Pga en lett alternativ oppvekst ble jeg faktisk utsatt for en slik smitte; en nabogutt hadde fått vannkopper og vi ble oppfordret til å leke sammen. Var vel ni år eller så. Fikk vannkopper. (Bortsett fra det tror jeg at jeg er vaksinert mot det meste, tror det skjedde rett etterpå).
Hvorvidt det er noe i teoriene om at barnesykdommer bidrar til å styrke (eller kanskje mer korrekt, korrigere?) immunforsvaret slik at man fx får mindre allergier skal jeg ikke ha sagt noe om - regner med at Arnesen, Titan eller andre med slik bakgrunn kan si noe fornuftig om det. I alle fall må man i tilfelle skille mellom sykdommer som (så vidt jeg vet) er ganske ufarlige for barn som vannkopper og røde vofser og som de godt kan leve gjennom, og de mer farlige som meslinger, kusma og kikhoste, som uansett bør vaksineres mot.
Fant en artikkel fra antroposofenes "skole" i Järna i Sverige, som viser at antroposofbarn har klart lavere forekomst av allergier og astma:
http://www.louisbolk.org/downloads/1482.pdfDette tar min alternativmedisinske slektning til inntekt for at vaksiner skaper allergier pga at barnas immunsystem blir for overbelastet før det er ferdig utviklet. (Jeg har katteallergi, min søster ikke, og spør jeg om hvorfor bare jeg er allergisk når vi har fått de samme vaksinene kommer det en del ad-hoc bortforklaringer.) Jeg tviler ikke i seg selv på at antroposofbarn kan ha mindre autoimmune sykdommer, men det kommer nok mest av variasjon i livsstilsfaktorer som kosthold, hvor mye kjemi man utsettes for etc etc.