Skepsisforumet
01. August 2010, 10:39:31 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feminisme  (Lest 445 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: 10. Mars 2010, 01:17:37 »

Beate Szanday skreiv dette om feminisme i denne tråden. Eg tykkjer det er så bra at det kan fortena ein eigen tråd.

Noe som garantert dukker opp er myten om feminister og hva folk "tror" feminisme er. Wikipedias artikkel er grei nok, http://no.wikipedia.org/wiki/Feminisme men om jeg får tid, og det blir nødvendig, så håper jeg å kunne bare lage en liten tråd om dette. For myten om hva feminisme er, skremmer f.eks vekk jenter fra realfag. Og det synes ihvertfall jeg er et veldig stort problem.
Som Baron Cohen sa i Hjernevask finnes det endel overlapping, så dette er ikke svart/hvitt, problemet kommer når jenter som er noen racere i realfag på skolen ikke tør å satse på dette fordi "de er redde for å miste sin feminitet".... Sjokkert I kid you not!
Og dette problemet startet vel på 60-70-tallet grovt sett da det ble slike voldsomme politiseringer av feminismen og ja, den ble til dels kuppet av Akp'ere.

Jeg ble oppdratt som feminist og er det fremdeles, og for min del stod kampen i annen halvdel av 80-tallet. I Arbeiderpartiet tør fremdeles endel å stå frem som feminister, men på høyresiden sitter mange i skapet i det stille, for det der var ikke noen pen kamp. Parolemøter før 8 mars var skumle greier, og hersketeknikkene overfor oss som ikke var med i Akp var tøffe. Feminisme er og forblir tverrpolitisk, men ettersom det ble vedtatt endel paroler som ikke var feministiske, men rent politiske, så datt endel av lasset i det aktive og synlige miljøet.

Så for å drepe de verste mytene nå:

Feminister hater ikke menn.
Ottar er ikke = feminisme
BH-brenning var aldri noe utbredt fenomen og det er gjengs oppfatning at det var tåpelig.
Feminister er ikke "schtøgge" og drømmer om å bli voldtatt fordi de ikke får seg menn.
Kvinner på realfag er ikke ufeminine.
Det er lov å sminke seg og gå på høye hæler og samtidig være feminist.
Min mors generasjons største problem....det går fint an å være husmor og feminist.

Det som er poenget i korthet er at enhver uansett kjønn skal få kunne gjøre det vedkommende vil i forhold til interesser/evner og anlegg, så her er det snakk om humanisme.
Altså mennesker, der kjønn sånn sett er irrelevant.

Kjønnskvotering er vanskelig, men et virkemiddel på veien. Også kvinnelige sjefer unnlater f.eks å ansette kvinner fordi de har en tendens til å bli gravide og få barn med alle de brysomheter det medfører...Radikal kjønnskvotering syns jeg personlig og mange med meg er direkte flaut. Hvem i all verden vil ha en stilling du vet du ikke var den som var best kvalifisert til. Jeg hører de leker med tanken på Veterinærhøyskolen nå i forbindelse med at andelen kvinnelige studenter er så høy, å kvotere inn mannlig studenter. Vel, du må være sterk for å dra ut en kalv som sitter fast i fødselskanalen, og for å være fordomsfull selv, så vil mange av disse jentene drive med smådyrpraksis. Så igjen gråsoner....

Det er denne utskjellingen nå som er problemet, og ettersom endel jenter i dag da faktisk er livredde for å miste sin feminitet (sic)...og den der kommer for dere menn også i full fart, så pass opp, hvem vil bli kalt en femikladd? Eller få på seg det utseendepresset kvinner har hatt i så mange år. Treningshysteri og spiseforstyrrelser er økende blant menn.

Satt på spissen, menn skal være menn og kvinner skal være kvinner, med all de forutinntatte holdninger det innebærer. Det noe aparte paret Lars Monsen og Trine Rein kan vel kanskje sies å være forbilder for denne holdningen.

At det er kjønnsforskjeller utover de åpenbare er vi vel alle her enige om, men de nesten parodiske forskjellene det blir lagt opptil i dagens samfunn (Obs! Ikke av Eia og "de andre vi er enige med her" såvidt meg bekjent), er ingen tjent med.
Loggført
Sithious33

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: 21. Mars 2010, 23:12:40 »

Kjønnskvotering syntes jeg er no satans fjas, men det er kanskje bare meg.

Loggført

Nyt sommeren, for snart går alt til helvete Glad
CaptainFrekkeF

Utlogget Utlogget

Rase:Reptil Arbeidsgiver:CIA Mål:Sabotere NS

Vis profil WWW
« Svar #2 på: 21. Mars 2010, 23:17:45 »

Kjønnskvotering er direkte diskriminering av BÅDE kvinner og menn.
Loggført

http://sensurspeilet.blogspot.com/

"Science is interesting, if you don't agree you can fuck off." - Richard Dawkins

"Without your permission and with your interruption, that's what I'm doing now." - Christopher Hitchens
Harald Hanche-Olsen

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #3 på: 22. Mars 2010, 00:43:18 »

Så absolutt. Spørsmål: Er all diskriminering feil?
Loggført
Mona

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: 22. Mars 2010, 08:34:55 »

Kjønnskvotering er et nyttig verktøy for å åpne opp et felt som tradisjonelt har vært en bastion for ett av kjønnene, eks. sykepleie, bilmekaniker, leger og psykologer (tidligere). Så snart man har like muligheter til å kunne ta en utdannelse eller få seg en jobb innenfor disse feltene så er det imidlertid en uting.
Loggført

Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

http://towelday.org/
Thanks for all the fish...
Beate Szanday
Gjest
« Svar #5 på: 22. Mars 2010, 13:44:25 »

Kjønnskvotering er et nyttig verktøy for å åpne opp et felt som tradisjonelt har vært en bastion for ett av kjønnene, eks. sykepleie, bilmekaniker, leger og psykologer (tidligere). Så snart man har like muligheter til å kunne ta en utdannelse eller få seg en jobb innenfor disse feltene så er det imidlertid en uting.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Men dessverre er vi ikke der ennå, og husk dette går begge veier. Menn som velger utradisjonelt utsettes også for diskriminering, både i forhold til ikke å bli ansatt og mobbing på arbeidsplassen. For den saks skyld i samfunnet.
Kvinner og menn som velger yrker som tidligere ikke var ansett som "passende" for de respektive kjønn, får fremdeles slengbemerkninger om at de er macho, femi etc. og spekulasjoner om legning som er helt uinteressante både i forhold til hva slags seksuell legning de måtte ha og hvordan jobben utføres.

Når det er sagt, så må jeg si at om en kvinne f.eks tar seg en jobb i smelteverksindustrien, så får hun tåle "mannfolkpreik." Og blir en mann sykepleier, så får han tåle "kvinnfolkpreik."
Her er det jo forskjeller, "det vet alle", så om man ikke tåler hva som foregår på stedet og i spisepausene på de respektive arbeidsplassene, bør man ligge unna og ikke tvinge seg til sensur og kneble kollegers interesser i likestillingenes navn. Jeg kan bare si at her må man bruke sunn fornuft, vi er da for søren ikke så forskjellige at vi ikke kan snakke sammen!

Som en pensjonert bedriftslege uttaler: "Problemet er hva du selv gjør det til."*

Seksuell trakassering er noe helt annet, det går også begge veier, men det er det vel ingen som synes er ålreit og bør slås ned på.

* Kildehenvisning kan fås privat.

Loggført
Mona

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #6 på: 22. Mars 2010, 15:46:21 »

Kunne ikke sagt det bedre selv. Men dessverre er vi ikke der ennå, og husk dette går begge veier.
Det var derfor jeg tok med sykepleie Glad Tradisjonelt sett har det vært få "kvinneyrker", så det er antakelig derfor mannskvotering ikke er like synlig. Jeg tror også at man, om ikke direkte kvoterte så, i det minste forsøkte å stimulere til å få flere menn inn i barnehager og førskoler også?

Da jeg studerte i Bergen ble visstnok menn forfordelt til inntak på profesjonsstudiet - go figure Tvilende Man skulle tro like muligheter var oppnådd på det feltet. Å kvotere for å få en 50/50 kjønnsbalanse i samtlige yrker er direkte tullete. Når dørene allerede er åpnet på vidt gap så bør man ikke legge seg opp i hvem som velger å gå gjennom...
Loggført

Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

http://towelday.org/
Thanks for all the fish...
CaptainFrekkeF

Utlogget Utlogget

Rase:Reptil Arbeidsgiver:CIA Mål:Sabotere NS

Vis profil WWW
« Svar #7 på: 22. Mars 2010, 19:52:07 »

Så absolutt. Spørsmål: Er all diskriminering feil?

Hvordan definerer du diskriminering?
Loggført

http://sensurspeilet.blogspot.com/

"Science is interesting, if you don't agree you can fuck off." - Richard Dawkins

"Without your permission and with your interruption, that's what I'm doing now." - Christopher Hitchens
AristosVeritasPeto

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #8 på: 22. Mars 2010, 20:20:12 »

Som en pensjonert bedriftslege uttaler: "Problemet er hva du selv gjør det til."*
Så å ha prinsipper om hvilken holdning man bør ha er feil sålenge folk har en annen holdning og er i flertall ? Såklart man kan forandre seg og dermed fjerne problemet for deg selv. Men om dit problem var et "objektivt" atferdsproblem da er problemet der fortsatt og du har blitt en del av det.
Poenget er at om koleger har en type atferd er det ikke gitt at man skal tilpasse seg. Nå snakker jeg uavhengig av feminisme osv. dette var bare en liten bemerkning angående sosialisering.

Hvordan definerer du diskriminering?
Særbehandling til fordel for noen og uegnet for andre.

Et eksempel på diskriminering er fengsel. Så ja det kan argumenteres for diskriminering for å skape det samfunnet vi ønsker.
Når man alt har et "feilkonstruert" samfunn, blir det ikke feil å innføre en liten omvendt feil på kort sikt for å opprette den ønskede balanse.
Normer, tilskrevne roller, jobbmiljø, mentale bilde av muligheter og potensiel trivsel ++ er faktorer folk tar med i avgjørelsen om hvilke jobber de velger. Å skape muligheter for en gruppe i samfunnet må innebære at man lager et grunnlag de kan bygge på. For eksempel en eksisterende andel kvinner i et bestemt jobbmiljø. Når dette ikke fins må man presse det inn/ hjelpe det inn eller følge med på at forandringen kansje aldri skjer. Selv om muligheten er der på papiret.
« Siste redigering: 22. Mars 2010, 20:22:02 av AristosVeritasPeto » Loggført
Beate Szanday
Gjest
« Svar #9 på: 22. Mars 2010, 21:11:10 »

Så å ha prinsipper om hvilken holdning man bør ha er feil sålenge folk har en annen holdning og er i flertall ? Såklart man kan forandre seg og dermed fjerne problemet for deg selv. Men om dit problem var et "objektivt" atferdsproblem da er problemet der fortsatt og du har blitt en del av det.
Poenget er at om koleger har en type atferd er det ikke gitt at man skal tilpasse seg. Nå snakker jeg uavhengig av feminisme osv. dette var bare en liten bemerkning angående sosialisering.

Jeg snakket om feminisme. En form for mer ekstrem feminisme. Arbeidsmedisinere må også studere det psykososiale arbeidsmiljøet, og hjelpe til om det er konflikter på arbeidsplassen mellom de ansatte. Når f.eks en vits av det mer vågale slaget faller på en typisk mannsarbeidsplass, eller det henger en kalender med lettkledde damer et sted, så er ikke det nødvendigvis kvinneundertrykkelse.
Om det faller kommentarer om at "menn forstår ingenting og ikke passer på barna, tar oppvasken"  etc. er ikke det nødvendigvis mannsundertrykkelse.
Men om den av det motsatte kjønn er sensibel og opplever det slik, oppstår det konflikter.

Det kunne se ut som det ble brukt politisk en liten stund i sjølproletariseringstida, og når jeg da legger til at jeg vokste opp i Porsgrunn, og var "ungfeminist" der, så kunne vi finne på å krangle om gutta på Hydro skulle få ha vitsene og damene sine i fred.

Om det noen gang ble gjort noen studier av dette den gangen, vet jeg ikke. Eller om det forskes på nå.

Når det gjelder ditt poeng, så er jeg selvsagt enig. Om en bedrift er gjennomsyret av ukultur, og man kommer inn som ny arbeidstager og reagerer på dette......så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Dette er jo noe som tas opp jevnlig og noe både NHO på den ene siden og LO og andre fagforeninger er klar over, og dessverre ender det vel ofte med mobbing av den som reagerer og i retten. Eller at vedkommende bare slutter. Den som hadde en løsning på det....

Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!