Skepsisforumet
09. September 2010, 12:25:37 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Frimureri  (Lest 3491 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Jan-Erik

Utlogget Utlogget

Team coach, mentalist, frimurer og skeptiker

Vis profil
« Svar #30 på: 13. Mars 2010, 13:51:35 »

Symbolbruken innen frimureriet er noe mange bruke mye tid på, både medlemmer og de på utsiden... Vi har blant annet egne forskningsgrupper og historiegrupper som jobber med dette, for å nevne noe.

Jeg tror at for mange av oss, er det ikke så viktig hva disse symbolene kan bety eller betyr i andre sammenhenger. Min oppfattelse er at de fleste er mest opptatt av hva de betyr i forhold til det aktuelle ritualet eller settingen. En flott ting med frimureriet er at man kan legge veldig mye i det selv, det legges opp til at man selv skal kunne tolke symboler og tekster. Jeg synes det går veldig langt mellom talere som sier "dette symbolet er", de fleste er mer tilbøyelige til å si "dette symbolet kan være".

Når det gjelder ordensbiblioteket aner jeg ikke om det er åpent for ikke-medlemmer, men ta en kikk på frimurer.no og ta gjerne en telefon til logen. Jeg tror de fleste som oppfører seg sikkelig blir overrasket over hvor åpen logen faktisk er! Ikke minst, hvis man virkelig er søkende innenfor dette med frimureri, men ikke kjenner noen som kan være faddere, er dette som regel rimelig enkelt å løse.
Loggført

Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #31 på: 13. Mars 2010, 14:09:47 »

Når det gjelder ordensbiblioteket aner jeg ikke om det er åpent for ikke-medlemmer, men ta en kikk på frimurer.no og ta gjerne en telefon til logen. Jeg tror de fleste som oppfører seg sikkelig blir overrasket over hvor åpen logen faktisk er! Ikke minst, hvis man virkelig er søkende innenfor dette med frimureri, men ikke kjenner noen som kan være faddere, er dette som regel rimelig enkelt å løse.
Hehe. Glad Takk for tilbudet - hvis det er det det er? Blunker Men jeg tror ikke jeg egner meg til frimureriet, av flere årsaker. Kunnskap er jeg derimot alltid nysgjerrig på. Rett som det er refereres det til forskjeller mellom det nordiske/norske frimureri og en annen (internasjonal?) form. Jeg lurer på hva dere som er på innsida mener ligger i dette? Hva er forskjellene? Hvorfor er de der? Hva slags betydning har det for dere?
Loggført

"... like the Hubble Space Telescope, it represents a massive feat of engineering, but is not actually any good for anything, except perhaps a few cheap laughs." Douglas Adams
===
Nei. Ingen 'i'. Heller ingen 'd' på slutten av nicket.
FreeMind

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #32 på: 13. Mars 2010, 14:41:07 »

Dere er lucifer-dyrkere. Bjørnstjerne Bjørnson advarte oss mot dere, slipp dem ikke inn for de vil ta landet over med ondskap.

Moderatorvarsel: Et meget langt sitat på dårlig engelsk, som ikke en gang var merket som sitat, er slettet. Det hele kan leses som beskrivelsen av videoen du linker til, øverst til høyre på vidoens YouTube-side, og det får holde. (Klikk på tittelen helt nederst i dette innlegget.)

Det lille du sjøl har av kommentar står igjen.

Slik dette innlegget opprinnelig var så var det nærmest for spam å regne. Her diskuterer vi frimureriet i Norge, og kommentarer i denne tråden bør være relevant til det.

Masonic Rituals recorded and exposed by a Brother in Turkey
« Siste redigering: 13. Mars 2010, 15:23:47 av Gnisten » Loggført

"Vi skeptikere" blir jo ofte beskyldt for å være lydige sauer for staten, og godta alt som kommer fra media.
Men selv om jeg vet at dette ikke stemmer, klarer jeg ikke å komme på noen eksempler på at "vi" på ingen måte tar alt for god fisk uten videre på stående fot.
Noen eksempler?" Øyvind Repvik
Øyvind Repvik

Innlogget Innlogget

"agent i en del av et større nettverk"

Vis profil
« Svar #33 på: 13. Mars 2010, 15:07:49 »

Dere er lucifer-dyrkere.
Armin, hva er dette tullet med å kalle alle som er uenige for "jøder", "sionister" eller "satanister"?
Loggført

"Matematikk er bortkastet tid og bør fjernes fra videregånde[sic] pensum som obligatorisk fag." -- Armin Bahrami
"Bare fordi 1million har uteksaminert fra NTNU med diplom på veggen betyr det ikke at de har rett, det kan bare bety at 1million mennesker er dumme som brød." -- Armin Bahrami
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #34 på: 13. Mars 2010, 15:47:43 »

For å ta ordet til dagsorden, så handlar vel tråden om frimueri generelt, ikkje berre her i landet?
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #35 på: 13. Mars 2010, 15:50:03 »

Dere er lucifer-dyrkere.

Armin, hva er dette tullet med å kalle alle som er uenige for "jøder", "sionister" eller "satanister"?

Svar på dette innlegget er flyttet hit: http://skepsis.no/forum/index.php/topic,718

Heretter holder vi nærværende tråd reservert for diskusjon av frimureriet, fortrinnsvis i Norge, ref. trådens første innlegg.
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #36 på: 13. Mars 2010, 15:53:15 »

For å ta ordet til dagsorden, så handlar vel tråden om frimueri generelt, ikkje berre her i landet?

Utgangspunktet var en henvisning til frimurerne i Norge, med et overordnet spørsmål.

Foreslår at vi holder oss til temaer som har relevans for spørsmål om det norske frimureriet.
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #37 på: 13. Mars 2010, 16:25:49 »

http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimurer/

Sitat
De norske losjene samler over 18.000 medlemmer. På denne siden kan du finne ut hvem som er medlem i losjene der du bor, hvem de sitter sammen med, hvilke yrker de har.

Merk at listene på tv2nyhetene.no er fra «Matrikkel for Den norske frimurerorden, 2008», og ikke et løpende oppdatert medlemsregister.

Greit hvis du vil vite om ordføreren i din kommune er frimurer, f. eks.
Loggført
Gnisten
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #38 på: 13. Mars 2010, 16:37:05 »

Bjørnstjerne Bjørnson advarte oss mot dere, slipp dem ikke inn for de vil ta landet over med ondskap.

Dette har jeg sett hevdet mange ganger i norske nazi-publikasjoner, både på papir og nett. Noen kildehenvisning til Bjørnsons skrifter eller annen dokumentasjon har jeg derimot ennå ikke sett.

Det kan for så vidt godt hende slikt finnes, men hvor? Hva er ditt belegg for denne påstanden?
Loggført
Jan-Erik

Utlogget Utlogget

Team coach, mentalist, frimurer og skeptiker

Vis profil
« Svar #39 på: 13. Mars 2010, 16:39:57 »

En annen ting jeg setter pris på med logen er at vi stadigvekk blir minnet på å ikke rekruttere, alle som ønsker inntreden skal gjøre dette fordi mann er reelt søkende, ikke fordi noen andre mener at det er en god ide at man er med. Så kommentaren min var av generell karakter, alle som er søkende vil i utganspunktet bli møtt med velvilje!

Når det gjelder loger i utlandet er min erfaring svært begrenset. For å si det litt enkelt er min oppfattelse at selve gangen i den frimureriske vandringen er omtrent den samme, selv om amerikanerne har 3 ganger så mange grader som oss. Ellers så er det forskjeller i utøvelsen av ritualene, men grunnideen bak dem er det samme. Selv innenfor norge er det visse forskjeller i ritualene.

Logen har et eget kontor for utenrikssaker (22 47 99 80, utenrikssaker@dnfo.no) og jeg tipper de kan svare bedre på dette og historien rundt hvorfor det er forskjeller.

Loggført

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #40 på: 13. Mars 2010, 17:52:29 »

Til Gnisten: Noko av det festlegaste i Roger Karsten Asse si bok er kapittelet om frimureriet og unionsoppløysinga i 1905. Ut frå det som står i det kapittelet er det ikkje vanskeleg å tenkja seg at Bjørnson kan ha åtvara mot frimureriet, for det står at frimureriet i utgangspunktet var eit viktig reiskap for å halda unionen samla, og Bjørnson var jo ein av dei som ivra sterkast for unionsoppløysing i siste halvdel av 1800-talet.

Noko sitat av Bjørnson har eg derimot ikkje.
Loggført
Sithious33

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #41 på: 13. Mars 2010, 18:33:26 »

Utgangspunktet var en henvisning til frimurerne i Norge, med et overordnet spørsmål.

Foreslår at vi holder oss til temaer som har relevans for spørsmål om det norske frimureriet.

Tråden var ment å omhandle frimureri generelt
Loggført

They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack a light to show the way.

John 3:16

For God so loved the world that he gave his only begotten son.
Millie

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #42 på: 13. Mars 2010, 20:03:44 »

Den viktigste forskjellen på frimureriet i skandinavia og internasjonalt frimureri, er man i skandinavia må bekjenne seg til den kristne tro for å bli (eller være) medlem. Det er ikke noe krav om å tilhøre eller være medlem av noen spesiell retning eller menighet innenfor kristendommen. (se også Ordenens hjemmeside). Dette er en personlig sak og det enkelte medlem blir ikke avkrevet noen form for dokumentasjon av sin tro.

Internasjonalt er det et tilsvarende krav at man må tro på et "høyere vesen" for å være medlem. Muslimer, jøder, kristne og andre er derfor velkommen om hverandre.

Det finnes ikke noen felles internasjonal ledelse eller internasjonal organisasjon. Alle lands loger er helt selvstendige, men det er en rekke besøksavtaler. Grovt sett betyr det at ikke-kristne medlemmer fra andre land er velkommen på norske møter. Tilsvarende kan norske medlemmer besøke loger i de fleste land i verden. Listen over land med innbyrdes besøksavtaler er offentlig.

Det skandinaviske særkravet om personlig tilslutning til den kristne tro, kom en gang på 1800 tallet. Det er en lang historie og den er ikke hemmelig.
Loggført
Millie

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #43 på: 13. Mars 2010, 20:19:14 »

Av mine næreste venner er det ingen som er frimurere og jeg har aldri opplevet å få noe som helst annet ut av frimureriet enn selvutvikling. At folk mener at det foregår mye kammeraderi innenfor veggene der synes jeg er rart, det er strenge regeler for hva som ikke bør diskuteres og min opplevelse er at det er en klar indrejustis på dette.
Høres jo betryggende ut, men det ville vært enda mer betryggende om reglene også var offentlige  Blunker
Ordenens lover er offentlige.

En av bestemmelsene er at medlemmene ikke har lov til å diskutere politiske eller andre samfunnsmessige spørsmål på møtene. Det finnes så mange andre fora hvor det kan skje.

Videre er det forbudt for noe medlem å søke personlig vinning eller fordeler som følge av medlemskapet. Dette regnes som grovt uetisk og en som forsøker seg på det vil bli satt grundig på plass.
Loggført
Harald Hanche-Olsen

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #44 på: 14. Mars 2010, 20:10:17 »

Videre er det forbudt for noe medlem å søke personlig vinning eller fordeler som følge av medlemskapet. Dette regnes som grovt uetisk og en som forsøker seg på det vil bli satt grundig på plass.

Bare for å være ørlite grann konspirasjonsteoretiker jeg og: Kan det tenkes at denne regelen, og den strenge håndhevelsen av den, er en reaksjon på at slikt var vanlig før i tiden? (Det er utmerket, i så fall, at man evner å tilpasse seg en mer moderne tid.)
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!