Skepsisforumet
09. September 2010, 12:30:09 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Religionshistorie, soppspising og sjamanisme på Nyhetsspeilet  (Lest 521 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Dupree

Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: 10. April 2010, 12:22:42 »

Ny artikkel på speilet i dag, bl. a. om fluesopp brukt i sjamanenes åndelige reiser. Håper ikke de begynner å spise fluesopp.

Sitat
Det er bedre å betrakte shamanisme mer som en praksis enn tro eller religion. Folk som anser seg som shamaner, men utøver ikke praksisen av å konsumere psychadeliske(enteogenisk) plante sekramenter, er ikke shamaner. Røkelse, trommereiser og sirkel roping er dagens ”ny-shamaner” i følge publikum, slike folk nyter kun tittelen, siden de ikke praktiserer ekte shamanisme. Ordet ”shaman” opprinner fra Siberia, og den siberiske shaman konsumerte psychadeliske sopper.

Sitat
Faktisk kan psylobiner og psychadeliske sopper ha vært oppstarten av menneskets bevissthet for 30-50.000 år siden når mennesket var primitivt og levde på rent overlevelsesinstinkt som et dyr. Språket er det mest avanserte oppfinnelsen, og den utviklet seg rundt samme tid som de eldgamle sivilisasjoner begynte å lete etter mat. De spiste alt som de kom over å plukke, og soppens ”reise gjennom tid og rom” krever ingen tilberedning, du må ikke koke den, kombinere med andre planter, eller røyke den, dens naturlige form er den hellige gral. Shamanen var stammelederen, han healet sitt folk og kurerte de syke, ikke ved å gi dem planter eller sopper, men han tok soppen selv og reiste inn i den usynlige verden rundt sfæren til offeret av den vanlige verden hvor han erstattet det rasjonale med naturlig magi. I denne sfæren, er språk, ideer og meninger langt kraftigere enn årsak og virknin. Sympati, resonans, intensjoner og personlig vilje er språkelig forstørret gjennom poetisk retorikk.  Fantasien er oppvåket og noen ganger kan formen betraktes synlig. På insiden av det magiske tankesettet til shamanen, er de ordinære koblingene til verden og det vi kaller naturlige lover, deevaluert og ignorert.

http://www.nyhetsspeilet.no/2010/04/amanita-muscaria-den-hellige-gral/
Loggført

Did you do everything you're told
The instruction you had was old - Saga
Konspirat

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #1 på: 10. April 2010, 13:40:13 »

Må si jeg liker "psychadeliske" og for ikke å nevne "psylobiner".

« Siste redigering: 10. April 2010, 13:44:02 av Konspirat » Loggført
Gnisten
Global Moderator

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #2 på: 10. April 2010, 17:13:28 »

http://www.nyhetsspeilet.no/2010/04/amanita-muscaria-den-hellige-gral/

Sitat
Vi står ovenfor seriøse tider, det er derfor de fleste av oss på nyhetsspeilet skriver. Vi er fullstendig blottet for private tanker, det jeg vet er det du vil vite, vi deler våre tanker og har åpnet vårt sinn – så ”open-minded” at hjernen faller nesten ut.

Nesten?
Loggført
Asbjørn Dyrendal
Administrator

Utlogget Utlogget

Vis profil WWW
« Svar #3 på: 10. April 2010, 17:16:22 »

Noen burde studere religionshistorie før de forsøkte seg på å skrive den. Men alltid morsomt når noen gjenoppliver Allegro. Forbløffet over at nyere moro i samme genre glimrer med sitt fravær. Det er mye psykedelika-fandom å ta av.
Loggført
Thomas S

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #4 på: 10. April 2010, 21:15:19 »

Sitat
Faktisk kan psylobiner og psychadeliske sopper ha vært oppstarten av menneskets bevissthet for 30-50.000 år siden når mennesket var primitivt og levde på rent overlevelsesinstinkt som et dyr. Språket er det mest avanserte oppfinnelsen, og den utviklet seg rundt samme tid som de eldgamle sivilisasjoner begynte å lete etter mat. De spiste alt som de kom over å plukke, og soppens ”reise gjennom tid og rom” krever ingen tilberedning, du må ikke koke den, kombinere med andre planter, eller røyke den, dens naturlige form er den hellige gral.

Lamarckistisk evolusjon? Det hadde vore så kjekt om desse folka las litt om menneskets evolusjon føre dei byrja å skrive tull. Språket er for i helvete ikkje oppfunne, det og menneskeleg medvit er utvikla saman med hjernane våre.
Loggført
Dupree

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #5 på: 10. April 2010, 22:54:12 »

Lamarckistisk evolusjon? Det hadde vore så kjekt om desse folka las litt om menneskets evolusjon føre dei byrja å skrive tull. Språket er for i helvete ikkje oppfunne, det og menneskeleg medvit er utvikla saman med hjernane våre.

Det er jo nesten sensasjon at Armin overhodet anerkjenner en slags evolusjonsteori. Han har jo tidligere uttalt at det er sykt å tro at vi er et resultat av tilfeldige mutasjoner og naturlig utvalg.

Så det kan jo være greit å ha denne artikkelen å referere til neste gang de påstår at vi kom hit med romskip i en ikke altfor fjern fortid.  Blunker
Loggført

Did you do everything you're told
The instruction you had was old - Saga
Yalla

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #6 på: 11. April 2010, 16:39:15 »

Her var det mye rart samlet i en artikkel. Man skulle jo tro at de isolerte seg ved å bake sammen alle konspirasjonsteoriene, potensielle KTere kan jo reagere på noen av disse tingene?
Loggført
Stephan Brun

Utlogget Utlogget

ateist, stoiker, kattegjeter, illuminist, mentat.

Vis profil
« Svar #7 på: 11. April 2010, 18:32:49 »

Jeg mistenker de ikke ser kontradikterende informasjon som dette. Det kunne forklare hvorfor de ser på folk som prøver å forklare dem at de tar feil, som fiendtlige.
Loggført

Come with me if you want to live.—We are not built to be cruel.—Thank you for explaining.
—TOK715 "Cameron", Sarah Connor Chronicles

cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato
blobb

Utlogget Utlogget

E=tc²

Vis profil
« Svar #8 på: 26. Juli 2010, 01:08:19 »

Da har jeg som den nysgjerrige personen jeg er, inntatt en en kopp te trukket på 2.5 g tørket meksikansk fleinsopp. Det har nå gått fire timer og jeg har endelig landa igjen. Dette er helt klart noe av det mest sinnsyke jeg opplevd. Jeg vil overhodet ikke anbefale noen å gjøre tilsvarende, og ihvertfall ikke til noen fra nyhetsspeilet. Det greiene der kaster deg i alle retninger og du skal være sterk for å kontrollere hvilken vei det hele bærer, rent emosjonellt sett.
Så Armin, nå har jeg gjort jobben for deg. Her er mitt råd: STYR LANGT UNNA! og hold deg heller til potteplantene dine.

« Siste redigering: 26. Juli 2010, 01:12:09 av blobb » Loggført

"Persons attempting to find a motive in this narrative will be prosecuted;persons attempting to find a moral in it will be banished; persons attempting to find a plot in it will be shot. By Order of the Author" --Mark Twain
Øyvind Repvik

Innlogget Innlogget

"agent i en del av et større nettverk"

Vis profil
« Svar #9 på: 26. Juli 2010, 08:02:40 »

Da har jeg som den nysgjerrige personen jeg er, inntatt en en kopp te trukket på 2.5 g tørket meksikansk fleinsopp.
Gærning.
Loggført

"Matematikk er bortkastet tid og bør fjernes fra videregånde[sic] pensum som obligatorisk fag." -- Armin Bahrami
"Bare fordi 1million har uteksaminert fra NTNU med diplom på veggen betyr det ikke at de har rett, det kan bare bety at 1million mennesker er dumme som brød." -- Armin Bahrami
eirik

Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #10 på: 26. Juli 2010, 08:42:35 »

Da har jeg som den nysgjerrige personen jeg er, inntatt en en kopp te trukket på 2.5 g tørket meksikansk fleinsopp. Det har nå gått fire timer og jeg har endelig landa igjen. Dette er helt klart noe av det mest sinnsyke jeg opplevd. Jeg vil overhodet ikke anbefale noen å gjøre tilsvarende, og ihvertfall ikke til noen fra nyhetsspeilet.

Hmm. Det kunne jeg fortalt deg på forhånd. Det er vel nærmest allmennkunnskap. Et eksempel på at det å kun feste lit til egne subjektive opplevelser kan være skommelt.
Loggført
AristosVeritasPeto

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #11 på: 26. Juli 2010, 08:58:25 »

Det greiene der kaster deg i alle retninger og du skal være sterk for å kontrollere hvilken vei det hele bærer, rent emosjonellt sett.
Jeg mistenker at det ikke fins noen person "sterk" nok til å kontrolere slike opplevelser med noen form for garanti.
Loggført
blobb

Utlogget Utlogget

E=tc²

Vis profil
« Svar #12 på: 30. Juli 2010, 01:27:11 »

Det var forøvrig lite av både  Mening med Livet™, Nibiru eller NWO-agenter på "den andre siden". Det kan bare bety at pusheren min er kjøpt og betalt for ikke å gi meg the real thing.
Loggført

"Persons attempting to find a motive in this narrative will be prosecuted;persons attempting to find a moral in it will be banished; persons attempting to find a plot in it will be shot. By Order of the Author" --Mark Twain
Beate

Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #13 på: 30. Juli 2010, 03:51:15 »

Totemdyr eller avdøde indianere? Rekker tunge
Du må bare love oss å ikke gjøre det alene om du gjør det igjen.
Loggført
blobb

Utlogget Utlogget

E=tc²

Vis profil
« Svar #14 på: 30. Juli 2010, 10:21:31 »

Ingen grunn til bekymring, har ingen planer om fortsette shamankarrieren Blunker. Det hele ble forøvrig gjennomført etter meget grundige forberedelser og ikke minst med erfarne og fornuftige folk tilstede (en kombinasjon som ikke akkurat vokser på trær). Hverken soppen eller virkestoffet psilocybin regnes som giftige...for kroppen vel og merke.

« Siste redigering: 30. Juli 2010, 10:25:01 av blobb » Loggført

Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!