Mannlig omskjæring (å fjerne forhuden) er vel ikke så ille, men kvinnelig omskjæring ikke kan betegnes som noe annet enn alvorlig legemsbeskadigelse.
Hege Ulstein har hatt et innlegg i Dagsavisen der hun kommer med flere påstander om omskjæring av kvinner:
http://www.dagsavisen.no/meninger/article470249.eceOmskårede kvinner har like stor glede av sex og får orgasme like ofte og hjertelig som andre kvinner. Omskjæring er ikke bare en skikk som stadfester kvinneundertrykkelse. Det er i mange tilfeller en markering av kvinnelig kraft og makt. Plager som inkontinens, smertefull sex, menstruasjonsproblemer, infertilitet og infeksjoner er omtrent like vanlig hos kvinner som er omskåret, som hos dem som ikke er det.
Hun sammenligner omskjæring av kvinner med plastisk kirurgi og intimpiercing, og angriper det hun syns er en ensidig norsk debatt:
En ensidig debatt der motargumenter ikke slipper til har gjort at vi har et enøyd lovverk mot omskjæring i Norge. Det rammer bare den afrikanske skikken med å omskjære kvinner, men ikke den jødiske og muslimske med å omskjære guttebarn. Selv om begge er like unødvendige, begge er smertefulle, begge er rituelt og religiøst begrunnet. Og til tross for at inngrepene i ni av ti tilfeller er omtrent like omfattende, fysisk sett.
Det første jeg lurte på da jeg leste dette, er om det stemmer at omskjærte kvinner ikke har større plager enn ikke-omskjærte, og om det stemmer at omskjæring av gutter og jenter i ni av ti tilfeller er omtrent like omfattende (hva dette måtte innebære).
Ulstein får motstand av journalisten Tormod Strand:
http://www.dagsavisen.no/meninger/article470739.eceFor min del må gjerne voksne mennesker gjøre hva de vil med kroppene sine, men som Strand påpeker, er det jo for jenter som for gutter at de gjerne omskjæres i ung alder; sammenligninga til Ulstein med plastisk kirurgi er lite treffende. Strand skriver:
Sommeren 2007 var jeg sammen med norsk-somaliske Suaad Abdi Farah i Somalia for å lage reportasjer for Dagsrevyen om kjønnslemlesting. Vi overvar lemlestingen av 8 år gamle Anisa. Hennes smerteskrik som gjorde inntrykk på mange norske TV-seere, var smerteskrik fra en klitoridektomi, i Somalia kalt sunna-omskjæring. Om denne typen overgrep skriver Ulstein «unødig kirurgi for å møte visse skjønnhetskrav er dessuten ikke noe bare afrikanske kvinner driver med. Her i Vesten er brystimplantater, fettsuging, ansiktsløftning og skjønnhetsoperasjoner av det kvinnelige kjønnsorganet vanlig og akseptert». Hvordan kan Ulstein sammenligne det at voksne kvinner i vestlige land frivillig legger seg under kniven for å flikke på sitt utseende, med at små barn utsettes for det som FN flyktningkommissær har definert som tortur – som innebærer at dette alene kvalifiserer til å få asyl i Norge?