Skepsis
MENY
Sosiale media og tvilsom markedsføring

Illustrasjon 1

Sosiale media og tvilsom markedsføring

Man kan ha de beste intensjoner og være fylt av velvilje mot all verdens mennesker. Resultatet behøver ikke nødvendigvis være i tråd med ønsket. Og de...

Skrevet av:
Publisert:

Illustrasjon 2

Illustrasjon 3

Illustrasjon 4

Illustrasjon 5

Man kan ha de beste intensjoner og være fylt av velvilje mot all verdens mennesker. Resultatet behøver ikke nødvendigvis være i tråd med ønsket. Og det er ikke alltid alle gode intensjoner stemmer overens med det som finnes av regelverk basert på andres refleksjoner om intensjoner og virkninger. Fri tanke viste for eksempel "nylig" at ikke veldig mange, hverken leger eller alternativbehandlere er klar over at alternative behandlere ikke kan behandle alvorlig sykdom uten aksept fra vedkommendes behandlende lege.

Det er mulig det viser hvor mye regelen er verdt samtidig. Hvis man forsøker å håndheve den hardere, kan det bli interessant å se i hvilken grad legene får informasjon om andre "behandlinger" pasienten mottar. Og i hvilken grad alternativbehandleres egne organisasjoner tar tak i det. Så uregulert som markedet i praksis er blitt, er det ikke lett, selv når reglene er klare.

Det er reglene for all del når det gjelder markedsføring av alternativ behandling også. Og det er langt fra sikkert de ser på hyggelig velment, sosial virksomhet på sosiale medier, uansett hvor mye det er knyttet til kommersielt virkeomisk virke, som "markedsføring" som bør rammes av lov. Det hjelper bare ikke så mye.

Et annet problem som melder seg, er hvordan det som i annen klart er markedsføringsmessig ulovlig, "pasientfortellinger" om helbredelser, i tillegg (tidvis gjennom teknologiske løsninger) blir knyttet til konkrete, identifiserbare personer og dermed skaper problemer i forhold til konfidensialitet.

Det er et eksempel innenfor denne typen Håkon Mosseby tar for seg under streken, knyttet til (formodentlig velkjente) TVNorge-"mediet" Anita Rasmussen.

TVNorge-'medium' bryter loven

Håkon Mosseby

En nokså pussig form for konkurranse hadde i løpet av fire 'sesonger' (fra 2008-2011) en viss suksess på TV Norge, med seertall på opp i mot en halv million. "Jakten på den sjette sansen" satte ulike 'medier' opp mot hverandre i en selsom konkurranse hvor det mest innlysende spørsmålet selvsagt er: Hvorfor vet ingen av dem på forhånd hvem som kommer til å vinne?

En av deltagerne i i 2011 var Anita Helen Rasmussen som iht. Wikipedia klarte å komme på andreplass. Som flere av de andre deltagerne ble TV-serien et springbrett som satte fart i Anita Helen Rasmussens karriere som profesjonelt medium.

I dag markedsfører hun seg med egen nettside, hvor hun på klassisk vis selger både bok og ymse remedier - i dette tilfellet 'healingkluter' - samt forskjellige former for healing. Boksalg og kluter er for så vidt uskyldig nok, men på facebook markedsfører samme Rasmussen healingtjenester som ikke fortjener samme betegnelse.

På Rasmussens åpne facebook-vegg (og nettside) kan man lese ikke-anonymiserte pasienthistorier. En av disse forteller om en kvinne som skal ha blitt helbredet for kreft, takket være ukentlig healing fra Rasmussen.

Se illustrasjon 1

En annen historier beretter om en mann som har brukt både rullestol, rullator og "mye medisiner", men som nå tillegger Rasmussen æren for å ha helbredet ham.

Se illustrasjon 2

Denne typen markedsføring er nok i nokså klar strid med de relevante reglene for markedsføring. Disse reglene forbyr den alternative behandleren å gi inntrykk av at behandlingen virker mot konkrete sykdommer/tilstander og/eller bidra til å undergrave eller svekke tilliten til ordinære helsetjenester.

Rasmussen har tatt et annet markedsføringsgrep: Hun forestår gratis fjernhealing, hvor hun inviterer "alle til å være med".

Se illustrasjon 3

(Full størrelse her.)

Enhver med et visst snev av forståelse for hvordan en slik øyensynlig altruistisk handling kan bidra til økt kundetilstrømning vil skjønne at selv om Rasmussen skulle forsvare dette som en generøs handling, er det liten tvil om mulighetene dette gir henne for å få tak i nye kunder.

Hva koster så Rasmussens tjenester? 800 til 1000 kroner må man ut med per påbegynte time, avhengig av hva man ønsker å kjøpe. I tillegg kommer reiseutgifter dersom hun må reise utenfor sitt distrikt (Sandnes). Hun ber også om forhåndsbetaling (depositumet), og sier at 10% av depositumet ikke er refunderbart.

Se illustrasjon 4

(Full størrelse.)

De ovenstående "skjermdumpene" er fra Rasmussens egen facebookside eller nettside slik den framsto 11. mars i år. Prislisten som tidligere var lenket direkte fra hennes hjemmeside er nå (12. mars) ikke lenger tilgjengelig.

Rasmussen har som sagt mye rart i posen. Blant annet markedsfører hun (i "beste" tradisjon fra enkelte troshelbredende skikkelser med høy inntjening og tvilsom moral, red.anm.) som nevnt også 'healingkluter'. For 100 kroner kan du få tilsendt noe som ser ut som en liten fille pakket i en semi-transparent pose. Rasmussen forteller at hun har selv laget kluten med sin energi og at du kan ha den i veska, eller under klærne dine. Med på kjøpet får du Rasmussens velsignelse med kjærlighet.

Klesmerket b.young syns tydeligvis Rasmussen er en bra kilde til inspirasjon, i hvert fall kjedens lokale utsalg på Nesodden. 13. mars i år avholder de inspirasjonskveld, hvor Rasmussen er invitert som foredragsholder. Kjekt og hyggelig forteller plakaten at betalingen for dette "gjør man som forrige gang": Man gir en hundrelapp til foredragsholderen ...

http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=396183550396946&id=115349108535405

Rasmussen er med andre ord tydeligvis en kreativ og oppmerksomhetssøkende healer, med mange jern i ilden. Selv om healingkluter og inspirerende taler til motebevisste unge kvinner er uskyldig nok kan man ikke si det samme om den ulovlige markedsføringen mot alvorlig syke mennesker. Uskyldig er heller ikke andre virksomheter som Rasmussen reklamerer med, riktignok uten å oppgi timepriser.

Se illustrasjon 5

(Full størrelse.)

Dyreprating og husrens er nå så sin sak. Det blir fort mer alvorlig når hun tilbyr folk hjelp i forbindelse med kriminalsaker. Her tråkker hun og likesinnede lett ut i samme myra som Lena Ranehag - en annen TV Norge-kjendis - vasset ut i i 2004. Rasmussen er sparsom med å opplyse om hvilke kriminalsaker hun tilbyr folk hjelp til å løse. Men det spiller liten rolle om hun tilbyr seg å hjelpe med sykkeltyveri eller i drapssaker. Tvilsomt er det uansett, og det føyer seg pent inn i bildet av en nokså ... kreativ markedsfører av alternative tjenester som det er vanskelig å se at Rasmussen er kvalifisert for:

Kontaktmailen Rasmussen oppgir går til et konkursbo for en frisørsalong i Sandnes, og Rasmussen står fortsatt registrert i Brønnøysundregisteret med en annen hår-business (Art Hair). Iht. et oppslag i Hjemmet (http://www.klikk.no/produkthjemmesider/hjemmet/article670439.ece) skal hun ha sluttet som frisør i forbindelse med en bilulykke i 2009, og har antagelig ikke rukket å omregistrere virksomheten sin ennå. Domenet hennes er registrert i Danmark, og hun bruker en internasjonal  'doneringstjeneste' for å motta betaling for sine tjenester.

På TV Norges nettsider er siden for programmet 'Jakten på den sjette sans' helt tom, og det vites ikke om serien blir videreført i år.

 


Kommentarer

blog comments powered by Disqus