Skepsisforumet
01. August 2010, 10:49:06 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Konspirasjonsteori i læreveiledning  (Lest 512 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
NWOKjetil

Utlogget Utlogget

"Skeptisk" myndighetslojalist og NWOansatt

Vis profil
« på: 08. Mars 2010, 12:44:41 »

Jeg underviser i engelsk i niendeklasse, og snakker for tiden om temaet "From the sixties" fra boken Searching 9 (Gyldendal 2007).

Der leser jeg med skrekk i lærerveiledningen om president Kennedy:

Sitat
Den 22. November 1963 ble Kennedy skutt og drept av en snikskytter i Dallas, Texas. Året etter ble Lee Harvey Oswald, en tidligere marinesoldat, funnet skyldig i drapet. Oswald ble bare to dager senere skutt av Jack Ruby. Senere etterforskning holder for sannsynlig at det var minst to snikskyttere som skøt Kennedy. I tillegg har det vært spekulert mye om hvem som egentlig stod bak drapet.

Hvilken "senere etterforskning"?

"som egentlig stod bak drapet" - Javel? Dere har vel ikke noen teorier?

De skal få ros for ikke å promotere dette i boken elevene får utdelt, men likevel! Det er sikkert endel engelsklærere som har introdusert elever for tullete konspirasjonsteorier på grunn av dette.
Loggført

Få ting gjør meg mer lykkelig enn folk som blindt aksepterer hva regjeringen forteller dem. Vil du gjøre meg lykkelig?
verdidebatt.no/kjetilhope
JanH

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: 09. Mars 2010, 11:50:04 »

Påstanden kan være basert på konklusjonen fra House Committee on Assassinations (HSCA) i 1976, som mente det hadde vært en annen skytter (og altså fire skudd) i tillegg til LHO. Kommiteen baserte denne konklusjonen på båndopptak. Det ble siden klart konkludert at denne analysen av lydopptaket hadde vært feil, og at det fjerde skuddet var et ekko.

Uansett, i en lærebok utgitt i 2007 er jo dette ekstremt utdatert, og teksten er veldig tendensiøs.
Loggført
J. Bøckman

Utlogget Utlogget

Glorifisert grøftegraver

Vis profil
« Svar #2 på: 10. Mars 2010, 01:09:59 »

Send en klage til forlaget, så minker sjansene for at konspi-tøvet blir videreført i neste utgave.
Loggført

"That’s not opinion; that’s science. And science is one cold-hearted bitch with a 14-inch strap-on." (Fra Dexter)
NWOKjetil

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #3 på: 10. Mars 2010, 10:05:05 »

Skal gjøre det.
Kan forresten nevne at Oswald er helt utelatt fra elevboken. De bare skriver at Kennedy ble drept, ikke noe mer.
Loggført

Få ting gjør meg mer lykkelig enn folk som blindt aksepterer hva regjeringen forteller dem. Vil du gjøre meg lykkelig?
NWOKjetil

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: 10. Mars 2010, 10:45:22 »

Mail sendt, skal holde dere oppdatert.
Loggført

NWOKjetil

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: 15. Mars 2010, 14:46:44 »

Jeg sendte en mail til forlaget:

Hei

Mitt navn er Kjetil Hope og jeg underviser i engelsk på niende trinn. Vi holder for tiden med kapittelet "Into the sixties", hvor jeg bruker deres ellers utmerkede lærerveiledning. Imidlertid leser jeg på side 141 i utgaven fra 2007 om kapittelet John F. Kennedy og drapet på ham:

Den 22. November 1963 ble Kennedy skutt og drept av en snikskytter i Dallas, Texas. Året etter ble Lee Harvey Oswald, en tidligere marinesoldat, funnet skyldig i drapet. Oswald ble bare to dager senere skutt av Jack Ruby. Senere etterforskning holder for sannsynlig at det var minst to snikskyttere som skøt Kennedy. I tillegg har det vært spekulert mye om hvem som egentlig stod bak drapet.

Dette er unøyaktig, faktisk har senere etterforskning slått fast at Oswald var morderen, og at han handlet alene. Sjekk gjerne wikipediaartikkelen eller boken Case Closed av Gerald Posner. Det var en stund spekulasjon om et fjerde skudd, men dette har senere blitt avkreftet som ekko. Det er ingen grunn til å tvile på den offisielle teorien, og jeg håper ikke Gyldendal ønsker å introdusere elever for udokumenterte konspirasjonsteorier.

Med vennlig hilsen og et fortsatt ønske om at dere produserer utmerkede lærerverk.

Her kom svaret:

Hei Kjetil Hope,

Fikk oversendt e-posten din angående Searching 9 Resource File, og er fornøyd over å lese at du i det store hele er fornøyd med lærerveiledningen!
Det er også veldig bra at du kommenterer ting som du synes ikke er riktige.

Når det gjelder Kennedy-mordet, måtte jeg ta kontakt med forfatterne ettersom det ikke er så lett å vite hva som egentlig har skjedd.
Se vedlegg hvor en av forfatterne gir en liten utlegning.

... og konklusjonen hans (min understrekning):
Det viser seg - som jeg hele tiden har ment - at dette fremdeles er en aktuell diskusjon. Jeg har ikke noen bestemt mening om alene-teorien eller de mange konspirasjonsteoriene. For meg er det likevel et faktum at alt er teorier, mer eller mindre godt belagt.

Dersom det blir et opptrykk av ressurspermen (ikke nær forestående), kan det hende at vi skal se på formuleringene, og du er naturligvis velkommen til å sende oss forslag!
Men pr i dag blir det ikke store endringer i innholdet ifølge forfatteren.

Det nevnte vedlegget:

Kennedy attentatet

Jeg har lest mye disse dagene, men har ikke funnet ”sannheten” – antakelig fordi den ikke eksisterer (ennå). Alle mer nøytrale kilder hevder, i motsetning til vår mann, at ”Kennedy-mordet har derfor fortsatt å være en gåte”. (Store Norske). Det mest spesielle er ikke at innsenderen henviser til en journalist som argumenterer for et syn, men at han henviser til Wikipedia som kilde. I norsk Wikipedia står det (min understreking):

Lee Harvey Oswald ble aldri stilt for en domstol. Det er derfor ingen som sikkert vet hva hans motiver var, og det er aldri teknisk bevist eller kommet innrømmelser som hever over enhver tvil at han foresto attentatet alene eller sammen med andre. Selv om han er blitt kalt den "ensomme attentatmann", så vet man ikke hvem som kan ha inspirert, eventuelt ha betalt han for et oppdrag om å eliminere president Kennedy hvis det i det hele tatt var slik at han utførte attentatet.

I engelsk Wikipedia, som er mer utfyllende, finner vi blant mye annet (også min understreking):

In 1979, the House Select Committee on Assassinations (HSCA) found both the original FBI investigation and the Warren Commission Report to be seriously flawed. The HSCA also concluded that there were at least four shots fired, that there was a "high probability" that two gunmen fired at the President, and that it was probable that a conspiracy existed. Later studies, including one by the National Academy of Sciences, have called into question the accuracy of the evidence used by the HSCA to support its finding of four shots.

Så kommer ”oppsummeringen” fra tysk Wikipedia (igjen min understreking). Her nevnes også den omtalte boken:

Täterschaft und Hintergründe des Kennedy-Attentats sind bis heute umstritten. Umfragen zeigen, dass eine große Mehrheit der Amerikaner nicht an eine Alleintäterschaft Oswalds glaubt. Nach Ansicht von Mathias Bröckers wurde trotz der offenen Kontroverse in den Vereinigten Staaten lange Zeit die Alleintäterthese in den Medien präferiert. In den letzten Jahren kamen in öffentlich-rechtlichen Medien in Deutschland auch Stimmen zu Wort, die die Alleintäterschaft Oswalds bezweifeln.

Das 1993 erschienene Buch des amerikanischen Anwalts und Sachbuchautors Gerald Posner, das den Anspruch erhebt, im Sinne der Alleintäterschaft den „Fall abgeschlossen“ zu haben, stieß nicht auf ungeteilte Zustimmung. So warf man dem Autor vor, in allzu engem Kontakt mit der CIA gearbeitet zu haben, insgesamt hundert nachweisliche Fehler und Irrtümer fänden sich in seinem Buch. Gegen diese Kritik erhob sich wiederum Widerspruch, mehrere Irrtümer konnte Posner in einer zweiten Auflage seines Buches tilgen. 2001 veröffentlichte der Geschichtsprofessor David R. Wrone, einer der schärfsten Kritiker Posners, eine detaillierte Bild-für-Bild-Analyse des Zapruder-Films, die ihn zu dem Schluss brachten, dass die tödlichen Schüsse auf den Präsidenten aus mehreren Richtungen kamen. Ähnlich wie Wrone postuliert ein Großteil der in letzter Zeit veröffentlichten Literatur, dass es mindestens einen zweiten Schützen gegeben habe. 2007 veröffentlichte Staatsanwalt Vincent Bugliosi schließlich ein umfangreiches Werk, das wiederum der Alleintäterthese zum Durchbruch verhelfen will. Die meisten historischen oder politikwissenschaftlichen Darstellungen über Leben und Politik Kennedys folgen, sofern sie auf die Kontroverse überhaupt eingehen, der Alleintäterthese.

Og konklusjonen er …

Her trenger jeg litt hjelp fra dere, hva er det naturlig å svare?
Loggført

eirik

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #6 på: 15. Mars 2010, 15:26:47 »

Mine 2 øre:
Det virker som lærebokforfatteren blander to forskjellige spørsmål:
1.   Var det flere skyttere?
2.   Handlet Oswald alene?

Det første kan etter det jeg forstår, med stor sikkerhet besvares negativt. Det andre spørsmålet er selvsagt et helt annet, og retter seg mot hvem som egentlig sto bak. Slik jeg har forstått det kan vi ut fra det vi vet besvare dette med ”sannsynligvis”, men med en mye mindre grad av sikkerhet. Man kan ikke utelukke at han var engasjert av andre.
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #7 på: 15. Mars 2010, 15:38:23 »

Den 22. November 1963 ble Kennedy skutt og drept av en snikskytter i Dallas, Texas. Året etter ble Lee Harvey Oswald, en tidligere marinesoldat, funnet skyldig i drapet. Oswald ble bare to dager senere skutt av Jack Ruby.

For oss som er gamle nok til å huske begivenheten (jeg var til og med i USA på den tiden, og så på TV da Ruby skjøt Oswald), så er jo dette grovt unøyaktig. Ruby skjøt Oswald to dager etter at Kennedy ble skutt, og ikke året etter, som er den mest rimelige lesemåten av dette sitatet.

Og mens vi snakker om Wikipedia, så heter det der, akkurat nå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lee_Harvey_Oswald

Sitat
Lee Harvey Oswald (October 18, 1939 – November 24, 1963) was, according to three government investigations, the assassin of U.S. President John F. Kennedy, who was fatally shot on November 22, 1963, in Dallas, Texas.

De to norske Wikipedia-artiklene derimot er relativt diffuse når det gjelder skyldspørsmålet i sin presentasjon av Oswald:

http://no.wikipedia.org/wiki/Lee_Harvey_Oswald

Sitat
Lee Harvey Oswald (født 18. oktober 1939 i New Orleans, Louisiana, død 24. november 1963 i Dallas, Texas) var en amerikansk arbeider og attentatmann. Oswald er berømt for attentatet mot John F. Kennedy 22. november 1963.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Lee_Harvey_Oswald

Sitat
Lee Harvey Oswald (18. oktober 1939–24. november 1963), fødd i New Orleans i USA, er mest kjend for å ha vorte arrestert, mistenkt for å ha drepe presidenten i Sambandsstatane John F. Kennedy. To dagar etter at han vart arrestert i Dallas i Texas, vart Oswald sjølv skoten og drepen av Jack Ruby. Fingeravtrykk frå Oswald vart funne på det geværet som skaut mot Kennedy den 22. november. Oswald nekta sjølv for å ha vore drapsmannen. I ettertid vart Oswald av Warrenkommisjonen utpeikar til å vera mordar. Oswald si rolle i mordet er framleis ikkje fullt klarlagd. Det er laga ymse konspirasjonsteoriar om Oswald si rolle. Det går mange teoriar om at Oswald ikkje handla på eiga hand.

Du kan ellers ha nytte av disse artiklene til Asbjørn Dyrendal i våre bilag:

http://skepsis.no/?p=492  samt  http://skepsis.no/?p=516

http://skepsis.no/blog/?p=6  samt  http://skepsis.no/blog/?p=275
Loggført
cooper

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #8 på: 15. Mars 2010, 21:43:46 »

Fint du tar tak i unøyaktigheter i læremidler. Vil bare hoppe inn og nevne at Gerald Posners Case Closed dessverre inneholder såpass mange unøyaktigheter at den ikke bør brukes som referanse. Så for en stund tilbake en debatt på Fox der Posner vedgikk at han hadde en del ting å rette opp i. Finner dessverre ikke denne saken online for øyeblikket.
Loggført
Asbjørn Dyrendal
Administrator

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #9 på: 15. Mars 2010, 23:08:42 »

Fint du tar tak i unøyaktigheter i læremidler. Vil bare hoppe inn og nevne at Gerald Posners Case Closed dessverre inneholder såpass mange unøyaktigheter at den ikke bør brukes som referanse.

Tja. Jeg har sett noen få grove bommerter og enkelte snedige narrative vrier, men ikke noe som er så sentralt at det gjør noe for hovedlinjene i argumentet. Har du?

Feil finner man overalt. Det jeg finner mest betenkelig er noen episoder der han angir feilaktige annenhåndsopplysninger som om han hadde sjekket førstehåndskildene selv. Det er muligens mer enn slurv, men i utgangspunktet er Case Closed fortsatt den boken jeg ville anbefale om man absolutt vil kaste bort tid på dette. (Godt fortalt, lettlest og i det store og hele meget god og presis. Og det er virkelig en enorm skog av detaljer og saker som kan gå galt.)

Alternativet er muligens Bugliosis Reclaiming History (som også kritiserer Posner, men det gjør Bugliosi med alt og alle). Den mastodonten har jeg dog latt være. Ser muligens på den i november 2013...

Sitat
Så for en stund tilbake en debatt på Fox der Posner vedgikk at han hadde en del ting å rette opp i. Finner dessverre ikke denne saken online for øyeblikket.

Du mener kanskje denne?

http://specialreport.blogs.foxnews.com/2010/02/12/extra-grapes-case-closed-in-posner-plagiarism-scandal/?action=late-new&order=asc

Småstygg sak. Kan vise tilbake på tidligere svakheter.

« Siste redigering: 16. Mars 2010, 07:07:28 av Asbjørn Dyrendal » Loggført
cooper

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #10 på: 15. Mars 2010, 23:31:10 »

Sitat
Så for en stund tilbake en debatt på Fox der Posner vedgikk at han hadde en del ting å rette opp i. Finner dessverre ikke denne saken online for øyeblikket.

Du mener kanskje denne?

http://specialreport.blogs.foxnews.com/2010/02/12/extra-grapes-case-closed-in-posner-plagiarism-scandal/?action=late-new&order=asc

Småstygg sak. Kan vise tilbake på tidligere svakheter.

Jepp, det var relatert til den saken, ja.

Når det gjelder om Case Closed kan anbefales eller ikke må jeg overlate det til klokere hoder. Jeg har skumlest noen bøker om emnet, men ikke nok til å uttale meg skråsikkert om det ene eller det andre. Jeg sitter likevel med et inntrykk av at Posner er uetterrettelig, i overkant påståelig og blind for kilder som motsier hans egen overbevisning. Det finnes vel bedre bøker på dette feltet?

Og, nei, jeg orker ikke dykke ned i Bugliosis murstein  Blunker
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!