Skepsisforumet
01. August 2010, 11:03:59 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problem med "tekstfeltet"  (Lest 525 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: 05. Mars 2010, 00:35:27 »

Eg veit ikkje om eg er den einaste som har opplevt problem med "tekstfeltet" der ein skriv inn innlegga? Dersom innlegget ve lenger enn at heile kan vera synleg i vindauga på ein gong oppstår det ganske fort eit problem med at vindauga automatisk vil dra seg oppover. Dermed vert slutten på teksten usynleg.

Kvar er det feilen ligg? Er det nokon som har aning?
Loggført
Bjørn Arve

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: 05. Mars 2010, 00:56:48 »

Jeg vet ikke hva problemet er, men kan "trøste" deg med at du ikke er alene om dette problemet.
Loggført
Erik Arnesen
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #2 på: 05. Mars 2010, 14:14:35 »

Dette kommer og går hos meg, til tider er det så irriterende at jeg må skrive innlegg i Notisblokk...
Loggført

- Once you hear about confirmation bias, you start seeing it everywhere!
Gnisten
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: 05. Mars 2010, 16:00:42 »

Slikt har jeg aldri opplevd i dette forumet. Når det blir mer tekst enn som er plass i vinduet. så blir det automatisk en "rullgardin" til høyre så man kan navigere opp og ned.

Jeg husker imidlertid problemet fra et annet forum med SMF. Da brukte jeg piltastene for å komme opp og ned, så vidt jeg husker.

De som skriver i tekstbehandlingsprogrammer og kopierer inn bør etterredigere teksten her. Ellers blir det ofte merkelige linjeskift, med f. eks. bare ett eller to ord på annenhver linje. Det har jeg sett flere eksempler på her i forumet.
Loggført
bjornart

Innlogget Innlogget

Pan Narrans

Vis profil WWW
« Svar #4 på: 05. Mars 2010, 16:56:15 »

Jeg har utelukkende hatt problemet på jobb, der jeg bruker MSIE, men skal ikke si for sikkert om det er et problem hver gang svaret blir større enn ruta, eller bare av og til. Scrollelinja til høyre kommer som den skal, men fokus hopper til øverste del av teksten etter hvert eneste tegn.
Loggført
Dupree

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: 05. Mars 2010, 17:02:25 »

Har alltid dette problemet, jeg. Det blir rulleheiser til høyre, men tekstvinduet "ruller seg oppover" så jeg må skrive de nederste linjene i blinde, og så rulle ned for å se om det ble riktig. Så snart jeg flytter markøren til tekstvinduet, ruller det oppover igjen, og de nederste linjene blir nedenfor/utenfor tekstvinduet.

Kan det være nettleser-relatert? Bruker IE.
Loggført

Did you do everything you're told
The instruction you had was old - Saga
marcus

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #6 på: 05. Mars 2010, 20:45:28 »

Jeg bruker webkit-lesere (Safari og Chrome), og har et aktivt hjørne nederst til høyre i tekstfeltet. Jeg kan "dra" hjørnet nedover slik at boksen blir større og jeg kan se alt jeg skriver. Godt mulig dette bare er mulig i disse leserne dog.
Loggført

«Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.»
-Gandhi
Cryptography
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Hmm.. Scheptisk.

Vis profil
« Svar #7 på: 11. Mars 2010, 12:10:21 »

Har aldri opplevd det selv.. Er det noen som kunne tatt en skjermdump neste gang dette skjer? Setter også pris på om folk kommer med tilbakemeldinger om type nettleser og versjonnummer, slik at vi kan identifisere om det eventuelt er et IE-problem eller lignende.

marcus: Det er nok bare for Webkit-baserte nettlesere..

Loggført
bjornart

Innlogget Innlogget

Pan Narrans

Vis profil WWW
« Svar #8 på: 11. Mars 2010, 13:44:51 »

Har aldri opplevd det selv.. Er det noen som kunne tatt en skjermdump neste gang dette skjer? Setter også pris på om folk kommer med tilbakemeldinger om type nettleser og versjonnummer, slik at vi kan identifisere om det eventuelt er et IE-problem eller lignende.

marcus: Det er nok bare for Webkit-baserte nettlesere..

Det er vel ikke et problem det hjelper å ta skjermdump av, med mindre det har kommet verkøy jeg ikke kjenner til som kan ta en filmsnutt. Når jeg nå sitter her og skriver i MSIE ... heh, en versjon der det ikke er lett å finne versjonsnummer i, og trykker linjeskift her
så får jeg skrollbar og ingen problemer, før jeg trykker linjeskift igjen
og igjen
og nå ser jeg ikke hva jeg skriver lenger. Nederste linje i vinduet er "og igjen", og vinduet hopper opp og ned slik at det er en smule vanskelig å lese hva jeg egentlig holder på med. For ikke å snakke om hvor plundrete det er å rette skrivefeil. Men jeg kan i det minste lese korrektur hvis jeg holder en piltast nede.
Loggført
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #9 på: 13. Mars 2010, 18:20:51 »

Eg brukar Internet Explorer.

Eg har normalt sett ein "kvote" på tre linjer under det som i utgangspuntet er synleg i tekstvindauget. Skriv eg meir enn det byrjar det å hoppa oppover. Eg får fram rullegardina og alt det der, men det som skjer er at det utsnittet som er synleg i vindauget flytter seg opp i teksten.

Ved skriving av lengre innlegg brukar eg å skriva i tekstvindauget, men lagra tekstavsnitta i eit skriveprogram etter kvart som eg har fylt "kvoten" for kor mykje eg kan arbeida med på ein gong. Etterpå limer eg alt saman inn i tekstboksen. Ved å dra ned rullegardinmarkøren på sida kan eg då sjå heile innlegget i tekstvindauget. Eg kan også stansa opp ein stad mot slutten av innlegget og plassera markøren inni teksten, det går bra og det synlege utsnittet held seg i ro. Med ein gong eg derimot skriv ein bokstav, sprett det synlege utsnittet umiddelbart langt oppover, men markøren vert likevel ståande der nede som han var.
Loggført
Cryptography
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Hmm.. Scheptisk.

Vis profil
« Svar #10 på: 02. April 2010, 15:27:54 »

Viser seg at dette er en kjent feil, som faktisk er en IE-bug som ikke bare oppstår i SMF, men Wordpress og andre steder med text-field.

Bugen er rapportert her: http://dev.simplemachines.org/mantis/view.php?id=3354

Men siden det er en IE-bug må man eventuelt vente på fix fra Microsoft. Buggen er visstnok rapportert der og, men ikke hold pusten etter en fix fra Microsoft med det første.

Det går an å gjøre en IE-spesifik CSS-fix for å fjerne problemet, men er usikker på hvor god løsning det faktisk er.

Mitt råd er:
A: Last ned Chrome.
B: Last ned Firefox.
C: Lev med problemet. (Sånn er det faktisk å leve med IE.)
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #11 på: 02. April 2010, 15:40:24 »

Mitt råd er:
A: Last ned Chrome.
B: Last ned Firefox.
C: Lev med problemet. (Sånn er det faktisk å leve med IE.)

Jeg anbefaler også Opera: http://www.opera.com/  —  http://www.opera.com/download/

Se for øvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_web_browsers
Loggført
EllaGrey

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #12 på: 07. April 2010, 13:26:53 »

Hepp. Jeg lurer på hvorfor denne lille boksen man skriver i hopper som en bil på kengubensin når jeg svarer i tråder? UTROLIG slitsomt.

Det er slik på bloggen min tidvis også faktisk, og jeg finner ikke ut hva jeg gjør galt! Noen som vet?
Loggført
Øyvind Repvik

Utlogget Utlogget

"agent i en del av et større nettverk"

Vis profil
« Svar #13 på: 07. April 2010, 13:53:22 »

Internet Explorer, kanskje?
Loggført

"Matematikk er bortkastet tid og bør fjernes fra videregånde[sic] pensum som obligatorisk fag." -- Armin Bahrami
"Bare fordi 1million har uteksaminert fra NTNU med diplom på veggen betyr det ikke at de har rett, det kan bare bety at 1million mennesker er dumme som brød." -- Armin Bahrami
EllaGrey

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #14 på: 07. April 2010, 19:23:54 »

Aaaaahhhhwww...folk har vært på månen og dette må man altså leve med. *hmf*
Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!