ingen her på forumet støtter omskjæring, men er dette en sak vi bør fronte noe særlig nå?
Loggført
Kimbara

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #21 på: 09. Mars 2010, 02:20:09 »

Vel, det er ikke akkurat skadelig med kreasjonistlære heller...
Loggført

"Learn to swim"
Sverre M.

Utlogget Utlogget

urven

Vis profil
« Svar #22 på: 09. Mars 2010, 12:54:02 »

Dette er hva første mosebok sier:

Sitat fra: 1 Mos 17,9-14
Så sa Gud til Abraham: «Du skal holde min pakt, både du og dine etterkommere fra slekt til slekt. 10 Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres. 11 Dere skal la forhuden skjæres av, og det skal være tegnet på pakten mellom meg og dere. 12 I slekt etter slekt skal hvert guttebarn hos dere omskjæres når det er åtte dager gammelt, både de som er født i huset, og de som er kjøpt for penger hos fremmede, som ikke er av din ætt. 13 Omskjæres skal både de som er født i ditt hus, og de du har kjøpt for penger. Slik skal min pakt vise seg på kroppen deres, en evig pakt. 14 Men den mann som er uomskåret, som ikke har fått forhuden skåret bort, han skal utryddes av sitt folk; for han har brutt min pakt.»

Jeg synes det er en snodig ting å si (indirekte), at Gud ikke har skapt oss i sitt bilde likevel. Jeg fordømmer det ikke, ettersom det generelt ikke gjør noen skade, men jeg har ikke tenkt å omskjære de mennesker jeg kjøper. Det er mulig Gud var på druen den dagen.
Loggført

Alternativ «medisin» er ikke et alternativ til medisin, men det er et alternativ til behandling.
kandre

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #23 på: 09. Mars 2010, 15:15:19 »

Kommentaren som Wasim Zahid svarer på: http://www.dagsavisen.no/meninger/article471493.ece
Jeg har gjort Kim André Gjerde oppmerksom på denne tråden, så får vi se om han kommenterer litt ;-)

Jo, takk - Øyvind. Da har jeg kommentart litt.

Svaret mitt kan leses i Dagsavisen i dag. Glad
Loggført
Øyvind Repvik

Utlogget Utlogget

"agent i en del av et større nettverk"

Vis profil
« Svar #24 på: 09. Mars 2010, 15:30:51 »

Jo, takk - Øyvind. Da har jeg kommentart litt.
Svaret mitt kan leses i Dagsavisen i dag. Glad

Strålende. Skal lese gjennom dette når jeg får bedre tid i kveld :-)
Loggført

"Matematikk er bortkastet tid og bør fjernes fra videregånde[sic] pensum som obligatorisk fag." -- Armin Bahrami
"Bare fordi 1million har uteksaminert fra NTNU med diplom på veggen betyr det ikke at de har rett, det kan bare bety at 1million mennesker er dumme som brød." -- Armin Bahrami
Alpehorn

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #25 på: 09. Mars 2010, 22:31:35 »

Mannlig omskjæring (å fjerne forhuden) er vel ikke så ille, men kvinnelig omskjæring ikke kan betegnes som noe annet enn alvorlig legemsbeskadigelse.

Hege Ulstein har hatt et innlegg i Dagsavisen der hun kommer med flere påstander om omskjæring av kvinner: http://www.dagsavisen.no/meninger/article470249.ece

Sitat
Omskårede kvinner har like stor glede av sex og får orgasme like ofte og hjertelig som andre kvinner. Omskjæring er ikke bare en skikk som stadfester kvinneundertrykkelse. Det er i mange tilfeller en markering av kvinnelig kraft og makt. Plager som inkontinens, smertefull sex, menstruasjonsproblemer, infertilitet og infeksjoner er omtrent like vanlig hos kvinner som er omskåret, som hos dem som ikke er det.

Hun sammenligner omskjæring av kvinner med plastisk kirurgi og intimpiercing, og angriper det hun syns er en ensidig norsk debatt:

Sitat
En ensidig debatt der motargumenter ikke slipper til har gjort at vi har et enøyd lovverk mot omskjæring i Norge. Det rammer bare den afrikanske skikken med å omskjære kvinner, men ikke den jødiske og muslimske med å omskjære guttebarn. Selv om begge er like unødvendige, begge er smertefulle, begge er rituelt og religiøst begrunnet. Og til tross for at inngrepene i ni av ti tilfeller er omtrent like omfattende, fysisk sett.

Det første jeg lurte på da jeg leste dette, er om det stemmer at omskjærte kvinner ikke har større plager enn ikke-omskjærte, og om det stemmer at omskjæring av gutter og jenter i ni av ti tilfeller er omtrent like omfattende (hva dette måtte innebære).

Ulstein får motstand av journalisten Tormod Strand: http://www.dagsavisen.no/meninger/article470739.ece

For min del må gjerne voksne mennesker gjøre hva de vil med kroppene sine, men som Strand påpeker, er det jo for jenter som for gutter at de gjerne omskjæres i ung alder; sammenligninga til Ulstein med plastisk kirurgi er lite treffende. Strand skriver:

Sitat
Sommeren 2007 var jeg sammen med norsk-somaliske Suaad Abdi Farah i Somalia for å lage reportasjer for Dagsrevyen om kjønnslemlesting. Vi overvar lemlestingen av 8 år gamle Anisa. Hennes smerteskrik som gjorde inntrykk på mange norske TV-seere, var smerteskrik fra en klitoridektomi, i Somalia kalt sunna-omskjæring. Om denne typen overgrep skriver Ulstein «unødig kirurgi for å møte visse skjønnhetskrav er dessuten ikke noe bare afrikanske kvinner driver med. Her i Vesten er brystimplantater, fettsuging, ansiktsløftning og skjønnhetsoperasjoner av det kvinnelige kjønnsorganet vanlig og akseptert». Hvordan kan Ulstein sammenligne det at voksne kvinner i vestlige land frivillig legger seg under kniven for å flikke på sitt utseende, med at små barn utsettes for det som FN flyktningkommissær har definert som tortur – som innebærer at dette alene kvalifiserer til å få asyl i Norge?
Loggført
panne
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #26 på: 09. Mars 2010, 22:50:10 »

Omfatter ikke kvinnelig omskjæring flere typer inngrep enn mannlig? Sånn sett er det vanskelig å sammenligne dem. Det kan jo godt hende at de mildeste typene kvinnelig omskjæring er omtrent like ille som mannlig omskjæring.  Hvis man snakker om den typen der de fjerner klitoris og syr igjen hele greia, kan det umulig stemme at man ikke får noe slags plager av det.
Her er en oversikt over ulike typer kvinnelig omskjæring. Ingen av dem ser spesielt lite drastiske ut  Flau

Kandre: Bra innlegg i Dagsavisen!

Edit: For egen mental velværes skyld, ikke finn på å kjør et Google image-søk på kvinnelig omskjæring eller lignende termer. Hva tenkte jeg egentlig på?
« Siste redigering: 09. Mars 2010, 23:02:13 av panne » Loggført
georg

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #27 på: 14. Mars 2010, 01:05:49 »

Sitat fra: Wasim Zahid
Omskjæring av guttebarn er en uløselig del av jødisk og muslimsk tro og tradisjon.
Det er avkrevd i jødisk tro, men islam har ikke et slikt krav. Omskjæring er ikke nevnt i koranen.

Islam er ikke bare det som står i Koranen. Omskjæring er påkrevd i islam basert på hadith, hvis jeg ikke husker feil.
Loggført
Asbjørn Dyrendal
Administrator

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #28 på: 14. Mars 2010, 10:32:31 »

Omskjæring er påkrevd i islam basert på hadith, hvis jeg ikke husker feil.

Det er det, som det meste annet, delte oppfatninger om. Noen (mange) mener det er påbudt, andre (få) bekjemper skikken. I praksis er det en skikk som er anbefalt, ofte ansett som påbudt og dermed svært vanlig.

Kort innføring: http://en.wikipedia.org/wiki/Khitan_(circumcision)
Loggført
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!