Hva kan dere ved universitetene gjøre for at studentene skal bli mer ”dannet”?
Bostad: Det er mye som kan gjøres, ikke minst ved å integrere dannelse gjennom hele studieløpet først og fremst gjennom undervisningsformene, skape uro og engasjement gjennom flere enn ett perspektiv på det faget man studerer. Men jeg har også en ønsketanke om at alle studenter i humaniora og samfunnsfag skal ha et kurs i naturvitenskap, og omvendt.
AMEN! Vi sitter til dels på hver vår tue, slik integrasjon vil gjøre at vi nærmer oss mye bedre. Har selv et mellomfag i statsvitenskap fra før jeg begynte med (å bli?) stein, ogdet hjelper mye både til å forstå andre fagdispliner og til å forstå de politiske rammevilkårene for "oljå" jeg jobber i.
Jeg applauderer intensjonen, men er ikke sikker på virkemiddelet.
Det hjelper kanskje om man har fag i litt eldre forstand (jeg begynte med informatikk - mulig det hjalp litt). Men her på NTNU har de ett obligatorisk
emne, og det blir stort sett for spedt. Heller enn å bli en spore til innsikt blir det pålagt tvang med tvilsom mening for litt for mange.
Når de attpåtil har kuttet grunnutdanningen med et helt år (gi meg 4+2 etter amerikansk mønster!) så blir det desto viktigere at man får til
noen helheter som henger sammen.
Ikke minst fordi jeg også er litt mer nøktern når det gjelder forhåpninger til hva undervisningsformer kan gjøre med engasjement. Been there, tried that, gjentatte ganger, forskjellige måter. Vi er lykkelige når noen vil ta imot, men det å få dem til å gjøre noe på egen hånd er en helt annen skål. Nå snakkes det isteden stadig mer om pliktig oppmøte på undervisning, og snart ville det vel blitt hjemmelekser og høring i dem også, om ikke det krevde økt mannskap. (Jeg vil ha tilbake
universitetet.)
Sjøberg:- Men hvem er dannet nok til å sitte i et slikt utvalg? Tydeligvis ikke realistene. De er glemt, både i sammensetning og i konklusjonene, skrev han i en kommentarartikkel i Aftenposten.
Også svært enig i det - utvalget besto i for stor grad av "elfenbenstårnfag", og da blir dannelsesbegrepet lett snevert.
Har du lest innstillingen? Jeg tror ikke det er så ille, men hører gjerne kritikk.