Skepsisforumet
09. September 2010, 11:53:49 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Frimureri  (Lest 3490 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
z

Utlogget Utlogget

Born with a heart of steel

Vis profil WWW
« Svar #15 på: 12. Mars 2010, 13:18:13 »

Guds øye våker over frimurerne, står det under ett av bildene, dette er vel strengt tatt ikke guds øye, men Horus/Ra. Begge kan sies å representere solen.

Symboler blir resirkulert av nye kulturer hele tiden. Jeg tror neppe at når enn Frimurerne begynte å bruke det øyet, så hadde Horus/Ra i tankene. Det blir litt som å gå inn i en kirke og påpeke at korset egentlig er et hedensk og førkristent symbol eller at pentagrammet egentlig ikke er satanistisk og dermed burde black metalband slutte å bruke det på platecoverne sine.

Nå må du snøre inn. Dette er et velkjent egyptisk symbol, ikke kom å si at dette er tilfeldig.

Ja det er et velkjent egyptisk symbol, men de har lagt sin egen betydning bak bruken av det. Mer ligger det ikke bak det hele med mindre du mener frimurerne tror de gamle egyptiske gudene.
Loggført

The Blades are sharpened
They will all learn
Yes, Destroy your Dream
Your Desert of Dreams
It's undeserved
For Dark Medieval Times
Jan-Erik

Utlogget Utlogget

Team coach, mentalist, frimurer og skeptiker

Vis profil
« Svar #16 på: 12. Mars 2010, 13:40:23 »

Frimureriet har vært i ganske hardt vær den siste tiden og mange som ikke aner hva det egentlig er uttaler seg ganske kraftig.
Hva man legger i frimureriet tror jeg er svært forskjellig, men siden jeg har den noe spesielle kombinasjonen av å være skeptiker og frimurer har jeg lyst til å komme med min betrakning:

I likhet med mange andre brødre har jeg en stressende jobb og en ellers krevende (med artig!) hverdag. Logen gir meg et pusterom. Ritualene våre har "knagger å henge tankene på", noe som gir meg både påminnelse og motivasjon til å tenke over de "store" spørsmålene. Det gir meg også et innstendig ønske om å bedre meg selv, uten å påstå at jeg er dårlig i utganspunktet. Mye av de vakre omgivelsene vi har og klærne vi bærer oppfattes gjerne som pompøse, men for meg handler dette også om å innse at det ligger mye bak det vakre.

Av mine næreste venner er det ingen som er frimurere og jeg har aldri opplevet å få noe som helst annet ut av frimureriet enn selvutvikling. At folk mener at det foregår mye kammeraderi innenfor veggene der synes jeg er rart, det er strenge regeler for hva som ikke bør diskuteres og min opplevelse er at det er en klar indrejustis på dette.

Loggført

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #17 på: 12. Mars 2010, 13:44:08 »

Guds øye våker over frimurerne, står det under ett av bildene, dette er vel strengt tatt ikke guds øye, men Horus/Ra. Begge kan sies å representere solen.

Symboler blir resirkulert av nye kulturer hele tiden. Jeg tror neppe at når enn Frimurerne begynte å bruke det øyet, så hadde Horus/Ra i tankene. Det blir litt som å gå inn i en kirke og påpeke at korset egentlig er et hedensk og førkristent symbol eller at pentagrammet egentlig ikke er satanistisk og dermed burde black metalband slutte å bruke det på platecoverne sine.

Nå må du snøre inn. Dette er et velkjent egyptisk symbol, ikke kom å si at dette er tilfeldig.

Ja det er et velkjent egyptisk symbol, men de har lagt sin egen betydning bak bruken av det. Mer ligger det ikke bak det hele med mindre du mener frimurerne tror de gamle egyptiske gudene.

Horus/Ra's øye har på ingen måte gått i arv, eller blitt brukt i flere instanser som du påpeker at har vært tilfellet med pentagrammet. Det har hatt en fast betydning, og stammer fra egyptisk mytologi. Selvom om frimurere velger å bruke det, så forandrer det ikke betydningen til symbolet. Du kan godt kalle en sko for en støvel, men det forblir en sko.

Dessuten frimurere har allerede et alt seende øyet i en annen form

Og, kan du dokumentere at Frimurere anser Ra's symbol som noe helt annet?

« Siste redigering: 12. Mars 2010, 13:46:31 av Sithious33 » Loggført

They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack a light to show the way.

John 3:16

For God so loved the world that he gave his only begotten son.
z

Utlogget Utlogget

Born with a heart of steel

Vis profil WWW
« Svar #18 på: 12. Mars 2010, 14:03:23 »

Horus/Ra's øye har på ingen måte gått i arv, eller blitt brukt i flere instanser som du påpeker at har vært tilfellet med pentagrammet. Det har hatt en fast betydning, og stammer fra egyptisk mytologi. Selvom om frimurere velger å bruke det, så forandrer det ikke betydningen til symbolet. Du kan godt kalle en sko for en støvel, men det forblir en sko.

Dessuten frimurere har allerede et alt seende øyet i en annen form

Og, kan du dokumentere at Frimurere anser Ra's symbol som noe helt annet?

Betydningen er nok mye av den samme, men det er ikke Ras symbol annet enn at de er selvbeviste nok til å vite at det er fra egyptisk mytologi de har tatt det i fra. Å resirkulere symboler går igjen overalt uten at man trenger å lese så altfor dype betydninger bak det hele.
Loggført

The Blades are sharpened
They will all learn
Yes, Destroy your Dream
Your Desert of Dreams
It's undeserved
For Dark Medieval Times
Dupree

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #19 på: 12. Mars 2010, 14:22:31 »

Øyet blir brukt blant annet av frimurerne:

Sitat
Øyet blir brukt symbolsk av frimureriet i hele verden med en pyramide under øyet. I frimureriet er øyet representerert ved et altseende øyet av Gud og er en påminnelse om at en frimurers tanker og gjerninger alltid er observert av Gud som er henvist til innen murverk som den store «arkitekt av universet».

Sitat
Horus er også omtalt å være en krigsgud og en jegergud siden han var knyttet til falkehode. Derfor ble han et symbol på en majestet, samt modell for faraoene som er blitt beskrevet å være Horus i menneskelig form. Øyet av Horus symbolet kan i dag ses som logoer. Blant annet i frimurerlosjen i verden. Øyet vises også innen buddhismen hvor Buddha er referert til som øyet av verden.

(Min utheving).

Sitat
Horus’ øye hadde en magisk funksjon knyttet til å forebygge sykdom (profylakse), til gjenopprettelse av en helhet og til visjonen av det «usynlige». Det ble avbildet på gravmonumenter og portretter. Utallige amuletter i form av Horus’ øye har beskyttet den som bar det. Ved mummifisering ble symbolet plassert ved sårene som ble laget under balsameringsprosessen. Horus’ øye var også vanligvis malt på båtenes baug, slik at båten skulle kunne « se » og ha lykke.

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_altseende_%C3%B8ye
http://no.wikipedia.org/wiki/Horus%E2%80%99_%C3%B8ye
Loggført

Did you do everything you're told
The instruction you had was old - Saga
Sithious33

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #20 på: 12. Mars 2010, 15:59:19 »

Øyet blir brukt blant annet av frimurerne:

Sitat
Øyet blir brukt symbolsk av frimureriet i hele verden med en pyramide under øyet. I frimureriet er øyet representerert ved et altseende øyet av Gud og er en påminnelse om at en frimurers tanker og gjerninger alltid er observert av Gud som er henvist til innen murverk som den store «arkitekt av universet».

Sitat
Horus er også omtalt å være en krigsgud og en jegergud siden han var knyttet til falkehode. Derfor ble han et symbol på en majestet, samt modell for faraoene som er blitt beskrevet å være Horus i menneskelig form. Øyet av Horus symbolet kan i dag ses som logoer. Blant annet i frimurerlosjen i verden. Øyet vises også innen buddhismen hvor Buddha er referert til som øyet av verden.

(Min utheving).

Sitat
Horus’ øye hadde en magisk funksjon knyttet til å forebygge sykdom (profylakse), til gjenopprettelse av en helhet og til visjonen av det «usynlige». Det ble avbildet på gravmonumenter og portretter. Utallige amuletter i form av Horus’ øye har beskyttet den som bar det. Ved mummifisering ble symbolet plassert ved sårene som ble laget under balsameringsprosessen. Horus’ øye var også vanligvis malt på båtenes baug, slik at båten skulle kunne « se » og ha lykke.

http://no.wikipedia.org/wiki/Det_altseende_%C3%B8ye
http://no.wikipedia.org/wiki/Horus%E2%80%99_%C3%B8ye

Ser ut som du blander det alt seende øyet med Ra/Horus. De har selfølgelig slående likheter, men er ikke samme symbol.
Loggført

They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack a light to show the way.

John 3:16

For God so loved the world that he gave his only begotten son.
Dupree

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #21 på: 12. Mars 2010, 16:34:47 »

Den første linken går til "det altseende øyet", men der er det også et avsnitt om Horus' øye rett under. Den andre linken går til artikkelen om Horus' øye.

Hvorfor skulle det være noe galt i at frimurerne har valgt dette som symbol?
Loggført

Did you do everything you're told
The instruction you had was old - Saga
Karsten Eig

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #22 på: 12. Mars 2010, 17:00:37 »

Av mine næreste venner er det ingen som er frimurere og jeg har aldri opplevet å få noe som helst annet ut av frimureriet enn selvutvikling. At folk mener at det foregår mye kammeraderi innenfor veggene der synes jeg er rart, det er strenge regeler for hva som ikke bør diskuteres og min opplevelse er at det er en klar indrejustis på dette.
Høres jo betryggende ut, men det ville vært enda mer betryggende om reglene også var offentlige  Blunker
Loggført
Jan-Erik

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #23 på: 12. Mars 2010, 17:42:00 »

Alle våre lover og forskrifter er da offentlige eller tenker du på noe annet? Slik jeg oppfatter det, så er alt unntatt selve ritualene lett tilgjengelig for almuen.

Logen har gått svært langt for å ikke være "hemmelige", jeg kjenner iallefall ikke til noen andre tilsvarende grupperinger som er like åpne. Det burde være ganske lett for folk å forstå hvorfor ritualene er hemmelige, men det virker som mange har en sperre nettopp for det :-)

"Vi" lider nok fortsatt litt etter at enkelte synes det var litt "spennende" å være litt hemmelige på 60-tallet. En vandrehistorie går omtrent slik:

En mann,frimurer, sitter på trikken sammen med sin kone hvorpå hun utbryter "Næmmen, er ikke det frimurerlogen som ligger der?", dette blir raskt besvart fra hennes mann med "Hysj, kjerring!"...

« Siste redigering: 12. Mars 2010, 17:51:49 av Jan-Erik » Loggført

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #24 på: 12. Mars 2010, 22:00:14 »

Alle våre lover og forskrifter er da offentlige eller tenker du på noe annet? Slik jeg oppfatter det, så er alt unntatt selve ritualene lett tilgjengelig for almuen.
Trodde det var hemmelig, men da lærte jeg noe i dag også Glad Har du en link eller referanse?
Loggført
frenchisbacan
Gjest
« Svar #25 på: 13. Mars 2010, 00:39:10 »

Det er mystikken som trekk folk inn i losjen, kanskje ispedd noko behov for å lefle med gudstru, sverd og hovudskallar. Kombiner dette med herreklubb og rangordning, og du har ein suksess. Frimurarane er eksibisjonistar og det var ikkje berre kritikarane som elska at medlemslistene vart spreidde på nettet... For ikkje snakke om losjane og den avhengigheita mange har av å verte observert vandrande ut og inn... Ein fin gjeng. Eg har stor sans for slikt, aller mest at ein har klart å få andre til å tru at ein bedriv noko viktig der inne.
Loggført
Ingvar Åberge

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #26 på: 13. Mars 2010, 03:48:16 »

Rituala er heller ikkje hemmelege etter 2009 Blunker
Loggført
Jan-Erik

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #27 på: 13. Mars 2010, 07:37:20 »

Sitat
Trodde det var hemmelig, men da lærte jeg noe i dag også  Har du en link eller referanse?

Jeg tror ikke de ligger på nett, men i likhet med matrikkelen skal de så vidt meg bekjent kunne lånes på de fleste biblioteker. Gi meg lyd hvis du ikke får tak i dem, så skal jeg hjelpe deg videre.

Sitat
Det er mystikken som trekk folk inn i losjen, kanskje ispedd noko behov for å lefle med gudstru, sverd og hovudskallar. Kombiner dette med herreklubb og rangordning, og du har ein suksess. Frimurarane er eksibisjonistar og det var ikkje berre kritikarane som elska at medlemslistene vart spreidde på nettet... For ikkje snakke om losjane og den avhengigheita mange har av å verte observert vandrande ut og inn... Ein fin gjeng. Eg har stor sans for slikt, aller mest at ein har klart å få andre til å tru at ein bedriv noko viktig der inne.

Er dette noe du har belegg for å si eller er det bare noe du tror? Det kan nok stemme at mange av oss synes vi driver med noe viktig (selvutvikling) inne i logen. At det skal være viktig at andre tror det, er ikke noe jeg kjenner meg igjen i.
Loggført

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #28 på: 13. Mars 2010, 12:36:20 »

Trodde det var hemmelig, men da lærte jeg noe i dag også Glad Har du en link eller referanse?

Medlemslisten (Matrikkelen) er en årbok som bare utgis på papir. I tillegg til komplett medlemsfortegnelse inneholder den også møteplaner for hele landet. Boken er gratis, sendes til samtlige medlemmer og er åpen for alle. I prinsippet skal den være tilgjengelig for utlån på alle biblioteker, men det er ikke mange biblioteker som har bestilt den, muligens fordi etterspørselen er liten. Interesserte kan få tilsendt et gratis eksemplar i posten ved henvendelse til Ordenen pr. e-post. Alle adresser finnes på hjemmesiden: www.frimurer.no.

Også lovene er offentlige og gratis, men ikke alle biblioteker har anskaffet dem. Interesserte kan få tilsendt et eksemplar ved henvendelse til Ordenen.

For de som virkelig er seriøst interessert, finnes det et felles bibliotek i Oslo. Jeg vet ikke om det er mulig for ikke-medlemmer å låne med seg hjem, men såvidt jeg vet er det er mulig å komme dit på dagtid og lese selv.
Loggført
Arman
Global Moderator

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #29 på: 13. Mars 2010, 13:25:27 »

Frimurernes symbolbruk føyer seg pent inn i rekken av all mulig slags symbolbruk gjennom tidene. Noen symboler er svært vanlige fordi de er ... iøynefallende. Øyet er et slikt, korset et annet, stjerne et tredje, spiral et fjerde osv... Passer og vinkelhake er like logisk og naturlig å bruke for både frimurere og DDR. Det er svært sjelden at slik felles symbolbruk indikerer noe reellt forhold mellom brukerne av dem - i hvert fall når det gjelder de enkleste og vanligste symbolene. Det spiller liten rolle om brukerne av symbolene kan ha uttalte eller 'skjulte' ønsker om å markere et slikt forhold. Skal man lete etter slike sammenhenger må man gå dypere og grundigere til verks.

Det var nå det.

Jeg har et spørsmål til de som kjenner frimurerlosjen innenfra: Hva skiller egentlig den norske (nordiske?) formen for frimurere fra andre? Tenker ikke da nødvendigvis på historien, men på innholdet.
Loggført

"... like the Hubble Space Telescope, it represents a massive feat of engineering, but is not actually any good for anything, except perhaps a few cheap laughs." Douglas Adams
===
Nei. Ingen 'i'. Heller ingen 'd' på slutten av nicket.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!